| کد خبر: 246641 |

افزایش سهم دریا در تولید ناخالص داخلی در دستورکار دولت

عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ۲ ماموریت ویژه و مهم در دوره جدید مدیریت بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان باید مدنظر قرار گیرد، گفت: این دو مورد شامل دائمی شدن قرارداد ایران و هند در بندر چابهار و هماهنگی دستگاه ها در مقوله اقتصاد دریامحور، است.

تین نیوز

عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ۲ ماموریت ویژه و مهم در دوره جدید مدیریت بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان باید مدنظر قرار گیرد، گفت: این دو مورد شامل دائمی شدن قرارداد ایران و هند در بندر چابهار و هماهنگی دستگاه ها در مقوله اقتصاد دریامحور، است.

 به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسن بیک محمدلو در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین موضوعاتی که در دولت سیزدهم پیگیری می شود؛ موضوع اقتصاد دریامحور است، اظهار داشت: این مقوله به عنوان یکی از موارد ۳۲ گانه ای است که در سند تحول دولت مردمی درج و مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: متاسفانه از این ظرفیت و موهبت الهی در ادوار گذشته استفاده نشده که محصول کسری ها و نابسامانی ها در اداره کشور است و مقام معظم رهبری در دیدار خود با اعضای هیات دولت این مسئله را مورد توجه و تاکید قرار دادند.

ضرورت توجه حداکثری به مسائل مورد توجه «رهبری» در حوزه دریا

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل مهم و اولویت های اقتصادی مورد توجه مقام معظم رهبری مسئله دریا است، عنوان کرد: ایشان چند سال است که به مسئله دریا تاکید می کند و معتقد است حرکت های کوچکی انجام گرفته است اما نه آن کاری که باید انجام شود. 

بیک محمدلو افزود: مقام معظم رهبری دریا را موضوع بسیار مهمی می دانند و به مسائلی نظیر هاب دریا، محصولات دریایی، بنادر موجود، مناطق مسکونی که می توان اطراف دریا به وجود آورد توجه ویژه دارند و از دریا به عنوان منبع ثروت فوق العاده برای کشور یاد می کنند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تاکید کرده اند دریا چه در شمال کشور و چه در جنوب کشور که آب های آزاد متصل است، یکی از امتیازات بزرگ کشور ما به شمار می رود، عنوان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری باید در دریا و ظرفیت های دریایی کشور حداکثر استفاده را ببریم.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه فاصله خیلی زیادی با مسائل مورد توجه مقام معظم رهبری در حوزه دریا داریم، بیان کرد: همانطور که شاهد هستیم فاصله در این زمینه خیلی زیاد است و باید به آنچه مورد تاکید مقام معظم رهبری است و هم در بیانیه گام دوم که دورنمای ۴۰ سال آینده را ترسیم فرموده اند، توجه کنیم ویژه داشته باشیم.

سهم ناچیز دریایی ایران در تولید ناخالص داخلی

بیک محمدلو با بیان اینکه در بخش اقتصاد، بنابر برآوردها سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی شاید به سختی به ۲ درصد برسد، خاطرنشان کرد: در حالی که کشورهای دریایی بیش از ۳۰ درصد و حتی ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی خود را از بخش دریایی تامین می کنند.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از وظایفی که در دولت به دنبال آن هستیم این است که سهم دریا در تولید ناخالص داخلی را افزایش دهیم و یکی از مهم ترین دستگاه هایی که در این زمینه فعال و مهم ترین مسئولیت را عهده دار شده است، سازمان بنادر و دریانوردی است. 

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در احکام دائمی توسعه ۲ ماده وجود دارد که باید به آن توجه کرد، گفت: ماده ۶۵ به نحوه اداره مناطق آزاد اشاره دارد و علاوه بر آن خواسته سواحل مکران ماده ۶۸ قانون احکام دائمی است و تلاش هایی در دولت برای فعالسازی شورای توسعه سواحل مکران در دست اقدام است و لزوم هماهنگی در سطوح مختلف و ایجاد یک نهاد راهبردی راهبر را نشان می دهد.

بیک محمدلو ادامه داد: ۱۴ دستگاه در امر اقتصاد دریا در کشور در وزارتخانه های مختلف فعال اما بعضا در مسائل مختلف ناهماهنگ هستند که امیدواریم این هماهنگی در سطح دولت که در برنامه تحولی دولت نیز مورد توجه قرار گرفته با ایجاد یک شورای عالی دریایی مدنظر قرار گیرد و تعامل این دستگاه ها به ریاست رییس جمهور در اولین قدم، زمینه ساز هماهنگی و هم افزایی هرچه بیشتر شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی بنابر وظایف قانونی خود در حوزه امورات دریایی اعم از راهنمایی کشتی ها، مقابله با آلودگی ها، تامین امنیت دریا و نیز مسائل سرمایه گذاری و تامین زیرساخت، موفقیت های بسیار خوبی داشته است، اظهار داشت: خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی در جشنواره شهیدرجایی سال جاری، در سطح وزارت راه و شهرسازی در کشور مقام اول سال ۱۴۰۰ را کسب کرد.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه همه دستگاه ها باید کمک کنند تا سواحل مکران که مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری است زمینه ساز انتفاع مردم و پیشرفت منطقه و کشور شود، گفت: دیگر موضوعی که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی دنبال می شود، ساماندهی بنادر کوچک است و در استان های دیگر نظیر بوشهر در این راستا اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و امیدوار هستیم در استان سیستان و بلوچستان نیز، همین رویه دنبال شود.

تشکر از مدیران سابق و فعلی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان

وی ادامه داد: بهروز آقایی به عنوان مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با انرژی سرشار، پیگیری های خستگی ناپذیر و جلسات متعدد با کشورهای مختلف به منظور افزایش بار ترافیک بندر با فعالیت بسیار زیاد ماموریت خود را به سرانجام رساند و در حال حاضر در بندر امام خمینی (ره) همین وظیفه در بخش دیگری از سازمان بنادر به وی محول شده است و امیدواریم در مسئولیت جدید نیز موفق ظاهر شود.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با تشکر از تلاش های روانبخش به عنوان سرپرست بنادر و دریانوردی سیستان بلوچستان، عنوان کرد: در ادامه راه این مسئولیت بر عهده قاسم عسکری نسب خواهد بود و یکی از موضوعات مهمی که از سوی وی در بندر لنگه پیگیری شد افزایش ترافیک باربود که امیدواریم در بندر چابهار نیز همین مسئله مورد توجه قرار گیرد. 

بیک محمدلو با اشاره به ۲ مورد مهم و ویژه در بندر چابهار که باید در دوره جدید مدیریتی به صورت کلی مورد پیگیری و توجه قرار گیرد، بیان کرد: مسئله اول؛ پیگیری قرارداد جمهوری اسلامی ایران با کشور هند است و در سفری که وزیر کشتیرانی هند به ایران داشت و با معاون اول رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی کشور نیز ملاقات داشت، مسائل مختلفی مدنظر قرار گرفت اما یکی از مهم ترین موارد، پیگیری دائمی شدن قرارداد ایران با هندی در بندر چابهار است و باید قرارداد موقت در موعد زمانی ۳ ماهه به قرارداد دائمی تبدیل شود و جریان سرمایه گذاری که آغاز شده بود به بهترین شکل ادامه پیدا کند و و برخی از تجهیزات منتقل شده افزایش یابد و این تجهیزات به کارگیری شود.

وی افزود: موضوع دوم اینکه بنابر مصوبات شورای عالی امنیت ملی کشور، کارگروه ویژه ای برای مدیریت سواحل ذیل وزارت کشور تحت عنوان کارگروه ویژه مرز در حوزه سواحل و بنادر تشکیل شده است که مسئولیت آن بر عهده استاندار در استان های ساحلی و دبیری آن با مدیران کل بنادر و دریانوردی استان های ساحلی است. 

هماهنگی دستگاه ها در مقوله اقتصاد دریامحور

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین وظایفی که با شرح وظایف وزیر کشور از سوی مدیران کل بنادر استان پیگیری خواهد شد، هماهنگی در سطح اول دستگاه هایی است که در موضوع اقتصاد دریامحور و پیشرفت دریاپایه کشور فعال هستند، گفت: جلسات مربوطه در این زمینه باید به صورت مستمر تشکیل و تمامی مجوزها، برنامه مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، نحوه پهنه گذاری ها و انتخاب مکان ها برای فعالیت های اقتصادی و فرهنگی در آن کارگروه با حضور دستگاه های ذی ربط، پیگیری شود.

بیک محمدلو ادامه داد: مطالعات مربوط به برنامه یکپارچه مدیریت سواحل کشور در سازمان بنادر و دریانوردی صورت می پذیرد و به تصویب شواری عالی شهرسازی و معماری می رسد و هر آن چه که از طریق این مطالعات به دست می آید باید در سواحل کشور رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه پیگیری های این مسئله از نظر دریافت مجوز و دیگر موضوعات مرتبط با نظارت و رصد، بعد از آزادسازی سواحل در دولت سیزدهم از ویژگی های کارگروه مربوطه است، اظهار داشت: امیدوار هستیم باید دانش مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، پیشرفت های قبلی در دوره جدید ادامه دار باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
    0 رویداد‌های ۱۰ روز آینده
    helptinn

    تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
    ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

    از ما حمایت کنید