| کد خبر: 9663 |

◄استعفای مدیران ریلی از منظری دیگر؛ فاصله‌ها را کم کنیم

وبلاگ تین نیوز، کمند روستا | استعفا و برکناری چند مدیر ریلی به دنبال حادثه‌ برخورد دو قطار که منجر به مرگ یک نفر شد، با واکنش مثبت چهره‌های مختلف مواجه شد.


طی دو روز گذشته، رسانه‌های مختلف با استقبال از این اقدام و ضمن یادآوری حوادث مشابه و رفتاری که در گذشته از مدیران مرتبط با سوانح سرزده، این اقدام را رفتاری شگفت انگیز قلمداد کردند تا جایی که "حسین انتظامی" معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد هم در این زمینه دست به قلم شد و به تمجید از این کار پرداخت، اما گویا این اقدام آن چنان که باید مورد توجه فعالان بخش حمل و نقل قرار نگرفته است.

از بی تفاوتی فعالان بخش حمل و نقل و به خصوص دست اندرکاران حمل و نقل ریلی که بگذریم آن چه بیشتر جلب توجه می‌کند، نظراتی است که در خصوص خبرها و یادداشت های مربوط به این اقدام- نقل شده از رسانه‌های دیگر - از سوی کاربران به تین نیوز ارسال می‌شود.

به طوری که تعدادی از کاربران تین نیوز با کامنت‌های خود با انواع و اقسام تفاسیر سعی در بی اهمیت جلوه دادن این اقدام دارند. در برخی از این نظرات حتی رسانه‌هایی را که تین نیوز مطالب آنها را نقل کرده بود، رسانه‌های زرد خطاب کردند، درحالی که بعید است بتوان رسانه هایی همچون عصر ایران، روزنامه شرق، خبرگزاری خبر آنلاین و ...را رسانه زرد قلمداد کرد. واکنش معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در یادداشتی از این اقدام به عنوان " استعفای مسئولانه " یاد کرده است، هم نمی تواند بدون اهمیت تلقی شود. 

این که حادثه‌ای منجر به فوت رخ داده جای بسی تاسف است. این که باید علت بروز این حادثه مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته و ریشه یابی شود، واضح و مبرهن است، اما واکنش منفی در برابر استعفای یک مدیر و برکناری چند مدیر و عدم حمایت از این اقدام از کجا آب می‌خورد؟ اگر کسی استعفا نمی‌داد و یا برکنار نمی‌شد، واکنش‌ها چگونه بود؟ اگر صادقانه قصاوت کنیم به راحتی پاسخ این پرسش را خواهیم یافت. به طور قطع در آن شرایط هم خواستار استعفا و برکناری تعدادی از مسئولان بودیم و گله و انتقادمان از عدم استعفا و برکناری مسئولان سر به آسمان می‌زد.

در این رابطه سوالات زیر به ذهن متبادر می شود:
- مشکل کجاست؟ افرادی که در برابر این اتفاق در جایگاه مخالف قرار گرفته  و نظر منفی دارند دقیقا چه می خواهند؟ از چه چیز و چه کسی نارضایتی و انتقاد دارند؟
- چه چیزی باعث نگاه منفی آنان به اتفاقاتی شده است که از نظر جمیع افراد مثبت است؟
- آیا امکان این که انتقادات و گله‌مندی خود را واضح و آشکار و با شفافیت کامل به اطلاع مدیران ارشد مجموعه خود برسانند، وجود ندارد؟
- این که با نام‌های غیر واقعی و با ارسال نظرات متعدد با نام‌های مختلف و ادبیات یکسان عدم رضایت خاطر خود را علنی می‌کنند چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟

متاسفانه این موضوع فقط در مورد یک مجموعه یا سیستم صدق نمی‌کند، دولتی و خصوصی هم
ندارد، حمل و نقل و غیر حمل و نقلی هم ندارد، شرایط به گونه‌ای شده است که بسیاری از کارکنان ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی مشکلات و انتقادات خود را بدون نام و نشان واقعی در قالب نظراتی در مورد مطالب مرتبط با اداره و شرکت خود که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، ابراز می‌کنند. این موضوع کوچکی نیست و نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت، زیرا شفاف ترین پیام آن افزایش فاصله بین مدیران و کارکنان و عدم وجود فضای دوستانه‌ بین این دو قشر است. این درحالی است که نیروی انسانی اصلی‌ترین سرمایه هر مجموعه بوده و رابطه‌ای مستقیم با کارآمدی و موفقیت آن مجموعه دارد.

امید است تمام کسانی که در بخش‌های مختلف به خصوص در بخش حمل در حال فعالیت هستند، به این موضوع توجه کرده و تجربیات خود را در قالب پاسخ به این پرسش‌ها ارایه داده و راهکاری برای بهبود ارتباطات درون سازمانی در مجموعه‌های مختلف و نزدیک شدن هر چه بیشتر پرسنل به مدیران ارائه دهند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اونور میزم 0 0

    احسنت به شما. شیر مادرت حلالت.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    تعامل و همراهی و مشارکت عموم کارکنان یک سازمان یا شرکت با مدیران ارشد اعثهم افزایی و تحول فوق العاده در آن مجموعه خواهد شد و رفتار و عملکرد مدیریتی مدیران ارشد مهمترین عامل در جهت حصول این همراهی و مشارکت عمومی می باشد. مدیران ارشدی که هیچگونه روش و ابزارهایی را برای اظهار نظر کارکنان فراهم نمی کنند و به ارتباطات از کانال روابط رسمی و سلسله مراتب مدیریتی خود را محدود می کنند نمی توانند به این مهم یعنی این همراهی و مشارکت عمومی برسند. مدیران ارشد بایستی علل رفتارهای خود را برای کارکنان مرتبط و موثر از یک تصمیم توضیح دهند و جهت گیریهای فعالیتهای سازمان در چارچوب اهداف روشن و واضحی برای عموم کارکنان باشد مثلا برنامه استراتژیک منتشر شده ای داشته باشند یا اهداف و برنامه سالانه در دسترس عموم کارکنان موجود باشند که همگان خود را با آن برنامه و اهداف تطبیق دهند و اگر کاستی در برنامه باشد کارشناسان بتوانند نظرات خود را اظهار نمایند و صرفا دستوراتی از بالا تلقی نشود هرچند بنا به مسئولیت مدیران ارشد بایستی برنامه ها مصوب مدیران ارشد باشد. ابزارهایی نظیر نظام پیشنهادات برای همراهی عموم کارکنان بسیار موثر است ولی در معدود ادارات و شرکتها بکار گرفته می شود چون نتایج کوتاه مدت و محسوسی برای مدیریت ارشد ندارد و در واقع نوعی فرهنگ سازی و سرمایه گذاری دراز مدت برای مدیر ارشد محسوب می شود. نقش واحد روابط عمومی و مشاوران مدیران ارشد در درک و تحلیل فرهنگ سازمانی و شایعات رایج بین کارکنان و ذینفعان برای انعکاس و رفع نگرانیهای آنها مهم است.