| کد خبر: 209916 |

◄ یک کارشناس: لجستیک فقط وظیفه وزارت راه و شهرسازی نیست

در حالی که برخی معتقدند در موضوع مقابله با شیوع کرونا، سازمان بنادر و سایر سازمان‌های وزارت راه و شهرسازی می‌توانند در جهت تامین اقلام حیاتی برای درمان و محافظت مردم از این ویروس به نظام بهداشتی کشور کمک کنند، یک کارشناس حمل و نقل می‌گوید: لجستیک وظیفه وزارت راه و شهرسازی نیست.

تین نیوز

در حالی که برخی معتقدند در موضوع مقابله با شیوع کرونا، سازمان بنادر و سایر سازمان‌های وزارت راه و شهرسازی می‌توانند در جهت تامین اقلام حیاتی برای درمان و محافظت مردم از این ویروس به نظام بهداشتی کشور کمک کنند، یک کارشناس حمل و نقل می‌گوید: لجستیک وظیفه وزارت راه و شهرسازی نیست.

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان این موضوع را در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری بیان کرد و گفت: وظیفه این وزارتخانه محدود به ساختن راه و بندر و فرودگاه و شهرسازی است، یعنی وظائفی از جنس زیر ساخت.

وی افزود: وزارتخانه حتی متولی کل حمل و نقل هم نیست.حمل و نقل چندین متولی دارد (از جمله پلیس) که وزارتخانه یکی از آنها است. حمل و نقل بخشی از فرایند لجستیک است اما همه آن نیست. لجستیک بخشی از زنجیره تامین است و همه آن نیست.

بیشتر بخوانید:

قصابیان عنوان کرد: بنابراین این وزارتخانه نمی‌تواند پا را فراتر از وظیفه ذاتی خود یعنی «تسهیل حمل و نقل» بگذارد و نمی‌تواند هدایت و کنترل توزیع اقلام ضروری مقابله با ویروس و یا هر کالای دیگر را بر عهده داشته باشد.

این کارشناس با تاکید بر این‌که هر امری را باید به متولی خودش سپرد، خاطرنشان کرد: لجستیک متولی یکتا ندارد. متولی لجستیک نظامی، نظامیان، متولی لجستیک دارو، سازمان‌های بهداشتی و پزشکی، متولی لجستیک مواد غذایی، سازمان‌ها و شرکت‌های غذایی، متولی لجستیک فولاد، شرکت‌های فولادی، متولی لجستیک ورزشی، سازمان‌ها و تیم‌های ورزشی و . . . . هستند.
 
بهروز فتحی کارشناس لجستیک اما در پاسخ به این دیدگاه قصابیان با تاکید بر این‌که باید بین جامعه بندری و بندر تفاوت قائل شد، اظهار کرد: اگر بندر را صرفاً محل تخلیه و بارگیری بدانیم در این صورت برداشت ایشان درست است.
وی افزود: ولی وقتی از جامعه بندری گفتگو می‌شود، در جامعه بندری همه بازیگران از جمله متولیان خوشه‌های کالاهایی که ایشان نام بردند نقش آفرینی می‌کنند. حاکمیت جامعه بندری و نهاد رگولاتوری این جامعه کسی نیست جز سازمان بنادر. بنابراین اینجا اختلاف دیدگاه وجود دارد، بندر یا جامعه بندری؟
 
به گزارش تین نیوز، چندی پیش بهروز فتحی در یادداشتی که در تین نیوز منتشر شد، نوشته بود: در این مقطع و دوره زمانی که کشور با مشکل بزرگ همه گیر شدن ویروس کرونا مواجه شده‌، لازم است بنابر مسئولیت اجتماعی سازمان‌های دولتی همچون وزارت راه و سازمان‌های زیر مجموعه به‌ویژه سازمان بنادر و دریانوردی به فکر اقدام و مقابله باشند.
وی گفته بود: در این خصوص مبتنی بر موضوع ابتکار عمل در حوزه لجستیک، سازمان بنادر و سایر سازمان‌های وزارت راه می‌توانند در جهت تامین اقلام حیاتی برای درمان و محافظت مردم از این ویروس به کمک نظام بهداشتی کشور اقدام نمایند.

فتحی تاکید کرده بود: بدین منظور آنها می‌توانند با تسهیل‌، تسریع و تخفیف هزینه‌ها عملیات لجستیکی در خصوص اقلام ضروری مقابله با ویروس، تامین کنندگان را تشویق و ترغیب به تامین این اقلام نمایند و با توجه به وجود مراکز سیاست‌گذاری در اختیار وزارت راه و یا بر اتکا بر وجود جامعه بندری و حضور کلیه حلقه‌های بازیگر در حوزه لجستیک اقلام حیاتی، حتی در مورد تسهیل، هدایت و کنترل توزیع این اقلام به دست مردم نیز نقش بسیار تعیین کننده‌ای داشته باشند و با دعوت از بخش‌های حاکمیتی وزارت بهداشت در این مراکز، اثر شلاق چرمی و یا توزیع نامناسب و ناکارآمد اقلام دارویی و ملزومات مورد نیاز اداره شود.

وی افزوده بود: علاوه بر این موارد‌، بسیاری اقدامات دیگری توسط این سازمان‌ها می‌تواند انجام شود تا پشتیبانی و لجستیک اقدامات نظام بهداشتی کشور به‌نحو احسن پیش برود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.