| کد خبر: 24507 |

راهکاری بهینه برای اتمام پروژه تعریض محور هراز؛

پروژه نیمه تمام از دولت، پول از بخش غیردولتی

تین نیوز | باتوجه به اهمیت تعریض محور هراز به عنوان کوتاهترین راه ارتباطی به شمال کشور به منظور کاهش ترافیک عبوری از دیگر مسیرها و کاهش سوانح جاده ای، تسریع در تکمیل این پروژه با در نظر گرفتن محدودیت های تامین مالی از طریق روش BOT ضروری است.
 بنا بر اعلام خیراله خادمی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور، تکمیل پروژه چهار خطه کردن محور هراز به ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. به گفته خادمی، بخش امام زاده هاشم تا آمل در این محور به سه قطعه تسیم شده است که یک قطعه آن به طول ۳۰ کیلومتر چهار خطه شده است، یک قطعه ۳۵ کیلومتری تا پایان خرداد ۹۴ چهارخطه می شود و بقیه مسیر نیز به تدریج تکمیل می شود. بیست کیلومتر ابتدایی این مسیر در استان تهران نیز در دست ساخت است که در این قسمت یکی از تونل های گردنه امام زاده هاشم سال گذشته به بهره برداری رسیده است.
 
باتوجه به اهمیت تعریض این مسیر به عنوان کوتاهترین راه ارتباطی به شمال کشور به منظور کاهش ترافیک عبوری از دیگر مسیرها و کاهش سوانح جاده ای، تسریع در تکمیل این پروژه با در نظر گرفتن محدودیت های تامین مالی از طریق روش BOT به عنوان یکی از متداولترین انواع همکاری عمومی ـ خصوصی (PPP) ضروری است. باتوجه به اینکه بخشی از این پروژه در قالب قرارداد پیمانکاری اجرا شده است، ضروری است تا اقدامات زیر برای تکمیل پروژه به روش BOT صورت پذیرد:
 
-  تبدیل قرارداد پیمانکاری فعلی به قرارداد BOT: در این حالت ضروری است تا دولت پیشنهاد تبدیل قرارداد فعلی به قرارداد BOT را ابتدا به پیمانکار فعال در طرح ارائه نماید و در صورت عدم توافق با پیمانکار فعلی برای جذب طرف همکاری در قالب قرارداد BOT اعلام عمومی نماید.
 
-  پروژه نیمه تمام به عنوان آورده دولت در اختیار بخش غیردولتی قرارگیرد: در قراردادهای BOT و به طور کلی در روش همکاری عمومی ـ خصوصی برای جذاب شدن پروژه از نظر اقتصادی، امتیازها و مشوق هایی برای بخش غیر دولتی در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال دولت ها بخشی از منابع مورد نیاز برای اجرای پروژه را به صورت تسهیلات یا بلاعوض به پیمانکار می پردازند، یا اینکه در دوران بهره برداری فارغ از اینکه درآمد بهره بردار چقدر است مقدار ثابتی را پرداخت می کنند. البته این مشوق ها در تعیین دوره بهره برداری موثر خواهند بود. در شرایط موجود برای پروژه نیمه تمام تعریض محور هراز ضروری است تا هزینه های صورت گرفته تا این مرحله از اجرای پروژه به عنوان آورده دولت درنظر گرفته شود که به صورت تسهیلات ریالی قرض الحسنه با نرخ ۴ % در اختیار بخش غیردولتی قرار میگیرد و با محاسبه اقساط و دوره بازپرداخت همچنین طول دوره بهره برداری، سود مناسب برای مجری و بهره بردار (IRRE بین ۳۰ تا ۴۰ درصد) در نظر گرفته شود.
 
-  قطعه بندی مسیر برای دریافت عوارض: یکی از مخالفت ها با تکمیل این پروژه در قالب BOT با این دلیل است که وجود مناطق متعدد مسکونی در مسیر باعث می شود تا مردم برای انجام کارهای روزانه خود متحمل هزینه زیادی شوند. در این خصوص لازم به ذکر است که :
 
o هر فرد در هر نقطه ای از ایران که زندگی می کند باید بهای خدماتی را که دریافت می کند بپردازد. به عبارت دیگر از منظر عدالت این درست نیست که هزینه خدماتی که به مردم در شمال کشور ارائه می شود از جیب مردم ساکن در جنوب کشور هم پرداخت شود و بالعکس.
 
در صورتیکه پرداخت عوارض با قطعه بندی مسیر برای هر قطعه به صورت مجزا دریافت شود بار مالی طرح کاهش می یابد و قابل صرفنظر کردن خواهد بود.
 
با درنظر گرفتن این ملاحظات دولت می تواند علاوه بر تکمیل پروژه بدون تخصیص بودجه، هزینه های صورت گرفته در پروژه را نیز در یک دوره ی زمانی مشخص برگرداند و آن را در دیگر پروژه های عمرانی با روشی مشابه با همین مدل هزینه نماید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.