در گفتوگو با مدیر گروه طراحی عمومی طرح کلان ملی هواپیمای مسافری بررسی شد
◄ تغییر کاربری هواپیماهای ایران 140 شدنی است؟
مطالعه درخصوص تغییر کاربری هواپیمای ایران ۱۴۰ به ترابری یا هواپیمای مسافری با ظرفیت بالاتر در حال انجام است.» این سخنان چند هفته گذشته منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته، در جمع خبرنگاران است.
مطالعه درخصوص تغییر کاربری هواپیمای ایران ۱۴۰ به ترابری یا هواپیمای مسافری با ظرفیت بالاتر در حال انجام است.» این سخنان چند هفته گذشته منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته، در جمع خبرنگاران است.
به گزارش تین نیوز، شاید در ابتدا، لازم باشد نگاهی به سابقه ساخت این هواپیما در ایران بیندازیم. در سال ۷۳، وزارت دفاع با همکاری یک شرکت اوکراینی قرارداد ساخت این هواپیما را منعقد کرد و دو سال بعد، این پروژه اجرایی شد و در سال ۷۹ اولین هواپیمای ایران ۱۴۰ از خط تولید هسا (وابسته به وزارت دفاع) خارج شد، اما حدود ۵ سال صدور مجوزهای پروازی این هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به طول انجامید که در سال ۹۳ درنهایت با سقوط این هواپیما، این پروژه بهطورکلی کنار گذاشته شد.
اما موضوع تغییر کاربری هواپیمای ایران ۱۴۰ به هواپیمای باری این روزها یکی از بحثهای داغ کارشناسان و تحلیلگران صنعت هوانوردی کشور شده است. در اینباره، گفتوگوی کوتاهی با محمدعلی وزیری، مدیرگروه طراحی عمومی طرح کلان ملی هواپیمای مسافری ۱۰۰ و ۱۵۰ نفره و استاد دانشگاه امیرکبیر، داشتیم.
او در پاسخ به اینکه آیا تبدیل هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ به هواپیمای باری در کشور امکانپذیر است، میگوید: «تبدیل هواپیمای مسافربری به باربری در دنیا امری رایج و انجام آن در کشور نیز امکانپذیر است.» او در ادامه اضافه میکند: «در ایران کار بهمراتب سخت و دشوارتر از این هم انجام گرفته است.»
وزیری درخصوص مشکلات مالی این کار میگوید که هزینه مالی آن برای دولت قابل استطاعت است.
در حالی صحبت از ورود بخش دولتی به پروژههای صنعت هوایی ازجمله ساخت هواپیما فارغ از امکانپذیر یا ناممکن بودن ساخت آن در ایران میشود که بسیاری از کارشناسان و مسئولان صنعت هوایی معتقدند باید «دولت پای خود را از صنعت هوانوردی بیرون بکشد». در راستای این موضوع حتی در سال ۹۵ نیز لایحه ۶۵ برنامه ششم توسعه به تصویب نمایندگان مجلس رسید که بر اساس آن در بند (ج) آمده است: «سیاستگذاری و لحاظکردن تدابیر لازم جهت مشارکت صنایع هوایی داخلی با اولویت بخش خصوصی در ساخت و تولید انواع هواپیما و بالگردهایی که تأمین و خرید آنها از خارج کشور صورت میپذیرد.»
موضوع ساخت هواپیما بهویژه بعد از تحریمهای سختگیرانه آمریکا در یکی، دو دهه اخیر رنگوبوی جدیتری به خود گرفته است، اما هیچگاه پاسخی درست و منطقی به این سؤال داده نشد که بالاخره کدام بخش (دولت یا بخش خصوصی) باید به این حوزه ورود پیدا کند.
وزیری در پاسخ به این سؤال که آیا بخش خصوصی میتواند به ساخت هواپیمای مسافربری ورود پیدا کند، اینگونه توضیح داد: «بخش خصوصی امکانات این کار را ندارد. این در حالی است که ما مشتاق هستیم که بخش خصوصی پیدا شود و بگوید که امکانات این کار را دارد و البته بنده تعجب خواهم کرد.»
او در اینباره که بسیاری معتقدند هر پروژهای که دولت به آن ورود کرده، به نتیجه مطلوب نرسیده و در نیمه راه رها شده است، اینگونه واکنش نشان میدهد: «این حرف اصلاً درست نیست. درحالحاضر، تمام کشور را بخش دولتی اداره میکند. تمام بخشهای کشور را از سدسازی، نیروگاه، راه، بزرگترین بیمارستان، کشتی و... گرفته تا نانی که به دست مردم داده میشود، دولت ساخته و اداره میکند. حال میگوییم که نباید دولت در این کار ورود پیدا کند! دولت پول و امکانات ساخت هواپیمای مسافری را دارد و میتواند به آن ورود پیدا کند.»
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.