| کد خبر: 262769 |

کلاله تنها فرودگاه بی هواپیمای ایران!؛ دستور رئیس جمهور را اجرایی کنید

فرودگاه شهدای شهرستان کلاله به عنوان یکی از دو فرودگاه استان گلستان علی رغم پیگیری مسئولان و مصوبات سفر رئیس جمهور، به دلیل برخی نواقص همچنان بدون پرواز بوده و زیرساخت های آن همچنان خاک می خورد.

تین نیوز

فرودگاه شهدای شهرستان کلاله به عنوان یکی از دو فرودگاه استان گلستان علی رغم پیگیری مسئولان و مصوبات سفر رئیس جمهور، به دلیل برخی نواقص همچنان بدون پرواز بوده و زیرساخت های آن همچنان خاک می خورد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، طبق اسناد موجود فرودگاه کلاله در سال ۱۳۵۰ به عنوان فرودگاهی اختصاصی و کشاورزی تأسیس و به باندی به طول ۲ کیلومتر و عرض ۳۰ متر، برج مراقبت پرواز، ساختمان اداری، پایانه کوچک مخصوص مسافران، دستگاه کمک ناوبری NDB و آتش نشانی مجهز شد.

این فرودگاه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۸۴ به شکل هیأت امنایی اداره و پس از آن به طور رسمی به شرکت فرودگاه های کشور تحویل داده شد تا برخی زیرساخت های جدید در آن ایجاد شود. پس از این واگذاری ماجراهای جدید آغاز شد تا فعالیت آن با فراز و فرودهایی مواجه شود.

در سال ۱۳۸۴ و همزمان با سفر اول رئیس جمهور وقت «محمود احمدی نژاد» به استان گلستان، اقدامات توسعه ای، بهسازی، تکمیل و راه اندازی فرودگاه مذکور به تصویب رسید ولی آغاز عملیات احداث برج مراقبت پرواز، ساختمان تکنیکال بلاک، تاکسی وی و اپرون «پارکینگ هواپیما» و نوسازی ساختمان های اداری تا سال ۱۳۸۶ به طول انجامید تا این پروژه ها در سال ۱۳۸۸ خاتمه یابد.

پس از کش و قوس های فراوان، فرودگاه کلاله در سال ۱۳۹۱ با برقراری خط پروازی بین تهران – کلاله و بالعکس توسط ریاست جمهور «احمدی نژاد» افتتاح و بار دیگر به دلیل عدم استقبال تعطیل شد.

تدبیر برخی طرح های تشویقی از قبیل بلیط نصف بها هم نتوانست زمینه ساز استقبال از تنها پرواز این فرودگاه شود و عملیات جابجایی مسافر این فرودگاه در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ برای چندمین مرحله تعطیل شد.

آنچه که بیشتر موجب گلایه و عدم استقبال گلستانی ها از پروازهای این فرودگاه بوده، کم بودن مقاصد پروازی و از همه مهمتر نامناسب بودن زمان تنها پرواز کلاله به تهران بوده است.

علاوه بر این مسایل، نبود جایگاه سوخت این فرودگاه چالشی دیگر بوده که عملاً کاربری چندین منظوره این فرودگاه را در هاله ای از ابهام فرود برد و با روی کار آمدن دولت سیزدهم «دکتر ابراهیم رئیسی» و درک اهمیت استراتژیکی این فرودگاه، بودجه ای قابل توجه برای احداث این جایگاه در نظر گرفته شد تا شاید گره و ماهیت وجودی آن تغییر یافته و مورد استقبال هموطنان قرار گیرد.

نبود جایگاه سوخت فرودگاه بهانه شرکت های پروازی

فرماندار کلاله  با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در شهرستان تعیین تکلیف وضعیت فرودگاه است، اظهار کرد: علاوه بر مجموعه استانداری گلستان و فرمانداری کلاله، نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی به طور جدی در سطح ملی پیگیر موضوع است.

فرهاد شیبک، نگاه سلیقه ای به برخی ظرفیت های شهرستان ها در سطح ملی را نوعی آسیب در حوزه توسعه، عمران و آبادانی دانست و ادامه داد: قطع به یقین فرودگاه کلاله با زیربنای ۴۰۰ هکتار محصور یک ظرفیت ملی بوده و با توسعه آن علاوه بر حوزه اجتماعی، با توجه به اینکه شهرستان یکی از قطب های کشاورزی بوده، در حوزه اقتصادی هم شاهد تحول خواهیم بود.

وی تکمیل بودن باند استاندارد، ساختمان تکنیکال، پایانه مسافری، سیستم های ناوبری و دیگر زیرساخت ها را یک ظرفیت عنوان کرد و گفت: فرودگاه شهدای کلاله برای همه نوع پرواز کاملاً آماده بوده و نبود جایگاه سوخت تنها بهانه برای شرکت های هواپیمایی بود که در سفر رئیس جمهوری مبلغی مصوب شد که مقرر گردید بخشی را شرکت فرودگاهی و بخشی توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین شود.

فرماندار کلاله با تأکید بر اینکه وزارت نفت برای انجام این پروژه به سختی پیش می آید و مقاومت می کند، خاطرنشان کرد: جلسات متعددی در استان و تهران برای این منظور برگزار شده و متولیان مجاب شده اند تا به تعهدات خود عمل کنند.

وی از آماده بودن طرح و زمین این پروژه خبر داد و اضافه کرد: منتظر هستیم که کار آغاز شود و به دلیل اینکه بخش اعظمی از این جایگاه تأسیسات بوده در صورت آغاز عملیات، تکمیل آن بیش از ۶ ماه طول نمی کشد.

شیبک با بیان اینکه مجموعه استان گلستان در انجام این پروژه اتفاق نظر دارند، تصریح کرد: آنچه مهم بوده اراده در سطح ملی برای انجام این پروژه است که با توجه به مرزی بودن استان گلستان، این فرودگاه می تواند نقش بسیار زیادی را در انجام مراودات اقتصادی با کشورهای اورآسیا داشته باشد.

پروازهای آموزشی با سرمایه گذاری بخش خصوص در فرودگاه کلاله

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان در خصوص آخرین وضعیت فرودگاه کلاله گفت: به دلیل حساس بودن دستگاه های سوخت، بین شرکت فرودگاه های کشور و وزارت نفت توافق گردید که طرح مذکور توسط شرکت ملی نفت انجام شود.

مهدی ملک با تأکید بر اینکه رقمی معادل ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای این منظور مصوب شده است، افزود: از این رقم مبلغی معادل ۲۵۰ میلیارد ریال توسط وزارت نفت و ۲۰۰ میلیارد ریال توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی تأمین خواهد شد.

وی از مقدمات اخذ قرارداد با شرکت خصوص در راستای برقراری پروازهای آموزشی، تفریحی و ورزش های بی هوازی در این فرودگاه خبر داد و توضیح داد: فرودگاه کلاله یکی از مهمترین فرودگاه های استان گلستان و شمال کشور است و می تواند در چندین حوزه به هموطنان خدمات ارائه دهد.

تصمیم بر ترک تشریفات مناقصه پروژه جایگاه سوخت فرودگاه

مدیرکل فرودگاه های استان گلستان در خصوص اقدامات شرکت فرودگاه های کشور به ایسنا توضیح داد: جلساتی با ریاست «دکتر علی محمد زنگانه» استاندار گلستان و دیگر مسئولان در این زمینه برگزار و مقرر گردید پروژه احداث جایگاه سوخت این فرودگاه با محوریت وزارت نفت انجام شود.

علی متانت با اشاره به اینکه متولیان برای تسریع در عملیات احداث، ترک تشریفات مناقصه را پیشنهاد دادند، اضافه کرد: در حال حاضر یک شرکت بخش خصوصی وارد پروژه شده و زیرساخت های خود را برای پروازهای آموزشی، هوانوردی عمومی و چتربازی ایجاد می کند تا در آینده ای نزدیک شاهد آموزش خلبانی هم در این فرودگاه باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر بخش خصوصی کار را آغاز و فونداسیون سوله ها را ریخته است، گفت: در حال حاضر مجوزهای لازم در این زمینه اخذ و عقد قرارداد با بخش خصوصی نیز انجام شده است.

لازم به توضیح است، آنچه در سخنان مدیران مشهود بوده تأکید بر اهمیت و پتانسیل های فرودگاه کلاله است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم اقدامات شرکت پخش فرآورده های نفتی و دیگر متولیان تا پیش از سفر دوم دکتر ابراهیم رئیسی به استان گلستان در خصوص این فرودگاه محقق خواهد شد تا استان گلستان از ظرفیت های این فرودگاه علاوه بر حوزه مسافری در دیگر حوزه ها همچون اقتصادی، آموزشی، تفریحی و خدماتی بهره مند شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.