بازدید سایت : ۶۱۳۴۵

تقویت اقتصاد حمل و نقل ریلی، صنایع مرتبط با راه آهن را از رکود خارج می کند

مدیرعامل راه آهن گفت: بهبود اقتصاد حمل و نقل ریلی موجب فعال شدن صنایع مرتبط با راه‌آهن می‌ شود.

تقویت اقتصاد حمل و نقل ریلی، صنایع مرتبط با راه آهن را از رکود خارج می کند
تین نیوز |

مدیرعامل راه آهن گفت: اگر اقتصاد حمل و نقل ریلی تقویت شود، تمام صنایع مرتبط با راه آهن فعال شده و از رکود فعلی خارج می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از راه آهن، مدیران عامل شرکت های مالک لوکوموتیو، عصر روز شنبه ۵ آبان ماه، با حضور در ساختمان شهدای راه آهن، با جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن دیدار و گفتگو کردند.

ذاکری در این نشست بر تعامل راه آهن با شرکت های خصوصی صنعت ریلی تاکید کرد و گفت: برای بقای صنعت ریلی ایجاد تحول در راه آهن الزامی است.

وی افزود: اقتصاد ضعیف حوزه مسافری راه آهن، تمایل شرکت های خصوصی برای سرمایه گذاری را کاهش داده چرا که سرمایه گذاری در بخش ریلی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل راه آهن گفت: باید خدمات بهتر با قیمت مناسب تر به مردم ارائه کنیم اما تعرفه پایین صنعت ریلی موجب می شود که نتوانیم خدمات دهی مناسبی داشته باشیم که این موضوع نارضایتی مردم را به دنبال دارد.

برنامه ای کردن قطارهای باری ظرفیت جابه جایی بار در شبکه ریلی را افزایش می دهد

ذاکری با تاکید بر اینکه افزایش بهره وری در راه آهن در گرو برنامه ای کردن قطارهای باری است گفت: اگر تنها ۶۰ درصد قطارهای باری، برنامه ای شود ظرفیت جابه جایی بار در شبکه ریلی افزایش می یابد.

مدیرعامل راه آهن افزود: تمام اجزای صنعت ریلی مانند زنجیر به هم پیوسته هستند بنابراین افزایش تعامل و همکاری شرکت های ریلی با یکدیگر ضروری است.

وی گفت: بقای صنعت ریلی در گرو تصمیم های درست است و تصمیمات ما در راه آهن باید به گونه ای باشد که تمام مجموعه ریلی از این تصمیم منتفع شوند.

مدیرعامل راه آهن ابراز امیدواری کرد با همفکری و مشارکت جمعی شرکت های خصوصی، مسائل و مشکلات صنعت ریلی حل شود.

مدیران عامل شرکت های مالک لکوموتیو نیز در این دیدار با بیان اینکه صنعت ریلی پیشران توسعه و پیشرفت کشور است، گلوگاه وضعیت فعلی حمل و نقل ریلی، را لوکوموتیو و تامین نیروی کشش بیان کرده و بر برون رفت از وضعیت فعلی، با بهبود وضعیت ناوگان موجود و بهره وری حداکثری تاکید کردند.

در این دیدار، نرخ پایین بازدهی سرمایه در صنعت ریلی نسبت به جاده که علی رغم مصرف کمتر سوخت در بخش ریلی، امکان رقابت ریل با جاده را غیرممکن می کند، از جمله مشکلات صنعت ریلی ذکر شد.

احیای مشوق های سرمایه گذاری که در قانون پیش بینی شده، اصلاح ساختار قراردادهای بهرهبرداری از لوکوموتیو، توسعه مراکز تعمیراتی متناسب با نیاز و وضعیت موجود ناوگان کشش، بهره برداری حداکثری و مناسب از لوکوموتیوهای بخش خصوصی، در نظر گرفتن ساز و کار مناسب برای خرید لوکوموتیو جدید و اولویت حمل بارهای ریل پسند که ظرفیت حمل آن نیز وجود دارد از جمله پیشنهادات شرکت های مالک لکوموتیو برای بهبود وضعیت فعلی صنعت ریلی بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسدبیگی - اسداله

    راهکارهای جامع‌ برای تقویت صنعت ریلی ایران
    با توجه به اهمیت صنعت ریلی در توسعه پایدار کشور و چالش‌های موجود در این حوزه، لازم است به صورت دقیق‌تر و جامع‌تر به بررسی راهکارهای بهبود وضعیت صنعت ریلی بپردازیم.
    تحلیل عمیق‌تر مشکلات:
    • مشکلات ساختاری:
    o عدم یکپارچگی در مدیریت: وجود سازمان‌های مختلف با وظایف مشابه، عدم هماهنگی و تداخل در تصمیم‌گیری‌ها.
    o نقص در قوانین و مقررات: قدیمی بودن قوانین و عدم تطابق آن‌ها با نیازهای روز صنعت ریلی.
    o کمبود سرمایه‌گذاری: عدم اختصاص بودجه کافی برای توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان.
    • مشکلات فنی:
    o فرسودگی ناوگان: عمر بالای لوکوموتیوها و واگن‌ها و نیاز به نوسازی گسترده.
    o کمبود قطعات یدکی: مشکل در تأمین قطعات یدکی مورد نیاز و افزایش هزینه‌های تعمیرات.
    o عدم استانداردسازی زیرساخت‌ها: عدم یکپارچگی استانداردهای فنی در شبکه ریلی.
    • مشکلات اقتصادی:
    ا نرخ پایین تعرفه‌ها: عدم توانایی در پوشش هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌گذاری.
    o رقابت ناعادلانه با سایر مدهای حمل و نقل: عدم حمایت کافی از حمل و نقل ریلی.
    o نوسانات نرخ ارز: تأثیر مستقیم بر هزینه‌های واردات قطعات و تجهیزات.
    • مشکلات مدیریتی:
    o کمبود نیروی متخصص: کمبود نیروی انسانی ماهر در زمینه‌های مختلف صنعت ریلی.
    o عدم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین: عدم استفاده کافی از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در مدیریت و کنترل شبکه ریلی.
    o ضعف در برنامه‌ریزی و کنترل پروژه‌ها: تاخیر در اجرای پروژه‌ها و افزایش هزینه‌ها.
    راهکارهای جامع و تخصصی:
    1. تغییر ساختار مدیریتی:
    o یکپارچه‌سازی مدیریت: ایجاد یک سازمان واحد برای مدیریت کل صنعت ریلی.
    ی بهبود فرآیندهای تصمیم‌گیری: شفاف‌سازی و تسریع فرآیندهای تصمیم‌گیری.
    o محول کردن اختیارات به بخش خصوصی: واگذاری برخی از فعالیت‌ها به بخش خصوصی برای افزایش بهره‌وری.
    2. اصلاح قوانین و مقررات:
    o تدوین قوانین جامع و به‌روز: ایجاد قوانین و مقررات متناسب با نیازهای صنعت ریلی.
    o تشویق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی: ایجاد مشوق‌های مالی و گمرکی برای سرمایه‌گذاران.
    o تسهیل صدور مجوزها: کاهش بروکراسی اداری و تسریع در صدور مجوزها.
    3. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها:
    o توسعه خطوط ریلی: افزایش ظرفیت شبکه ریلی و اتصال مناطق مختلف کشور.
    o بهبود ایستگاه‌ها: افزایش امکانات و رفاه مسافران و باربران.
    o توسعه شبکه‌های فرعی: اتصال صنایع به شبکه ریلی برای حمل و نقل مواد اولیه و محصولات نهایی.
    4. نوسازی ناوگان:
    o خرید لوکوموتیوهای مدرن و کارآمد: کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری.
    o بومی‌سازی تولید قطعات: کاهش وابستگی به واردات و کاهش هزینه‌ها.
    o توسعه مراکز تعمیرات: افزایش توانایی تعمیر و نگهداری ناوگان.
    5. توسعه حمل و نقل ریلی مسافری:
    o افزایش سرعت قطارها: کاهش زمان سفر و جذب مسافران بیشتر.
    o بهبود کیفیت خدمات: ارائه خدمات با کیفیت بالا و متناسب با نیازهای مسافران.
    o توسعه خطوط ریلی شهری و حومه‌ای: کاهش بار ترافیک شهری و آلودگی هوا.
    6. توسعه حمل و نقل ریلی باری:
    o ترویج حمل و نقل ترکیبی: ترکیب حمل و نقل ریلی با سایر مدهای حمل و نقل.
    o تسهیل حمل و نقل کالاهای خطرناک: ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای حمل و نقل کالاهای خطرناک.
    o حمایت از صنایع بزرگ برای استفاده از حمل و نقل ریلی: ارائه مشوق‌های مالی و تعرفه‌ای.
    7. توجه به مسائل زیست‌محیطی:
    o استفاده از انرژی‌های پاک: کاهش آلودگی هوا و صدا.
    o توسعه حمل و نقل ریلی برقی: کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی.
    8. حکمرانی خوب و شفافیت:
    o اصلاح قوانین و مقررات: ایجاد محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری.
    o شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها: افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران.
    o مبارزه با فساد: کاهش هزینه‌های غیرضروری.