| کد خبر: 7632 |

لزوم توسعه خطوط ریلی فرعی / رفع موانع تخلیه و بارگیری در بنادر با هزینه‌هایی پایین

تین نیوز | مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید براینکه باید خطوط ریلی فرعی در کشور توسعه یابد، گفت: در حال حاضر بنادر اصلی کشور به ریل متصل هستند اما موانعی در تخلیه و بارگیری کالا وجود دارد که با کمترین هزینه رفع می‌شود.

محمد سعیدنژاد در برنامه تلویزیونی کوپه 1404 اظهار داشت: در اغلب کشورهای دنیا شهرهای بندری، مناطقی ثروتمند و توسعه یافته هستند اما در ایران نقاط ساحلی جزو مناطق محروم و کمتر توسعه‌ یافته‌اند ضمن آنکه تراکم کمتری در این مناطق وجود دارد.
 
وی ادامه داد: رویکرد سال‌های اخیر توسعه دریامحور برای گسترش بخش‌های اقتصادی مناطق ساحلی است.
 
سعید‌نژاد با بیان اینکه 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود، گفت: حمل انبوه، ارزان و ایمن از مزایای حمل‌ونقل دریایی است.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر 5 هزار و 800 کیلومتر خط ساحلی داریم و اگر بتوان بخش دریایی کشور را با این ظرفیت فعال کرد رونق اقتصادی به‌سزایی به همراه دارد.
 
وی با بیان اینکه گرایش دولت یازدهم، توسعه محور شرق است، گفت:‌ بندر چابهار جایگاهی ویژه و خاص در کشور دارد که موضوع توسعه آن دنبال می‌شود همچنین توسعه بندر جاسک پیگیری می‌شود و زمینه‌های رونق سواحل شرق را فراهم می‌کنیم تا بنادر و صنایع مرتبط توسعه یابند.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: گردشگری دریایی و توسعه فرهنگ استفاده از دریا از دیگر مواردی است که باید دنبال شود.
 
سعیدنژاد گفت: شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی در این دولت فعال و پویا شد و در راستای هماهنگی ارگان‌های ترابری فعالیت خود را انجام می‌دهد.
 
وی اظهار داشت: در حال حاضر در چند بندر امام خمینی (ره)، بندر خرمشهر، بندر شهید رجایی و بندر امیرآباد 95 درصد کل عملیات حمل‌ دریایی انجام می‌شود و همه این بنادر به خط آهن متصل هستند در حالی که به دلایل متعدد سهم ما در حوزه حمل ریلی در بنادر پایین است.
 
سعید‌نژاد با تأکید براینکه برای رفع گلوگاه‌ها در این حوزه باید اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌آفزاری انجام داد، گفت: در سیستم جاده‌ای کشور شبکه مویرگی گسترده‌ای وجود دارد و کالا مستقیماً از بنادر به انبار کالا می‌رود اما در سیستم ریلی اتصال بنادر به انبار کالا چندان وجود ندارد بنابراین صاحبان‌ کالا ترجیح می‌دهند از سیستم جاده‌ای برای کاهش تخلیه و بارگیری استفاده کنند
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر لزوم توسعه خطوط فرعی کشور بیان کرد: شبکه جاده‌ای گسترده است و مسافت جاده نسبت به ریل در یک مبدأ و مقصد مشترک کمتر است و همین موارد موجب استقبال صاحبان کالا از سیستم جاده‌ای شده است.
 
وی گفت: امکانات تخلیه و بارگیری در بنادر گلوگاه‌هایی دارد که با هزینه‌های پایین رفع می‌شود؛ در حال حاضر کالاهای دارای بارنامه که از طریق سیستم جاده‌ای جابه‌جا می‌شوند حدود 400 میلیون تن است اما سهم ریلی از این کالاها جابه‌جایی 7 میلیون تن است.
 
سعیدنژاد اظهار داشت: بنادر دروازه ورودی کالا هستند که در این راستا ایجاد پنجره واحد در ارائه و ترخیص کالا و تحویل مشتری به عنوان محور اصلی باید مورد توجه باشد تا صاحبان کالا به راحتی کالای خود را جابه‌جا کنند و بارها به سرعت به انبار کالا برسد که در این راستا هماهنگی ارگان‌های دولتی الزامی است.
 
وی گفت:‌ اما یکی از محورهای عمده کاهش زمان جابه‌جایی کالا و سرعت جابه‌جایی از مبدأ تا مقصد ایجاد رقابت سالم بین ارائه‌دهندگان خدمات حمل کالا از مبدأ تا مقصد است.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: تا زمانی که به عنوان دستگاه‌های دولتی و انحصاری بخواهیم خدمات به مردم ارائه دهیم رقابتی شکل نمی‌گیرد بنابراین چاره اساسی فعال کردن بخش خصوصی است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • على کارمند بندر شهید رجایىى 0 0

    در این چند ماه چه کارى براى اصلاح فرایندها جهت حضوز بخش خصوصى انجام دادید؟ هنوز مشکل بندر شهید رجایى حل نشده است نه مدیر دارد و نه معاون بندرى و دریایى و توسط ریموت کنترل از تهران هدایت مى شود ان وقت توقع رشدًحمل و نقل ریلى دارید؟

  • دلسوز 0 0

    بندر شهیدرجایی بی صاحب رها شده است سکان بندر در دست بخش خصوصی(ک. ک یا ک. ش) یعنی معاون بندری می باشد فکر می کنید تا کی این اوضاع میتواند ادامه داشته باشد؟ نمایندگان خطوط کانتینری با کدام مسئول در این شرایط بسیار حساس در بندر مذاکره می کنند؟ ادامه این وضعیت به نفع چه کسانی است …؟

  • حمید 0 0

    وقتی معتبرترین شرکت دریایی از بندر کنار گذاشته میشه نباید انتظار داشت روند روبه بهبود باشد.