جزئیات افتتاح راهآهن میانه - تبریز در سال ۹۶ / کاهش مسافت و فاصله زمانی بین دو شهر تهران و تبریز
تین نیوز | مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی از افتتاح راهآهن میانه - تبریز تا بستانآباد در سال ۹۶ خبر داد و گفت: این خط راهآهن در تبریز به ایستگاه ائلگلی رسیده و تا راهآهن مرکزی تبریز به صورت زیرزمینی یا گالری احداث میشود.
وی افزود: ۱۱۰ کیلومتر از این خط آهن سال آینده تا بستانآباد به بهرهبرداری میرسد و نظر دولت این است که تا پایان سال ۹۶ فاز نخست راهآهن تبریز ـ میانه که شامل میانه تا بستانآباد در ۹ ایستگاه میشود را مورد بهرهبرداری قرار دهد.
اخلاقی اضافه کرد: در این پروژه در نظر داریم به جای ریل کوتاه از ریلهای بزرگ استفاده شود و ریلها از هندوستان خریداری شده که بخشی از این ریلها به این پروژه اختصاص مییابد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی تصریح کرد: در خصوص فاز بعدی این پروژه از بستانآباد تا تبریز نیز موانعی بر سر راه پروژه قرار گرفته که یکی از این مشکلات وجود ناهمواریهای فراوان در مسیر بوده که سبب زمانبر شدن اجرای باقی عملیات شده است.
وی با بیان اینکه راهآهن میانه – تبریز در این شهر به ایستگاه ائلگلی میرسد و قرار است این خط به راهآهن مرکزی تبریز وصل شود، گفت: در حال حاضر اسناد مناقصه آن نیز آماده واگذاری میشود.
وی در خصوص نحوه اجرای راهآهن ائلگلی تا راهآهن مرکزی تبریز نیز گفت: پس از مطالعات لازم این طرح به صورت زیرزمینی و یا گالری احداث میشود.
مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول ۱۸۳ کیلومتر، ادامه راهآهن تهران ـ میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش میدهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگنهای باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگنهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی راهآهن میانه-تبریز، که ریل ترانزیتی کشور به شمار میرود و راهآهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل میکند، میگذرد.
خط آهن تبریز- میانه از جمله پروژههای بزرگ و راهبردی استان آذربایجان شرقی است که در ۱۰ قطعه به هم پیوسته و در مجموع به طول ۲۰۰ کیلومتر توسط مهندسان و پیمانکاران استان ساخته میشود و تاکنون بیش از ۸۹ درصد از عملیات زیرساختهای آن به پایان رسیده است.
در مسیر این پروژه ۱۱ تونل نسبتا بزرگ و ۱۰ گالری در مجموع به طول ۱۴/۳۴ کیلومتر، ۲۱ پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کیلومتر و نیز افزون بر ۵۱۵ آبرو با طول حدود ۱۰ کیلومتر ساخته میشود.
با احداث راهآهن میانه - بستانآباد - تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافربری، مسافت قطارهای باری - ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش مییابد و این امر به خوبی اهمیت فرامنطقهای این پروژه را نشان میدهد.
با توجه به اینکه این خط راهآهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راهآهن جمهوری آذربایجان و در ایستگاه رازی به راهآهن ترکیه متصل میشود از منظر ترانزیت کالا و مسافر بسیار مهم است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.