| کد خبر: 212111 |

یک کارشناس:

◄ اتصال مسیر ریلی قزوین-رشت-آستارا به انزلی ضروری نیست

وضعیت بندر و شهر انزلی به‌گونه ایست که به نظر نمی‌رسد احداث راه آهن در این بندر از نظر فنی و اقتصادی امکان پذیر باشد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا با توجه به این‌که موجب اتصال شبکه ریلی ایران به روسیه و اروپا می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش تین نیوز، محمد سعید نژاد درباره این که آیا لزوماً این مسیر ریلی باید به انزلی هم متصل شود به خبرنگار ما گفت: وضعیت بندر و شهر انزلی به‌گونه ایست که به نظر نمی‌رسد احداث راه آهن در این بندر از نظر فنی و اقتصادی امکان پذیر باشد.

او تاکید کرد: ضمن اینکه متاسفانه راه‌آهن در بنادر متصل هم سهم زیادی ندارد تا عدم اتصال به این بندر رقابت پذیری آن‌را کاهش دهد.

مدیرعامل سابق  سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: باید در نظر داشت در شمال کشور بندر امیرآباد به راه‌آهن متصل است ولی در سال‌های طولانی میزان حمل بار از این بندر توسط راه‌آهن با وجود تلاش‌های که شده زیر 10 درصد بوده است که باید این موضوع بررسی و عارضه‌یابی شود.

سعید نژاد عنوان کرد: ولی با این وجود مخالفتی با اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی وجود ندارد گرچه به نظر می‌آید اتصال آن با توجه به شرایط، سخت یا غیر ممکن باشد به همین دلیل باید راهکارهایی مورد توجه قرارگیرد.

وی در پاسخ به شایعاتی که در مورد درخواست کشور آذربایجان در مذاکرات خود با ایران‌ برای عدم اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی، مطرح است، گفت: تا آنجایی که به یاد دارم در مذاکرات 2 کشور ایران و آذربایجان این موضوع مطرح نشده و آنها مانع اتصال انزلی به ریل نشده‌اند.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 2 0

    بنام خدا- راه آهن قزوين - رشت - انزلي از ابتدا با فرض اتصال به بندر انزلي طراحي و اجرا شده است . اينكه اتصال به مرز آستارا باعث بهبود عملكرد و اتصال تمام ريلي به جمهوري آذربايجان و روسيه و اروپا مي شود درست است و اين مزيت آستارا نسبت به انزلي است بااينحال بندر انزلي مزيتي دارد كه اتصال به آستارا ندارد و آن اينكه مرز آستارا وابسته به عملكرد جمهوري آذربايجان است كه تابع شرايط روز اقتصادي و سياسي مي باشد ولي بندر انزلي امكان جذب بار از ديگر كشورهاي حوزه خزر يعني قزاقستان و روسيه را به صورت مستقيم فراهم مي كند. اينكه اتصال به انزلي تاكنون فراهم نشده به علت آن است كه ابتدا اولويت اجرايي به بخش قزوين - رشت داده شده است و اولويت درستي بوده است چون بخش قزوين - رشت مشترك براي مسافري گيلان و بارهاي به مقاصد آستارا، بندر انزلي و بندر كاسپين است و اكنون اتصال رشت به ايستگاه انزلي به صورت جدي در شركت ساخت دنبال مي گردد و اتصال بندر كاسپين جزء اهداف سالجاري شركت ساخت قرار گرفته است. اتصال به بندر انزلي قبلا بنا به محدوديت هاي عبور از تالاب انزلي فاقد مجوز زيست محيطي بوده و در سال گذشته توافق شده است كه با اجراي بخشي از مسير به صورت پل، اجراي راه آهن به گونه اي باشد كه مانع جريان آبي تالاب نباشد.
    ضمنا در مقايسه بندر انزلي با بندر امير آباد گرچه عملكرد كلي بندر امير آباد بالاتر بوده است با اينحال وضعيت پس كرانه ريلي آنها متفاوت است و مسير ريلي قزوين - رشت به عنوان پس كرانه بندر انزلي بسيار بهتر از پس كرانه ريلي بندر امير آباد يعني مسير ريلي گرمسار- بهشهر مي باشد و خط قديمي محور شمال محدوديتهاي قابل توجهي دارد. بهرحال جذب بارهاي ريل پسند بندري به راه آهن به عنوان قطب متمركز بارهاي انبوه اهميت دارد و حتي اخيرا شاهد تخليه و بارگيري مستقيم از كشتي به قطار در بندر عباس بوده ايم و براي بنادر بزرگ اتصال ريلي يك مزيت محسوب مي شود و عدم اتصال ريلي به بندر انزلي موجب تقويت بندر كاسپين خواهد شد.

  • سيدمرتضي ناصريان 2 1

    سال گذشته از سوي بندر انزلي مطالعات مهندسي ارزش براي بررسي اتصال ريلي به اين بندر برگزار شد و گرچه در جلسات ابتدايي برخي كارشناسان آن سازمان با اين اتصال ريلي موافق نبودند ولي با بحثهاي مفصلي كه توسط كارشناسان از امور تخصصي مختلف در كارگروه مهندسي ارزش صورت گرفت همگي متقاعد به ضرورت و اهميت اين اتصال ريلي شدند و گزينه هاي خوبي براي بهبود مسير اتصالي به بندر انزلي حدفاصل ايستگاه انزلي و بندر انزلي پيشنهاد شد كه گزارش مطالعات مزبور در آن سازمان موجود است و قطعا اتصال ريلي به بندر موجب تقويت آن مي شود و يكي از نگرانيهاي مقامات بندر در باره اين اتصال ريلي اشغال فضاي قابل توجه در داخل بندر بود كه راه حلهاي آن نيز ارائه شد.

  • احمد خوشنودی 9 0

    نمی توانیم از راهی که بسختی رفته ایم بازگردیم! آنهم وقتی به " نتیجه" نزدیکتر از همیشه ایم _ بندر انزلی بندر مهمی ست! چه از نظر حمل بار ( اهم) و چه از نظر جاذبه های توریستی ( مسافر) که مهم است! کافیست نقش انزلی در حمل بار در دوران کرونا( فقط از اسفند تا فروردین) را در نظر بگیریم :
    از اول اسفند تا ۲۴ فروردین ماه؛ ۱۳۴ هزار و ۹۱۸ تن کالای اساسی از بندرانزلی به مقصد داخل و خارج استان در قالب پنج هزار و ۹۵۷سفر دستگاه کامیون حمل شده است که این میزان کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۵ درصدی را نشان می دهد. در مجموع از ابتدای اسفند سال گذشته تا پایان فروردین ماه سالجاری یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۶۵۷ تن کالا از استان در قالب ۹۵ هزار و ۹۶۹ سفر دستگاه کامیون به مقاصد داخل و خارج استان حمل شده است.
    این در حالیست که قبل از دوران تحریمها و شکست برجام، این بندر یکی از استراتژیک ترین بنادر ایران برای رونق اقتصادی مجدد و اتصال به شرق اروپا بود
    سهم حمل بار کامیونی و جاده ای، با اتصال انزلی به ریل، با توجه به ارزانتر بودن و ایمنی بیشتر حمل بار، قاعدتا به راه آهن می رسد اگر، در سیاست های رقابتی با حمل جاده ای، درست عمل کنیم.

  • ناشناس 0 0

    اتصال بندرامیرآبادازبه گرمسارازشیب ۷درصدی استفاده میشودکه محدودبت باردارداتصال گرگان به شاهرودباشیب مناسب حجم بارانتقالی اینچه برون وامیرابادراافزایش میدهد