| کد خبر: 189357 |

یک فعال صنفی مطرح کرد:

◄ نتیجه سوخت ارزان؛ سود قاچاقچیان یا زیان رانندگان؟

نرخ غیر واقعی سوخت نه تنها به نفع رانندگان نیست بلکه کاملا به زیان راننده است.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران معتقد است نرخ غیر واقعی سوخت نه تنها به نفع رانندگان نیست بلکه کاملاً به زیان آنان است.

به گزارش تین نیوز، عبدالله خانعلی با بیان این مطلب به خبرنگار این شبکه خبری گفت: با نگاهی جامع و آسیب‌شناسی به حمل‌ونقل بیمار ایران مشخص می‌شود منشاء این بیماری یارانه غیراصولی و نرخ غیر واقعی سوخت است.

وی اظهار کرد: قیمت غیرواقعی سوخت از یک طرف حمل‌ونقل جاده‌ای ایران را به سوی خود مالکی کشانده و از طرف دیگر به عدم صرفه اقتصادی این حرفه منجر و باعث شده است که اختلاف سنی 50 ساله ناوگان و سرمایه‌گذاری‌های کلان، دیده نشود.

او این موضوع را ظلمی آشکار که از سیاستگذاران این عرصه به راننده ایرانی روا داشته شده است دانست و افزود: این سیاست موجب شده راننده متوجه غیر اقتصادی بودن فعالیت خود و بر باد رفتن و دود شدن سرمایه‌های ملی کشورش نشود و به فکر جایگزینی خودروی فرسوده خود با ناوگان نو نباشند.

خانعلی با بیان این‌که ممکن است برخی رانندگان به این دیدگاه وی اعتراض داشته باشند، گفت: ولی اثبات این دیدگاه چندان مشکل نیست، به عنوان مثال در گذشته‌ای نه چندان دور حدفاصل سال‌های 1383 الی سال 1386 ، تنها شرکت سایپا دیزل هزاران کامیون در محل شرکت دپو کرده بود و با 18 میلیون تومان پیش پرداخت ولوو F H 460 اتوماتیک را با اقساط پنج و هفت ساله به قیمت 93 میلیون تومان تحویل خریداران می‌داد، ولی با عدم خریدار مواجه شده بود.

به گزارش تین نیوز، او افزود: در آن زمان حتی دارندگان ناوگان فرسوده  به‌دلیل عدم توانایی مالی از این اقدام استقبال نمی‌کردند، مسئولان هم در بهترین دوران برای نوسازی ناوگان فرسوده بودند، ولی متاسفانه در آن زمان هیچ تدبیری برای نوسازی ناوگان نداشتند، وگرنه با اختصاص وام پایانه‌ای ناوگان فرسوده را تبدیل به احسن می‌کردند، آیا برای این عدم استقبال از هر دو طرف معادله، می‌توان دلیلی غیر از نرخ غیر واقعی و بسیار پایین سوخت متصور بود؟

رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران اظهار کرد: شاید در آن زمان دارندگان ناوگان قدیمی با عمر بالا استدلال‌شان این بود که مگر در پرداخت کرایه به ولوو و ماک از بندرعباس تا تهران تفاوتی قائل می‌شوند؟ مگر به حال صاحب تیرآهن تفاوتی می‌کند که بارش با چه کامیونی حمل شود؟ مگر صف نوبت کامیون‌های نو با کهنه جدا است؟ در آن زمان اختلاف قیمت کامیون نو اروپایی با کامیون فرسوده حد اکثر چهار برابر بود، اما حالا چند برابر شده است؟ مشکلی که با دادن وام پایانه‌ای به آسانی قابل حل بود، آیا برای این امر دلیلی غیر از مدیریت نادرست می‌توان بر شمرد؟

به گزارش تین نیوز، وی ادامه داد: صرفه اقتصادی، واقعیتی است که در تمام شئونات زندگی حرف اول را می‌زند، اما در نبود مدیریت درست و سیاست‌گذاری کلان و در شرایطی که بهینه‌سازی و مصرف بهینه سوخت در افکار مسئولان جایی ندارد و وقتی در افکار بعضی از مسئولان، محیط‌زیست، آلودگی هوا و سلامتی مردم جایی ندارد، طبیعی است که راننده هم محاسبات خاص خود را داشته باشد.

خانعلی تاکید کرد: اعتقاد راسخ دارم تا زمانی که راننده از مسئولان انتظار یارانه در زمینه سوخت، لاستیک، روغن، لوازم و قطعات یدکی دارد بدین معناست که استقلال ندارد و باید همیشه در استعمار و استثمار صاحب کالا، شرکت‌های حمل‌ونقلی و دلالان باشد، زیرا آنها هم به دلیل همین یارانه‌ها از راننده انتظار دارند و حتی راننده را مجبور به حمل کالاهایشان با نرخ غیر واقعی و بسیار پایین می‌کنند، بدون این‌که مصرف کنندگان از این یارانه‌ها بهره‌مند شوند.

این فعال صنفی با طرح این پرسش‌ها که چرا راننده تلاش می‌کند از دولت یارانه بگیرد و بدون این‌که خودش از این یارانه منتفع شود آن‌را در اختیار مثلثی به‌نام صاحب کالا، شرکت‌های حمل‌ونقلی و دلالان قرار دهد و نیز وقتی قرار است راننده از یارانه سوخت سودی نبرد چرا نمی‌خواهد این سود به خزانه دولت واریز و سود آن به آحاد جامعه برسد؟ گفت: چرا رانندگان که همه لوازم مورد نیاز خود را به‌دلیل وارداتی بودن آنها خیلی بالاتر از قیمت جهانی بعلاوه ارزش افزوده و غیره خریداری می‌کنند، از نرخ واقعی سوخت هراس دارند؟ چرا از این‌که کار و در آمدشان واقعی شده و بی‌منت کار کرده و بی‌منت دست در جیب خودشان کرده و مایحتاج خود را خرید و تامین کنند واهمه دارند؟

او خاطرنشان کرد: به‌ یاد بیاوریم که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به یک‌باره قیمت سوخت از 165 ریال به 1500 ریال افزایش یافت، دقیقاً 9 برابر، آیا اتفاق خاصی افتاد؟ آیا حمل‌ونقل متوقف شد؟

خانعلی بیان کرد: به‌طور قطع کسانی که از نرخ غیرواقعی سوخت بهره‌مند می‌شوند، رانندگان نیستند، بلکه کسانی هستند که به قاچاق سوخت اشتغال دارند، آنها قاچاق می‌کنند ولی به نام من راننده و دیگر رانندگان نوشته می‌شود، به همین دلیل نسبت به پخش شایعه گرانی و تورم در صورت بالا رفتن نرخ سوخت در جامعه و ترسانیدن مسئولان اقدام می‌کنند.

به گزارش تین نیوز، او تاکید کرد: معتقدم نرخ غیر واقعی سوخت نه تنها به نفع رانندگان نیست بلکه به جرأت می‌گویم کاملاً به زیان راننده است، لذا این برهه‌ای که در آن قرار گرفته‌ایم بهترین زمان برای رهایی از این وابستگی و استقلال راننده است.

وی افزود: درمان بیماری حمل‌ونقل جاده‌ای ایران از مرحله تجویز دارو و درمان گذشته است، این بیمار دچار غده سرطانی بدخیمی شده که تنها راه درمان و بهبودی آن عمل جراحی است و جراحی هم با درد همراه است، متاسفانه ما رانندگان از این جراحی هراس داریم، در نتیجه مسئولان هم به همین دلیل اقدامی نمی‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جلیلی 2 0

    مسئولین به چه حقی گازوئیل لیتری 6500 تومان را بقیمت مفت لیتری 300 تومان میفروشند ؟
    به چه حقی از جیب ملت به دلال و قاچاقچی و ... پورسانت میدهند.
    راننده فقط واسطه یارانه سوخت است مانند کارمند بانک با یک دست یارانه را میگیرد با دست دیگر میدهد.

  • ناشناس 2 0

    من به عنوان کامیوندار تمام موارد ذکر شده کاملا منطبق با واقعیت میدانم.
    سوخت ارزان سودش فقط به جیب مافیای سوخت میرود.
    مافیای سوختی که سرکردگانش در بیرون از مرزها زندگی لاکچری میکنند.
    واقعی شدن قیمت سوخت تماما به نفع راننده و کامیوندار و در کل به نفع کل فرایند حمل و نقل میباشد.

    واقعی شدن قیمت سوخت دقیقا همان نقطه ایست که فعالین بخش جاده ای را مجبور به فکر کردن و انتخابهای صحیح میکند.

  • ناشناس 0 0

    اینکه قیمت سوخت داخل کشور ما بسیار کمتر از کشورهای همسایه و جهانیست و همین امر باعث قاچاق سوخت می شه را یک کودک 10 ساله هم می فهمه همان کودک 10 ساله این را هم می فهمد که قیمت ها به قیمت های کشورهای همسایه نزدیک بشه اتوماتیک قاچاق تعطیل می شه پس همه می دانند مشکل چیست همه هم می دانند راهش چیست اما چرا اقدامی نمی شه ؟ جواب این هم سادس این ها چهارتا پاپتی قاچاقچی دبه به دست نیستند مافیایی عریض و طویل و پرنفوذ دارند که قوانین و سیاست گذاری های کشور و حتی تصمیمات کلان و استراتژیک کشور را تحت شعاع منافع خود قرار می دهند اقدام علیه این هشت پای بزرگ مافیایی دیگر بسیار سخت شده قانون گذار و سیاست گذار به هر دلیلی از اقدام علیه این کارتل ها عاجزه والا با چند کار نه چندان سخت ، قاچاق از این کشور می رفت حالا اینکه چرا عاجزه باید نظارتی امنیتی ها ورود کنند .