| کد خبر: 16245 |

تین نیوز |  دود تاکسی های فرسوده مدت ها است که در ریه های مردم تهران جا خوش کرده است. دودی که هم هوای تهران را آلوده می کند و هم نفس مردم را تنگ. و این در حالی است که گرانی خودرو کار را برای تاکسی دارها مشکل کرده و آنها نمی توانند از پس هزینه های نوکردن خودرو خود بر بیایند و در نتیجه آسایش مردم نیز که مجبور به نشستن در خودروهای فرسوده هستند، سلب می شود.
یازده سال قبل بود که طرح خارج کردن خودروهای فرسوده از شهر تصویب شد اما تا سال گذشته فقط یک میلیون خودرو فرسوده از رده خارج شدند. طرحی که قرار بود با کمک مالی دولت اجرایی شود روزهای رکود خود را می‌گذراند.
زمان محمود احمدی نژاد این پروژه به دلیل اختلاف شهرداری با دولت کاملا به کما رفت. در حالی که از 7 سال قبل موضوع جدی جایگزینی خودروهای فرسوده و از رده خارج کردن این گونه وسایل نقلیه موتوری در دستور کار دولت و متولیان مربوط قرار گرفته بود، اما شواهد و آمار موجود حکایت از آن دارد که طی این مدت کمتر از یک میلیون خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور حذف شده‌اند و آمارها از واقعیت تلخی حکایت دارد، این‌که طرح خروج خودروهای فرسوده تا اینجای ماجرا موفقیتی به همراه نداشته است.
البته مسئولین شهری نیز تلاش مضاعف برای حل کردن این مشکل نداشته اند. در واقع اواخر سال 91 بود که مدیران شهری از عدم نوسازی حتی یک تاکسی خبر دادند و در آن زمان مدیران دولتی این ادعا را تکذیب کردند و معتقد بودند که تعدادی تاکسی نوسازی شده است.
این در حالی بود که طبق اعلام ستاد معاینه فنی تاکسیرانی ۴۵۰۰ تاکسی فرسوده با عمر بالای ۱۰ سال در شرایط کنونی وجود دارد. همچنین ۱۲ هزار و ۵۰۰ تاکسی فرسوده نیز با عمر کمتر از ۱۰ سال در حال تردد در شهر هستند. یعنی به عبارتی حدود ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد که با توجه به وجود ۸۰ هزار تاکسی در تهران می‌توان گفت که حدود یک‌چهارم تاکسی‌های پایتخت فرسوده هستند!
حالا هم گرانی خودرو ها مزید بر علت شده تا عرصه بر تاکسی دار ها و مردم تنگ تر و تنگ تر شود. چرا که تاکسی رانی در طول سه ماه گذشته به طور مدام قیمت خودرو را افزایش داده و تاکسی دارهای سرگردان نیز هر روز با نرخ های تازه برای نوسازی خودروی خود مواجه می شوند.
اوایل سال بود که نرخ پیش پرداخت خودرو قسطی برای تبدیل تاکسی فرسوده به تاکسی جدید، 2 میلیون و 300هزار تومن برای خودروهایی چون سمند یا پژو بود. در مرحله دوم اما قیمت ها به 4 میلیون و ششصد هزار تومن رسید و با افزایش نرخ جدید که به مدد خودروسازان رقم خورد، مبلغ پرداختی برای تاکسی دارها به 6 میلیون و ششصد هزار تومن رسیده است.
نکته اما اینجاست که همه این افزایش قیمت ها در طول تنها چند ماه از سال رخ داده و معلوم نیست که تا آخر سال چقدر دیگر بر قیمت خودروها افزوده خواهد شد و در این میان مردم و تاکسی دارها چه باید بکنند؟ چگونه باید تاکسی ها نو شوند در حالی که تاکسی دارها نمی توانند بار مالی نوسازی خودروها را تحمل کنند؟ تکلیف هوای تهران چه می شود؟ شاید تا مدت ها تکلیف قیمت خودرو نامشخص باشد آیا تاکسی رانی نمی تواند با پرداخت تسهیلات ویژه جان مردم تهران را نجات دهد؟
پیگیری های خبرنگار شهرخبر برای گفتگو با میثم مظفر، مدیرعامل تاکسی رانی شهر تهران و جویا شدن تکلیف نامشخص صاحبان تاکسی های فرسوده، به نتیجه نرسید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمهدی ابراهیمی 0 0

    باسلام. تمامی تاکسی داران محبوبیت حاصی به تین نیوز پیداکرده اندوجامعه تاکسیرانی کشور درآینده نیزاگرمتولیان آنها همکاری کنند وحتی اگرشد مبالغی نیزکمک شود تین نیوز می تواند پل ارتباطی جامعه بزرگ تاکسی رانی با مسئولین برای پیگیری مطالباتشان باشدوامروزمعظل تاکسی های فرسوده وسایه سنگین بی توجهی مسئو لین کشور رانداشت هرچندتین نیوز تا به امروز همراه ویاریاور ما بود ه است. باتشکر فراوان ازتمامی پرسنل تین نیوز

  • سیدمهدی 0 0

    باسلام. همکاران عزیزمالک تاکسی های فرسوده آیامی دانستیدکه ایرانخودرو به علت عدم تمایل مردم به خریدسمندای اف۷به علت کیفیت پایین آن برای عموم خریداران بصورت فروش اقساطی راشروع کرده باز هم فروش ندارد. خدایا دارندچه بلای برسر تاکسی می آورند. خودروی که مردم برای کاربری شخصی نمی خرند بزوربه تاکسی می اندازند. خدا ازت نگذره مسئول …

  • حامد 0 0

    جناب سید مهدی بنده خودم وکلی از همکار هام در مشهد مقدس تاکسی هامون رو تحویل گرفتیم وهیچ مشکلی نداره سمند در سال ۹۱و۹۲ تا نیمه اول مشکل داشت الان هم جهت اطلاع بنزینی شو داره قسطی میده اونم خوب فروش رفته شما خودروتونو تحویل بگیرید بعدا بیان ته دل این جماعت تاکسی دار رو خالی کنید ده نفر مثل شما باشن واسه کل ایران کافیه ببخشین ها؟؟؟؟؟؟؟

  • سامان 0 0

    باسلام با تشکر از تین نیوز کاش میشد یه چت روم انلاین داشتین اینجا برای چت همکاران در حد یک پیشنهاد وسلام خسته نباشید به همکار گرامی اقا حامد منم با اقا حامد موافقم کلی تحقیق داشتم در این زمینه عمده مشکل این خودرو سمند موتور ملی در سال ۹۰.۹۱. ۹۲بخاطره تحریم شدن واشر سر سیلندرو واشر اویل روغن بوده که تو ایران تولید شده بوده وروغن ریزی به تبعه ان رفتن استهکاک قطعات داخل موتور بالا وبه تبعه ان درگیر شدن قطعات موتور باهم وایجاد گرما و اسیب به موتور و سوختن واشرسرسیلندرو از بین رفتن میل لنگو غیره و چون این موتور جدیده ساخت یک شرکت المانیه تو شهرستانها مکانیکا ها سر در نمیارن اسمش بد در اومده اگه مخواین به درستی حرفم پی ببرین با دارندگان مدلهای ۹۰به پایین صحبت کنید من با چندتاشون حرف زدم تا این تاریخ فقط لنت روغن تویض کردن مسافر کشای شخصی بین شهری کار کرد با گازایشالله که مال ماهم اینطوری باشه ویه سوال از اقا حامد ایا داشبورد ماشینت جدیده پی ۲هست یا همون داشبورد قدیمی ایشالله مبارکت باشه چرخاش همیشه برات بچرخه:)

  • سیدمهدی ابراهیمی 0 0

    باسلام. باید از همگاران عزیزحامد وسامان تشکر کنم که وقت گذاشتند ونظر محترمشان رادر مورد حرفهای بنده نقدبررسی کردند وتشکر کنم که چند مورداز ایرادات سمند ای اف۷ را بیان کردنداما بنددرجواب عزیزان بگویم که۱ - طبق نظرکارشناسان فنی(اتومکانیک فنی کالاسیک) نه مکانیک های شهرستانها عمده اشکال فنی واشر سرسیلندر دراین خودرو بالا بودن ارتفاع موتور در بدنه از رادیاتور است ودر ترافیک وحرکتهای کند داخل شهری باعثداغ تر شدن سرسیلندر که دربالای موتر قرار دارد می شود ۲ - حالا گفتیم که همه اینها نظرنداماسنگینی این خودرو وحجم بزرگ ومشکل جلو بندی این خودرو باتوجه به وضعیت خیابانهارا چه کنیم. ۳ - آیا ازقیمت قطعات فنی که اصلی پیدا نمی شود خبر دارید بطور میانگین قیمت شان ۳برابرقظعات۴۰۵است. باتشکر ازعزیزان حامد وسامان

  • حامد 0 0

    سلام به دوست عزیز سامان خان گل نه عزیزم داشبورد همون فریم قدیم هست ولی واقعا با کیفیت شده ضمنا سر قالپاق موتور هم از برج ۹ خیلی عالیاژ خوبی ریختن براش و واقعا بی نقص هست برو خاطرت جمع باشه که عالیس و مخزن گاز رو هم ۸۵ لیتری کردن خلاصه که امیدت به خدا باشه ایران خودرو یک شرکت ابکی نیست و هر موردی بود مال زمان تحریم بود یا علی

  • حامد 0 0

    خدمت جناب سید مهدی سلام و عرض ادب قربونت تمام حرف های شما سند ولی من یک چیزی رو تجربه کردم اگر هر جور از خودرو مراقبت بشه همون جور میمونه مثالا میگفتن پژو ار دی زود لش میشه ولی من هنوز خیلی تو مشهد سالم هاشو میبینم ولی در کل سمند خودرو سنگینی هست ولی فعلا از پژو های جدید با اون موتور xu۷ یعنی ۱۸۰۰ که یک سره مشکل کم کردن روغن و تاب بر داشتن سر سیلندر دارن به مراتب ۱۰۰ در ۱۰۰ بهتره و این رو بدون اگر این موتور ایراد داشت یا میخواست ابروی ایران خودرو ببره رو دنا که داره تازه میاد و قیمتش رو ۴۶ میلیونه نمیزاشتن در ضمن سورن ای ال ایکس هم همین موتور رو داره دلت رو صاف کن خدا با ماست دست علی همراهت

  • سیدمهدی 0 0

    باسلام. ضمن تشکر ازتین نیوز که این فرصت را برای بنده وهمکاران عزیز فراهم کرده که تبادل نظرکنیم. حامدجان خداناخواسته بنده قسط تشویش اذهان همکاران عزیزی که سمندای اف۷دارند ندارم منظور بنده این است که خودروی باید درتاکسی بکارگرفته شود که توجیح اقتصادی داشته باشد به لحاظ قیمت. فنی. وارزان بودن قطعات. آیا بنظرجنابعالی۴۸۰تومان اقساط زیاد نیست. چراباید وام شخصی مسکن افراد۴درصدباشد واماتاکسی که خدمات عمومی دارد۱۷درصدباشد قبول کنیدمتولیان ماکوتاهی می کنند نه درشرایط خودرو ونه درشرایط وام هیچ توجهی به شرایط مالی تاکسی داران نکردند. حالا این هم روندکارشان است بعداز ۲هفته کلاطرح متوقف شده

  • کریم 0 0

    سلام به دوستان من ۲ سال پیش یه سمند معمولی داشتم واقعا بهترین خودروی ایرانی هستش هم راحته هم جاداره مهم تر از همه امنیتش زیاده. با سمند از دست تعمیرات وگیربکس و دیفر و…راحت میشی. تنها خرجیش برمیگرده به جلو بندیش که اونم به قول دوستمون بستگی به خود راننده داره. ولی چه کنیم که دیگه نوسازی متوقف شده و باید با همین قوطی کبریت سر کنیم(منظورم پرایده).

  • علی 0 0

    سلام…مسئولین عزیز ناوگان نوسازی اگر شرکت خودرو سازی ایران خودرو اینقدر مردم رو اذیت میکنه برید سراغ سایپا به خدا من الان هم یه تاکسی صفر ef۷ دارم هم تیبا به خدا استهلاک تیبا به نسبت سمند یک به ده هست ضمنا راننده هم دیگه پول زیادی واسه تبدیل نمیخواد بده به خدا از ۱۰۰ نفر راننده تاکسی بپرسید تیبا میخوای یا سمند میگه تیبا همه چیش عالیه مصرفشم خوبه قیمتشم مناسبه در ضمن قطعاتشم به راحتی دم سوپری گیر میاد بیاین دست به دست هم بدین و تیبا رو تاکسی کنید به خدا یه عمر دعا پشت سرمونه سمند واسه بین شهر وجاده هست الان بیش از دو ماه از تحویل این ماشین های سمند نگذشته که با این شهر های شلوغ همه دور تا دور ماشین ها شون رو زدن به خاطر این که خیلی بزرگ و سنگینه خدا وکیلی داد ما تاکسیدار ها رو به گوش مسئولین برسونین

  • سیدمهدی ابراهیمی 0 0

    باسلام. علی جان متاسفانه شورای عالی ترافیک نوع خودرو رابرای تاکسی تعریف میکنند. ومتاسفانه این آقایون که انجانشستندهیچ اطلاعی ازوضعیت مالی وشرایط نوع خودروی که درتاکسی بکار بایدگرفته شودندارند۱ - سابقه نشان داده خودروی که وزن آن سنگین است درتاکسی جواب نمی دهد۲ - شرایط مالی تاکسی داران بااقساط وام ۴۸۰هزارتومانی سازگاری ندارد۳ - قطعات سمندای اف۷فوق العاده گران است شاید ۴برابرتیبا۵ - نقایص فنی سمند ای اف۷درمیان محصولات ایرانخودرومقام اول دارد. ولی ازاین گذشته مشکل اصلی سازمان تاکسی رانی است که بایدبعنوان متولی همان ابتدای معرفی سمندای اف۷اعتراض بالای ۹۰درصدی تاکسی داران رابه اطلاع مسئولین امر می رساند وازپذیرفتن طرح خوداری می کردواتفاقا این خواست خدابود که این طرح متوقف شودتا تاکسی داران زیرشرایط تحمیلی نروند

  • میثم 0 0

    با سلام یه گشتی تو کوچه خیابون بزنید میبینید که هیچ کس از سمند تعریف خاصی نمیکنه همه اونو به عنوان ماشین پر مصرف با اصطحلاک بالا یاد میکنن له نظر شما شهر های کوچیک با درامدی حدود ۳۰ هزار تومان با ۱۰ ساعت کار براشون به رفه است که این خودرو رو بخرن بابا خوش انصافا به فکر ما شهرستانی ها هم باشین مثلا الان من ÷یکانم رو ۲۱ ملیون میخرن بعد سمند تاکسی رو ۳۰ ملیون یه حساب سر انگشتی معلوم میکنه چقدر ضرر میکنم ماشین ۲۰ ملیونیم رو بدم ۵ تومن بعد ماشین ۳۵ ملیونی رو بفروشم به ۳۰ تومن

  • علی زندی 0 0

    سلام علی هستم از کرمانشاه من هنوز ماشینم رو تحویل نگرفتم متاسفانه صدور پیش فاکتورها متوقف شده ولی دوستام که ماشینشونو تحویل گرفتن خیلی راضی هستن به نظر منم سمند ماشین خوبیه چون قبلا داشتم واقعا امنیت داره کسی که میگه تیبا خوبه چیزش خوبه قوطی کبریته امنیت جانی نداری جاش کوچیکه مسافر اذیت میشه درسته سمند سنگینه ولی آقایون محترم وقتی درست از وسیله نقلیه مواظبت کنی خراب نمیشه خواهشا از دوستان خواهش میکنم ذهن مردم رو خراب نکنن بزارین همین سمند هم بگیریم تا از دست پیکان راحت شیم به خدا دیسک کمر گرفتم با این پیکان لعنتی از تین نیوزهم ممنونم تورو خدا پیگیر این پیش فاکتورا باشین

  • سیدمهدی ابراهیمیs 0 0

    باسلام. آقای علی زندی عزیزفکرمی کنید بایکی دوماه ماشین خوبی بدیش مشخص می شودبه جنابعالی سفارش می کنم یه دوری بزن ازنمایشگاههای اتومبیل وضعیت خرید وفروش سمند ای اف۷ راپرس جو کنید تاازنزدیک مشاهده کنیدکه علت فرارمردم ازخریداین خودروواقعا چیست؟ اگه شدیه سری هم به تمیرگاه خدمات پس از فروش ایرانخودرو بزن. شورای عالی ترافیک هم سمندای اف۷ وهم۴۰۵رابرای تاکسی شدن تایید کرده. اگرفرمایشات جنابعالی درست بودخوب قیمت ۴۰۵حتی کمی پایین ترازسمند درنمایندگی است البته دربازاربالاتر. و ایرانخودروقراربودهردوخودرو رامعرفی کندانتخاب بامالک تاکسی فرسوده باشدحال چراسمندای اف۷رافقط معرفی کرد؟ ۱ - من مطمئنم درصورت اختیاری بودن کسی سمندراانتخاب نمی کردوایرانخودرواین راخوب می دانست۲ - ایرانخودرو درفروش۴۰۵مشکلی نداردومی داندکه مردم درصف نوبت هستندولی سمندای اف۷راحتی قسطی ۳ساله می دهد بازهم فروش ندارد من بازهم می گویم درتولیدات ایرانخودرو هرخودروی بهترازسمندای اف۷هست. باتشکر

  • سیاوش 0 0

    من با نظر سید موافقم کلا خودرو تو ایران سیاسیه. واردات خودرو با کیفیت مثل نیسان و تویتا با وام ۴ درصد بدون گمرک. در عرض ۳ ماه همه تاکسی ها نوسازی میشن. اینا میخوان اون چیزی رو که رو دستشون مونده بندازن به تاکسیداران بدبخت. چوب خدا صدا نداره. مسئولینی که متولی این امر هستن از داعش کمتر نیستند.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین