| کد خبر: 170616 |

◄ «ماهان» چگونه در فهرست متخلفان واردات خودرو قرار گرفت؟

«پاکرو سبز قشم» هم‌اکنون نبض واردات خودروهای «هیبریدی» با برند کره‌ای «هیوندای» را در بازار ایران در دست دارد و می‌تواند با هر شرایطی دست به قیمت‌گذاری بزند. این شرکت در فهرست ارائه‌شده، 601 خودرو با ارز دولتی به کشور وارد کرده است؛ اما همچنان دو موضوع مشخص نیست؛ اول این که خودروهای وارد شده پس از تزریق به بازار با چه قیمتی به فروش رفته‌اند و سهم هواپیمایی ماهان از دست آوردن این رقم چه میزان بوده؟ و دوم این‌که ارتباط هواپیمایی ماهان یا پیک بادپا با واردات خودرو چیست؟

تین نیوز

هفته گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت اسامی شرکت‌‌ها و شخصیت‌های حقیقی که در زمان ممنوعیت واردات خودرو اقدام به ثبت سفارش و واردات کرده بودند را منتشر کرد.

به گزارش تین‌نیوز، پس از افشای اسامی 100 شرکت و شخصیت حقیقی که با نفوذ در وزارت صنعت، اقدام به ثبت سفارش خودرو کرده بودند، نام شرکت «پاکرو سبز قشم» هم به میان آمد که هواپیمایی «ماهان» نیز در میان سهام‌داران آن دیده می‌شود.

بیش‌تر بخوانید:

بر اساس فهرستی که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرد شرکت «پاکرو سبز قشم» 601 خودرو هیوندای هیبریدی با ارز دولتی وارد کشور کرده است. این در شرایطی است که علاوه بر «ماهان» شرکت حمل‌ونقل شهری «پیک بادپا» نیز در این شرکت واردکننده خودروی هیبریدی که تقریباً انحصار واردات این خودروها را دارد؛ سهیم است.

بهمن ماه سال 94، تاجران، رئیس هیات‌مدیره شرکت «پاکرو سبز قشم» در مراسم ورود سومین بخش از خودروهای هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران عنوان کرده بوده که این شرکت با مشارکت شهرداری، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، هواپیمایی ماهان و شرکت بین‌المللی هورتاش با دیدگاهی واحد اقدام به خرید و واردات خودروهای هیبریدی کرده است.

خاستگاه هواپیمایی ماهان، در کرمان و منطقه ویژه اقتصادی «ارگ بم» است. این شرکت با تلاش حسین مرعشی، عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در سال 1371 شکل گرفته و پیشرفت کرده است. سهام‌دار عمده این ایرلاین، موسسه خیریه مولی‌الموحدین است و روزانه به 52 مقصد در اروپا، آسیا و خاورمیانه پرواز مستقیم دارد. گرچه به واسطه تحریم‌ها، در سال‌های ابتدایی دهه 90 این ایرلاین تا حد زیادی ضعیف شد.

این در حالی است که نگاهی به فهرست ارائه شده متخلفان واردات خودرو نشان می‌دهد، منطقه ویژه اقتصادی «ارگ بم» علاوه بر «ماهان»، یک نماینده دیگر نیز در میان نام‌های واردکنندگان خودرو دارد و آن «کرمان موتور» است.چنان‌که در فهرست اولیه ارائه شده از سوی بانک مرکزی، عنوان شده بود که «کرمان موتور» 4 میلیون یورو ارز دولتی برای واردات خودرو دریافت کرده است. در فهرست دوم، واردات 15 دستگاه هیوندای سانتافه توسط «کرمان موتور» انجام شده اما رقم دلاری اختصاص یافته به آن مشخص نیست. 

این تحولات در حالی است که سایت جماران در  بخشی از گزارش «رمزگشایی جماران از لیست سیاه 5 هزارمیلیاردی واردکنندگان خودروهای لوکس» نام این شرکت را کنار شرکت‌ هواپیمایی ماهان آورده و عنوان کرده است؛ باید دید اساساً چرا ماهان باید در شرکتی حضور داشته باشد که کارش واردات خودرو است؟ آن هم شرکتی که در لیست منتشر شده شریعتمداری تحت عنوان واردکنندگان متخلف درج شده است. «پاکرو سبز قشم» تنها در این لیست حضور ندارد و در فهرست منتشر شده از سوی بانک مرکزی نیز در ردیف شرکت‌هایی است که ارز دولتی گرفته‌اند تا خودرو وارد کنند.

«پاکرو سبز قشم» هم‌اکنون نبض واردات خودروهای «هیبریدی» با برند کره‌ای «هیوندای» را در بازار ایران در دست دارد و می‌تواند با هر شرایطی دست به قیمت‌گذاری بزند.

این شرکت در فهرست ارائه‌شده، 601 خودرو با ارز دولتی به کشور وارد کرده است؛ اما همچنان دو موضوع مشخص نیست؛ اول این که خودروهای وارد شده پس از تزریق به بازار با چه قیمتی به فروش رفته‌اند و سهم هواپیمایی ماهان از دست آوردن این رقم چه میزان بوده؟ و دوم این‌که ارتباط هواپیمایی ماهان یا پیک بادپا با واردات خودرو چیست؟

شبکه خبری صنعت حمل‌ونقل در راستای انتشار این خبر آمادگی خود را برای پاسخگویی و توضیحات شرکت هواپیمایی ماهان اعلام می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.