| کد خبر: 219929 |

با رای اعضای شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری پایتخت ملزم به استفاده از نتایج مطالعات عارضه سنجی ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمانهای با نرخ سفرسازی بالا شد.

تین نیوز

با رای اعضای شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری پایتخت ملزم به استفاده از نتایج مطالعات عارضه سنجی ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمانهای با نرخ سفرسازی بالا شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، در دستور سوم جلسه دویست و چهلم شورای شهر تهران به «الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات عارضه سنجی ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های با نرخ سفرسازی بالا» پرداخته شد.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص طرح تهیه شده در این کمیسیون با عنوان «الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات عارضه سنجی ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های با نرخ سفرسازی بالا» گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌هایی که این روزها در شهر تهران با آن مواجه هستیم به این دلیل است که به مفاد طرح تفصیلی شهر تهران که شهرداری را ملزم کرده است در فرایند صدور پروانه نسبت به انجام مطالعات مختلف ترافیکی، شهرسازی، اجتماعی، زیست محیطی اقدام کنند و فعالیت‌های مجاز به استقرار در شهر تهران مخصوصاً در پهنه‌های s و m را در پروانه تعیین کند، بی توجهی شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه ۹ سال از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران می‌گذرد و این تکالیف انجام نشده و همین امر باعث شده که امروزه طرح تفصیلی نه تنها مشکلات شهر تهران را حل نکرده بلکه به افزایش مشکلات نیز دامن زده است.

سالاری با بیان اینکه در این طرح با همکاری کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر ساختمان‌ها را به دو گروه "ج" و "د" که در مقررات ملی ساختمان آمده است، تقسیم کردیم، تصریح کرد: گروه "ج" ساختمان‌هایی است که مقیاس کالبدی آنها ۶ تا ۱۰ طبقه ارتفاع با زیربنای حداقل ۲ هزار متر مربع و حداکثر ۵ هزار متر مربع است، گروه "د" ساختمان‌های بیش از ۱۰ طبقه و بیش از ۵ هزار متر مربع در مساحت ناخالص است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که فرایند صدور پروانه بروکراتیک و طولانی است، برای اینکه مردم و شهرداری دچار مشکل نشوند، مبتنی بر یک تعامل با معاونت شهرسازی و معماری و معاونت حمل و نقل ترافیک، جدولی را ارائه دادیم که مبتنی بر این جدول از مجموع ۱۲ هزار پروانه‌ای که امسال صادر شده، ۶۵ الی ۷۰ ملک، بزرگ مقیاس محسوب می‌شوند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس این طرح برای احداث مال‌ها و مگامال ها یا مجموعه‌های چند منظوره یا مجتمع‌های مسکونی باید عارضه سنجی ترافیکی با هزینه خود آنها انجام شود. متأسفانه علی رغم اینکه این کار جزو تکالیف طرح تفصیلی بوده تاکنون انجام نشده و هزینه آن را شهروندان و مدیریت پرداخته کرده‌اند و امروز ترافیکی که در مناطق و محلات مشاهده می‌کنیم و برای مردم مشکل ایجاد کرده است و آنها از شهرداری گلایه می‌کنند این است که شهرداری‌ها با رویکرد صرف درآمدزایی دنبال صدور پروانه بوده‌اند و پیگیری نکردند که بعداً چه کاربردهایی در ساختمان‌های بزرگ مقیاس مستقر می‌شوند، به همین دلیل است که امروز مناطق برخوردار شهر دیگر محل زندگی شهروندان نیست.

وی افزود: ما در شورای شهر و مدیریت شهری این دوره که رویکردمان کیفی سازی، عمل به طرح تفصیلی و تصمیم سازی از مسیر کارشناسی و توجه به مطالعات است امروز این طرح را ارائه دادیم و این یک تصمیم مهم برای شورای شهر است.

«علی اعطا» در مخالفت با طرح الزام نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه ساختمان‌های بزرگ مقیاس اظهار داشت: ظاهر موضوع خوب است چرا ساختمان‌های بزرگ مقیاس را مجبور به مطالعه ترافیکی کنیم اما چند نکته مهم در خصوص این طرح وجود دارد که باعث مخالفت با آن می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: آنچه پیش بینی می‌شود این است که این طرح به هیچ عنوان ضمانت اجرایی ندارد و از طریق این طرح اهداف مقدسی که کمیسیون شهرسازی آن را دنبال می‌کند، محقق نمی‌شود.

پس از بحث و بررسی، کلیات این طرح به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین