| کد خبر ۳۰۷۱۹۲
کپی شد

◄ در نشست کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی آیمو چه گذشت؟

با تعویق یک‌ساله تصویب چارچوب مالیات جهانی کربن در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) و انتقال تصمیم‌گیری نهایی به سال ۲۰۲۶، فضای تازه‌ای برای بازچینی مواضع اقلیمی و اقتصادی در صنعت کشتیرانی شکل گرفته است.

در نشست کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی آیمو چه گذشت؟
تین نیوز |

نشست فوق العاده کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی سازمان بین المللی دریانوردی (MEPC/ES.2) از روز سه شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۴ در مقر آیمو در لندن با مشارکت نمایندگان کشورهای عضو، سازمان های بین المللی، نهادهای غیردولتی مشورتی و نمایندگان صنعت حمل ونقل دریایی آغاز به کار کرده است.

به گزارش تین نیوز، نشست فوق العاده کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی سازمان بین المللی دریانوردی (MEPC/ES.2) با هدف بررسی و تصویب نهایی اصلاحات جدید ضمیمه ششم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها (MARPOL Annex VI) و تصمیم گیری درخصوص چارچوب «خالص صفر» آیمو (IMO Net - Zero Framework) از روز سه شنبه هفته گذشته (۲۲ مهرماه ۱۴۰۴) در مقر آیمو در لندن آغاز به کار کرد.

نشست فوق العاده MEPC/ES.2 یکی از مهمترین رویدادهای زیست محیطی دریایی سال های اخیر به شمار می رود که نتایج آن می تواند مسیر آینده مقررات بین المللی دریانوردی در حوزه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را تعیین کند.

این نشست در ادامه تصمیمات هشتاد و سومین اجلاس کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC 83) در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می شود. نشستی که طی آن پیش نویس اصلاحیه ای جدید مبنی بر اعمال مقررات الزام آور برای دریافت مالیات از انتشار کربن ناشی از سوخت کشتی ها به عنوان بخشی از چارچوب خالص صفر به تصویب رسید. بر همین اساس، مقرر شده بود نشست فوق العاده ای در اواخر مهرماه برای تصویب نهایی مقررات (Adoption) و تدوین روش های اجرایی آن برگزار شود.

در نشست فوق العاده کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC/ES.2) در لندن، جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از تلاش های جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، نگرانی خود را از تأثیرات نامتناسب و ناعادلانه این اقدامات بر کشورهای در حال توسعه اعلام کرد.

سید علی موسوی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان بین المللی دریانوردی نیز به دلیل اهمیت موضوع در نخستین روز نشست فوق العاده حضور یافت و نمایندگان اعزامی سازمان بنادر و دریانوردی با مشارکت فعال در مذاکرات، دیدگاه ها و مواضع کشورمان را تبیین کردند.

نشست کمیته محیط زیست دریایی آیمو

بیانیه رسمی جمهوری اسلامی ایران در روز نخست نشست توسط پوریا کولیوند، نماینده سازمان بنادر و دریانوردی و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان بین المللی دریانوردی در آیمو قرائت شد.

ایران ضمن حمایت از تلاش های جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، نگرانی خود را از تأثیرات نامتناسب و ناعادلانه این اقدامات بر کشورهای در حال توسعه اعلام کرد و پیشنهادهایی برای ایجاد سازوکارهای مالی، حمایت از کشورهای کمترتوسعه یافته و همکاری های فنی بین المللی ارائه داد.

به منظور تبیین مواضع کشور و آماده سازی مشارکت موثر دراین نشست، سازمان بنادر و دریانوردی با محوریت اداره کل ایمنی و حفاظت دریایی، جلسات متعددی با حضور نمایندگان دستگاه ها و نهادهای ذی ربط از جمله شرکت های کشتیرانی، مؤسسات رده بندی، شرکت های تابعه وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، اتحادیه مالکان کشتی های ایرانی و انجمن صنفی دریانوردان تجاری برگزار کرده است.

در پی اختلافات شدید سیاسی و رویه ای، اعضای سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در نشست فوق العاده کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی ( MEPC‑ES ) تصمیم گیری درباره چارچوب جهانی مالیات بر کربن در بخش حمل ونقل دریایی را برای یک سال به تعویق انداختند.

این تصمیم که با ۵۷ رأی موافق و ۴۹ رأی مخالف و به پیشنهاد عربستان سعودی به تصویب رسید، یکی از پرجدل ترین جلسات تاریخ IMO را رقم زد. 

با تعویق یک ساله تصویب چارچوب مالیات جهانی کربن در سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) و انتقال تصمیم گیری نهایی به سال ۲۰۲۶، فضای تازه ای برای بازچینی مواضع اقلیمی و اقتصادی در صنعت کشتیرانی شکل گرفته است.

این وقفه که نتیجه فشارهای سیاسی ایالات متحده و کشورهای نفت محور در نشست فوق العاده لندن بود، هرچند مسیر گذار انرژی در دریانوردی جهانی را کند کرد، اما برای جمهوری اسلامی ایران فرصتی راهبردی ایجاد می کند تا ضمن ارزیابی دقیق پیامدهای مالیات کربن، موضع فنی و دیپلماتیک خود را در گفت وگوهای آینده IMO بازتعریف کند.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران متشکل از نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به صورت حضوری در اجلاس شرکت کرده و تا پایان نشست، به صورت فعال در کمیته های تخصصی و مذاکرات فنی حضور خواهند داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.