| کد خبر: 218998 |

خط راه‌آهن قزوین-رشت با هزینه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی از مهر ۱۳۸۱ شروع به ساخت شده‌است. این راه‌آهن بخشی از کوریدور شمال-جنوب ایران است که 20 میلیارد تومان از ابتدای امسال تاکنون با فعالیت این خط ریلی در مصرف سوخت صرفه جویی شده است.

تین نیوز

خط راه‌آهن قزوین-رشت یا راه‌آهن گیلان از طرح‌های ملی خطوط ریلی ایران است که از سال ۱۳۸۶ شروع شد و در ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید.

به گزارش تین نیوز، این خط دارای ۱۶۴ کیلومتر طول است و از شهر قزوین آغاز و در شهر رشت به پایان می‌رسد. طبق برنامه در آینده این خط از شهر رشت به‌طور مجزا در سه مسیر مجزا خط راه‌آهن رشت-بندر کاسپین، خط راه‌آهن رشت بندر انزلی و خط راه‌آهن رشت-بندر آستارا امتداد پیدا می‌کند.

خط راه‌آهن رشت- آستارا نیز به راه‌آهن کشور جمهوری آذربایجان متصل می‌شود که با اتمام خط راه آهن رشت آستارا، ارتباط بندر عباس درخلیج فارس به هلسینکی فنلاند میسر می‌شود.

خط راه‌آهن قزوین-رشت با هزینه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی از مهر ۱۳۸۱ شروع به ساخت شده‌است. این راه‌آهن بخشی از کوریدور شمال-جنوب ایران است که در راه‌آهن قزوین–رشت بیش از ۳۰ هزار تن ریل، ۱۸۰ دستگاه سوزن، بیش از ۴۰۰ هزار تن تراورس بتنی، ۸۰۰ هزار دست پابند و بیش از ۶۰۰ هزار متر مکعب بالاست به کار رفته‌است.

حالا مدیر کل راه‌آهن شمال ۲ گفته است که 20 میلیارد تومان از ابتدای امسال تاکنون با فعالیت راه آهن رشت – قزوین در مصرف سوخت صرفه جویی شده است.

غلامحسین ولدی گفت: امسال به ازای هر تن کیلومتر بار ، ۳۵ سی سی در مصرف گازوئیل صرفه جویی شده و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا و بار از راه آهن رشت – قزوین جابجا شده است.

مدیر کل راه‌آهن شمال ۲ افزود: همچنین در این مدت ۲۰ هزار مسافر از طریق خطوط ریلی رشت – قزوین جابجا شد که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۱۱۰ هزار مسافر بود ۵۵ درصد کاهش یافته است.

 

دلایل اهمیت راه آهن رشت-قزوین

راه آهن رشت - قزوین علاوه بر ویژگی های فوق، حلقه مفقوده در کریدور جنوب - شمال نیز بود که حتی از لحاظ بین المللی حائز  اهمیت است. موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران در منطقه و ارتباط آن با آب های خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال، ایران را به یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیتی بین المللی در منطقه تبدیل کرده است.

پروژه راه آهن رشت – انزلی- آستارا علاوه بر اتصال راه آهن قزوین- رشت به بنادر کاسپین منطقه آزاد، انزلی و آستارا باعث اتصال خط راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه آهن جمهوری آذربایجان، اروپا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع  ( cis ) می شود و دسترسی به بازار مصرف بالای ۲۶۰ میلیونی کشورهای مشترک المنافع را با سهولت فراهم می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ا 0 0

    مدیر کل راه‌آهن شمال ۲ افزود: همچنین در این مدت ۲۰ هزار مسافر از طریق خطوط ریلی رشت – قزوین جابجا شد که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۱۱۰ هزار مسافر بود ۵۵ درصد کاهش یافته است.

    سلام.این یعنی چی ؟؟

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین