بازدید سایت : ۱۰۷۴۹۵
| کد خبر ۲۹۸۴۹۳
کپی شد

◄ خلاصه گزارش راه‌ آهن سریع‌ السیر تهران قم اصفهان

مرکز پژوهش های مجلس گزارشی با عنوان طرح راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان، بررسی و تحلیل روند طی شده، چالش ها و ملاحظات، سناریوهای مطرح و ارئه راهکار منتشر کرده است.

خلاصه گزارش راه‌ آهن سریع‌ السیر تهران قم اصفهان
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در تاریخ 14040215 گزارش "طرح راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان، بررسی و تحلیل روند طی شده، چالش ها و ملاحظات، سناریوهای مطرح و ارئه راهکار" را در 86 صفحه منتشر نمود.

خلاصه گزارش با تحلیل و پیشنهاداتی ارائه می گردد:

مطالعات پروژه از اواسط دهه 70 آغاز، (تهران قم در سال 1379 افتتاح) و اجرای زیرسازی بخش قم اصفهان (245 کیلومتر) از سال 1387 با پیمانکاران ایرانی شروع شد. در سال 1389، موافقت نامه احداث این ابرپروژه با شرکت چینی CREC به مبلغ 44 میلیارد یوآن منعقد شد (مسیر 375 کیلومتری با 22 رام قطار و سرعت 300 کیلومتر برساعت).

اما در سال 1397، قرارداد با افزایش قابل توجه هزینه به 57.8 میلیارد یوآن رسید، درحالی که سرعت بهره برداری به 250 کیلومتر بر ساعت و تعداد قطارها به 2 رام کاهش یافته بود. طول مسیر نیز به 410 کیلومتر افزایش یافت.

نقشه راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان

چالش ها و مسائل اصلی:

1) ساختاری و مدیریتی: پروژه از ابتدا با نبود نقشه راه توسعه و بومی سازی HSR در کشور مواجه بوده، فقدان سازمان توانمند متناسب با بزرگی پروژه، پراکندگی اختیارات، فشارهای سیاسی مختلف، تغییر مکرر مجری (5 بار از 89) و جابه جایی مکرر مسئولیت کارفرمایی (بین شرکت ساخت و راه آهن).

2) اشکالات جدی در توجیه اقتصادی: برآورد حجم تقاضای مسافر، بیش از حد اغراق آمیز بوده (8 میلیون مسافر در سال اول و 17 میلیون در سال سی ام) که 2 تا 3 برابر بیشتر از مقدار قابل جذب است.

3) پروژه گران و فاقد اولویت: هزینه 57.8 میلیارد یوآن (معادل 7.2 میلیارد دلار) بدون احتساب سود وام، معادل 433 هزار میلیارد تومان می شود که بیش از کل بودجه عمرانی سالانه کشور است. 

4) هزینه تمام شده بلیط: حداقل 4 تا 5 برابر قیمت امکانپذیر برای پرداخت توسط هر مسافر برآورد شده که مابقی آن (سالیانه 24 همت با فرض 4 میلیون تومان برای 6 میلیون مسافر) باید به صورت یارانه دولتی تقبل شود.

5) مسائل فنی و اجرایی: تغییرات مکرر در شاخص های کلیدی پروژه (سرعت، مسیر، تعداد قطار) موجب آشفتگی گردید. تأمین ناوگان لازم که ابتدا 22 رام پیش بینی شده بود، به 2 ترن ست کاهش یافت.

6) خسارات: تاکنون 850 میلیون یوآن جریمه بانکی و بیمه ای پرداخت شده و هزینه های روزشمار دیگری در جریان است. 

راهکارها و پیشنهادات:

الف) بازنگری قرارداد: ادامه همکاری با طرف چینی باید تا سقف اعتبار 13.6 میلیارد یوآن دارای مجوز ماده (62) محدود شده و برای ادامه، شیوه جدید همکاری تعیین گردد.

ب) سناریوی بهره برداری عادی: با توجه به محدودیت منابع، پیشنهاد می شود زیرسازی قم اصفهان تکمیل شده اما به جای سریع السیر، به صورت راه آهن عادی با ناوگان دیزلی (160) بهره برداری شود. این راهکار می تواند زمان سفر ریلی فعلی میان تهران اصفهان را تا 50% کاهش دهد.

ج) سناریوی برقی کردن: به عنوان سناریوی تکمیلی، پس از بهره برداری عادی از قم اصفهان، برقی کردن دوخطه فعلی تهران قم و سپس خط جدید قم اصفهان انجام شود. این روش، هزینه به مراتب کمتری نسبت به HSR دارد و ضمن بهره مندی از بسیاری از مزایا، با محدودیت اعتبار 13.6 قابل اجرا است.

د) اولویت بندی در صورت اصرار به HSR: در صورت تاکید بر راه آهن سریع السیر، اولویت با بخش تهران قم (برقی کردن تهران تا فرودگاه امام و ساخت سریع السیر تا قم) باشد. بخش قم اصفهان حداکثر 10% تقاضای مسیر را دارد!

نتیجه گیری: چالش های ذکر شده، ضرورت بازنگری اساسی در رویکرد ادامه ساخت پروژه را نشان می دهد. پیشنهادات با تأکید بر محدودیت منابع و ضرورت بهره برداری مرحله ای، مسیری واقع بینانه تر برای تحقق بخشی از اهداف پروژه ارائه می دهند.

ضمن تقدیر از این گزارش مرکز پژوهش ها، آسیب شناسی این پروژه نشان می دهد: دانش و تجربه پایین بخش ریلی (راه آهن، شرکت ساخت، وزارت راه و سازمان برنامه) زمینه ساز سال ها غفلت از افزایش سرعت متوسط قطارهای مسافری، برقی و اقتصادی کردن حمل و نقل مسافری شده که به عنوان نمونه در مسیر تهران مشهد سبب دو دهه تأخیر در دو خطه و پنجاه سال تأخیر در برقی کردن شده است. در این پنجاه سال با وجود تجربه سیر هشت ساعته توربوترن در خط ضعیف قبل از انقلاب و اصلاحات اساسی و دوخطه کردن، سرعت متوسط قطارها، همچنان حدود 80 کیلومتر بر ساعت است و نمونه دوم در مسیر زنجان که با وجود رسیدن به زیر سه ساعت در دهه هفتاد، اکنون زمان سیر علیرغم اصلاحات هندسه مسیر، دوخطه کردن و... زمان سیر بیش از چهار ساعت رسیده است.      

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ناشناس پاسخ

    سیصد کیلومتر در ساعت کمه. الآن قطارهایی اومده ا سرعت هزار کیلومتر در ساعت

  • ناشناس پاسخ

    فقط بلدست مثل خبرنگاران وتاریخ نگاران حرف بزند ولا غیر

  • ناشناس پاسخ

    پروژه های ایران به سن ما ایرانی ها قد نمی دهد

  • فرزاد پاسخ

    رضا شاه در طول کمتر از ۱۵سال با دست خالی راه آهن سراسری و هزاران پروژه مهم و زیر ساختی در کشور ساخت اونوقت یه مشت دزد فاسد بیسواد مدرک قلابی پر مدعا ۲۰سال میخوان بین دوتا شهر یه خط آهن بکشن ولی مال این گوه خوری ها نیستن! اینها فقط بلدن ترقه درست کنن بدن یه مشت شرور ناامنی درست کنن مال آباد کردن نیستن
    من ۸ساله بودم میخواستن یه سد معمولی تو منطقه ما بسازن (بیرکان چهارمحال) الان نزدیک ۵۰سالمه با هزینه دستکم ده سد اونجا دزدی شده ولی تازه میگن جانمایی دیوار سد اشتباه بود

  • علیرضا اسداللهی پاسخ

    سلام پیشنهاد میکنم حتما باید ابتدا نقشه های بزرگ جامع قطار ریل سریع السیر کل ایران را بدون اینکه آینده نزدیک سرلوحه کار نباشد بلکه هدفمند کردن افزایش سرعت وترانزیت کالاهای وارداتی وصادراتی بطور کلی کانتینری مدنظر داشته باشند سوم همین‌طور مسافران راه آهن فعال شود تا از قطار پر سرعت بالا بجای اینکه از خودرو های شخصی و هواپیما ✈️ مسافری ازقطار سریع السیر استفاده کنید

  • علیرضا اسداللهی پاسخ

    سلام پیشنهاد میکنم حتما باید مسیر پر تردد مشهد سمنان تهران مسیر تهران قم اصفهان وشیراز به بوشهر عسلویه بندرپارسیان بندر لنگه جزیره قشم ومسیر تهران کرج قزوین رشت آستارا وادامه اردبیل باکو بخصوص بندر انزلی ودریای خزر مسیر تهران قزوین زنجان تبریز به ترکیه آنکارا استانبول وبرعکس اروپا مسیر تبریز جلفا نخجوان ارمنستان گرجستان بندر کوچی روسیه ساحل دریا سیاه اروپای شرقی وجنوب غربی اروپا بلکه ثروتمندترین کشورهای جهان خصوصا کشورهای همسایه عربی وهمسایگان عرب ایران را بدون اینکه تردید کنید مشارکت کنند مانند قطر عمان امارات متحده عربی وعراق عربستان سعودی کویت بحرین که ازطریق تونل به بوشهر قشم متصل شوند

  • علیرضا اسداللهی پاسخ

    سلام پیشنهاد میکنم عمان امارات متحده عربی کویت وعراق عربستان سعودی بحرین قطر ۷کشور ثروتمندترین کشورهای جهان هستند برای ارتباطات از طریق ایران مثلا جزیره قشم برای ترانزیت کالا ومسافران وبندر بوشهر بندر دیر وبندر آفتاب واز بندر احمدی کویت جزیره بوبیان کویت وعراق بندر فاو بندر ام القصر عراقی‌ها.و بندر بصره وشلمچه به بصره قطار سریع السیر متصل شوند که درآمد زوار فراوان دارد وکالا های مختلف بزرگ کانتینری را با سرعت بالا جابجایی کنند وکریدورها شمال جنوب وشرقی به غربی وهمسایگان عرب ایران را به طور کامل به روسیه وجنوب شرق اروپا بلکه کل اروپا متصل شوند چون اینکه دارای امنیت وعمق دریای مدیترانه است

  • ناشناس پاسخ

    ای {....}دم تو این پروژه هاتون
    که هیچکدوم به نتیجه نمیرسه
    فقط هدر رفت پول و زمان

  • مهرداد عیسی زاده پاسخ

    قطار فوق العاده یعنی پرسرعت وبدون توقف معنی قطار سریع السیر یعنی باتوقف زیاد هروسیله ریلی اومد بایسته وتلاقی کنه درخطوط تکمسیر