| کد خبر: 191382 |

◄ توسعه آزادراه‌‌ها به سرنوشت نهضت «سدسازی» دچار می‌شود؟

آیا ساده‌لوحانه نیست که دوباره در چاهی مشابه قبل بیفتیم؟

تین نیوز

در حالی که وزیر راه و شهرسازی در خبری که چندی پیش رسانه ای شد از افتتاح ۵۰۰ کیلومتر آزادراه تا پایان دولت دوازدهم خبر داده است، برخی کارشناسان حمل ونقل این اقدام را به ساختن سد در کشور در دهه های قبل و پیامدهای منفی آن در زمان فعلی تشبیه کردند.

به گزارش تین نیوز، پایگاه خبری وزارت راه در اواخر خرداد ماه امسال خبری منتشر کرد که طی آن محمد اسلامی در سفر خود به استان آذربایجان شرقی و در حاشیه بازدید از قطعه اول آزادراه تبریز-بازرگان در جمع خبرنگاران گفت: در سال جاری و در سال آینده، حدود ۵۰۰ کیلومتر آزادراه افتتاح خواهیم کرد.

وی افزود: همه پروژه های آزادراهی فعال هستند و دستکم دو شیفت در کارگاه ها کار می کنند. مطمئنیم که تا پایان دولت دوازدهم، می توانیم آزادراه های فعال کشور را از ۲۴۰۰ کیلومتر، به  ۳۰۰۰ کیلومتر برسانیم.

بیشتر بخوانید:

پس از انتشار این خبر، موضوع ساخت آزادراه در شبکه های اجتماعی و کانال «مدیریت حمل ونقل» به بحث گذاشته شد.

در پاسخ به به پرسش مطرح شده در این کانال با عنوان «ساخت صدها کیلومتر آزادراه خوب یا بد» یکی از اعضای کانال نوشت: خبر ساخت آزادراه من را به یاد منطق نیاز کشاورزی به آب و در نتیجه ساختن سد در مناطق مختلف کشور انداخت، که آثار مخرب آن را شاهد هستیم. آیا ساده لوحانه نیست که دوباره در چاهی مشابه قبل بیفتیم؟

افشار افزود: آیا برآوردی از تقاضای حمل و نقل کشور در طرح جامع برای حداقل 50 تا صد سال آینده صورت گرفته و مشخص شده که چند درصد از آن باید توسط راه های اصلی و فرعی و چقدر از آن باید توسط ریل و یا هوایی جواب داده شود؟

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که توسعه اقتصادی حاصله از توسعه ارتباطات مکانی، زمانی صورت عملی می گیرد و محقق می شود که بر اساس نیاز صورت گرفته باشد و در غیر این صورت آثار مخرب فراوانی به دنبال خواهد داشت که زیان مالی، کمترین آن خواهد بود.

این در حالی است که معاون دفتر ایمنی و دبیرخانه کمیسیون ایمنی وزارت راه و شهرسازی نیز در در پاسخ به این پرسش در کانال مذکور بیان کرد: اگرچه مسئله با یک آری یا خیر پاسخ داده نخواهد شد. اما به هرحال ما کشوری در حال توسعه بوده و نیازمند توسعه پایدار در همه زمینه ها ازجمله آزادراه هستیم.

هرمز ذاکری افزود: این که توسعه ریلی ناکافی بوده و هست، دلیلی بر عدم توسعه در بقیه زیرساخت ها نیست و اگر طرح جامع مناسب حمل و نقل داریم، میزان و موقعیت توسعه زیرساخت ها را در کلیه شیوه ها مشخص کرده است  و پاسخ به سوال را باید در آنجا جستجو کرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ازنظر کارشناسی و نظر اینجانب، با توجه به جمیع شرایط جغرافیایی و اجتماعی و اقتصادی و وضعیت فعلی توسعه راه ها، نیازمند توسعه آزادراه ها هستیم به نحوی که امکان دسترسی به مرزهای غربی و سواحل جنوبی و جنوب غربی و شرق کشور فراهم شود.

ذاکری گفت: با یک حساب سرانگشتی می توان به یک عدد در توسعه آزادراه رسید چیزی حدود 3000 کیلومتر در حداقل ممکن. به عنوان نمونه، آزادراه باغچه به طول حدود 40 کیلومتر از مشهد آغاز و در یک نقطه گلوگاهی قطع می شود. چرا؟ آزادراه از بندرامام شروع و در اهواز قطع می شود. چرا؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    کشور ما موقعیت استراتژیک فوق العاده ایی دارد که باید از آن به نحو احسن بهره ببریم چه بحث ترانزیتی و اقتصاد غیرنفتی چه شکستن تحریم ها و ... حتما برای رسیدن به چنین اهدافی به زیرساخت استاندارد و باکیفیت ، حداقل در کریدورهای اصلی نیاز داریم راه هایی که امروز در کشورمان داریم اکثرا با استانداردهای جهانی فاصله دارد گردنه های تند و غیراستاندارد ، شیب طولی و عرضی نامناسب ، عرض نامناسب جاده ها و کشش کم ، ورودی ها و خروجی ها و دوربرگردان های غیراستاندارد ، مکان نامناسب مثل قرارگرفتن در دل ترافیک های درون شهری ، مسیرهای طولانی تر ، عدم روشنایی ، نبود یا کمبود علائم راهنمایی و ... این ها به وضوح قابل مشاهدس ما حتما به جاده های استاندارد و پرسرعت با مختصات ترانزیتی نیاز داریم جاده ایی مثل چالوس باوجود بهسازی ، حتی جوابگوی رفت و آمد مردم هم نیست آزادراه در کریدورهای اصلی همان چیزی است که حتما به آن نیاز داریم ما تقریبا در تمام زیرساخت ها عقب هستیم و با سطح استاندارد فاصله داریم نمی شود گفت خب آزادراه نسازیم چون مثلا بخش ریلی عقب است ! ما حتما به ساخت صدها کیلومتر آزادراه نیاز داریم تا به سطح معمول برسیم آزادراه جنوب شرق شمال شرق ، جنوب غرب شمال غرب ، تهران شمال ، تهران قم اصفهان شیراز بوشهر ، تهران اهواز ، تهران بندرعباس ، تهران چابهار ، تهران همدان کرمانشاه ، کنارگذرجنوبی تهران ، تهران تبریز ، تهران مشهد ، تهران رشت ، جنوب شرق به جنوب غرب و ... این ها همه نیازهای ضروری مملکته که ساخته شده و یا درحال ساخته چیزی اضافه تر ساخته نشده که بگیم نه ! نسازیم و مثلا با سدسازی مقایسه کنیم ! هنوز خیلی مانده تا به سطح حداقلی استانداردها برسیم .