| کد خبر: 230732 |

نارضایتی دبیر انجمن خودروسازان از میزان افزایش قیمت خودرو

◄ شورای رقابت متهم اصلی است

نعمت‌بخش: وقتی بانک مرکزی تورم بخشی را ۱۴ درصد اعلام می‌کند به این معنا است که افزایش‌ها و حتی کاهش‌های قیمت ارز در آن منظور شده است. ولی شورای رقابت سیاسی برخورد کرده و افزایش قیمت خودرو را اعمال نکردند.

تین نیوز

صنعت و بازار خودرو که سال‌هاست حال‌وروز خوشی ندارد و در یک دور باطل تصمیم‌گیری قرار گرفته حالا با رفتارهای غلطی چون قیمت‌گذاری‌های دستوری از سوی شورای رقابت هر روز بر وخامت حال آن افزوده می‌شود. بنابراین در شرایطی که نه مصرف‌کنندگان و نه شرکت‌های خودروساز از عملکرد شورای رقابت رضایت ندارد ادامه این روند و پافشاری بر ادامه کار شورای رقابت بی‌معنی و پرابهام است.

به گزارش تین نیوز، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در مورد افزایش قیمت ۸.۲ و ۸.۹ درصدی شورای رقابت برای محصولات ایران‌خودرو و سایپا اظهار کرده: متاسفانه شورای رقابت برای مصوبات خود  نیز ارزشی قائل نیست. سال گذشته با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه به صورت مکرر افزایش می‌یافت در شورای رقابت مصوب شد که هر سه ماه یک‌بار تورم بخشی بانک مرکزی را حساب کنند و قیمت جدید برای خودرو تعیین کنند.

او در گفت‌وگو با «ایلنا»، افزوده: متاسفانه از سال گذشته به طور کلی دو بار افزایش قیمت برای خودرو اعمال کردند که در افزایش قیمت سه‌ماهه آخر، خود بانک مرکزی اعلام کرد که تورم بخشی ۱۴ درصد شده است.

نعمت‌بخش در ادامه تصریح کرده: وقتی بانک مرکزی تورم بخشی را ۱۴ درصد اعلام می‌کند به این معنا است که افزایش‌ها و حتی کاهش‌های قیمت ارز در آن منظور شده است. ولی شورای رقابت سیاسی برخورد کرده و افزایش قیمت خودرو را اعمال نکردند. این‌گونه برخوردها باعث شد که ایران‌خودرو در سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد تومان ضرر کند. یعنی برای هر خودرو حدود ۳۶ میلیون تومان زیان داده، سایپا نیز روی هر خودرو حدود ۱۰ میلیون تومان زیان کرده است.

وی در ادامه گفته است: امیدواریم دست از سر صنعت خودروسازی بردارند و اجازه دهند خودروسازان نیز مانند سایر صنایع تولیدی خودشان قیمت‌گذاری کنند. من به‌عنوان مسئول انجمن خودروسازان پیشنهاد می‌کنم که ما را از قیمت‌گذاری معاف کنند و واردات خودرو را هم آزاد کنند. حتی پیشنهاد می‌کنم که تعرفه خودرو را کاهش دهند. هیچ انجمنی به راحتی درخواست نمی‌کند که تعرفه محصولات اعضای انجمن خود را کاهش یابد اما من این پیشنهاد را می‌دهم.

وی افزوده: ما با تعیین تعرفه ۸۶ درصدی که مجلس برای خودروی سواری تصویب کرد موافق نیستیم. پیشنهاد می‌کنیم این تعرفه را کاهش داده و اجازه دهند خودرو وارداتی به کشور بیاید. ما نیز رقابت کردن را بلد هستیم به شرط اینکه اجازه دهند خود ما قیمت‌گذاری کرده و از زیان خارج شویم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.