| کد خبر: 7316 |

سال ۹۳، سال توسعه حوزه ریلی

تین نیوز | مدیرعامل راه آهن موافقت مجلس با پیشنهاد 1500 میلیارد تومانی دولت مبنی بر افزایش اعتبار حوزه ریلی، اختصاص درصدی از بودجه عمرانی به سیستم ریلی کشور و همچنین  اختصاص 10 هزار میلیارد تومان منابع به راه‌آهن از محل درآمد حاصل از آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی به توسعه تولید و حمل و نقل در سالجاری را  اتفاقات خوب حوزه ریلی برشمرد.
 
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محسن پورسیدآقایی با حضور در برنامه تلویزیونی کوپه 1404 با اشاره به اینکه دولت ها در بخش مسافری سوبسید بیشتری می دهند، گفت: راه آهن در کشورهای دیگر قطارهای
حومه‌ای را دنبال می کند اما از آنجایی که در ایران قطارهای حومه ای نداریم، با فعال کردن بخشی مترو درون شهری، وظیفه خط های طولانی بین شهری را به راه آهن سپردیم.
 
وی افزود: در صورتی که  راه آهن یک شبکه جامع حمل مسافر داشته باشد عموما دولت ها کمک می کنند که مردم بیشتر با قطار سفر کنند  وبا توجه به اینکه  حمل و نقل ریلی منطق اقتصادی دارد دولت ها بطور غیر مستقیم هم می توانند به این بخش سوبسید بدهند؛ مانند اینکه عوارض خط را مانند جاده دریافت نکنند.
 
رئیس هیئت مدیره راه آهن با تاکید بر اینکه اقتصاد راه آهن را باید با دونوع اقتصاد ملی و اقتصاد بنگاهی نگاه کردتصریح کرد: حمل و نقل ریلی در اقتصاد ملی منافع حاصل از صرفه جویی سوخت، کاهش تصادفات، اتلاف وقت و تولید کمتر گازهای گلخانه ای به دنبال دارد و در مقابل در اقتصاد بنگاهی  تنها پول بلیت به عنوان درآمدمحسوب می شود بنابراین دولت‌ها از طریق کمک به بخش مسافری در عدم دریافت عوارض خط و مالیات به رونق بخش مسافری کمک می کنند.
 
پورسید آقایی با بیان اینکه در تمام دنیا بخش باری به دلیل سودآور بودن ،خودکفا اداره می شود  خاطرنشان کرد: برخلاف دنیا از آنجایی که  سوخت گازوییل در ایران ارزان بوده و کمتر از 10 درصد قیمت واقعی سوخت را دارد بنابراین حمل و نقل جاده‌ای به نسبت ریل صرفه بیشتری دارد و همین مساله موجب شده تا نامناسب بودن نرخ انرژی بسیاری از الگوهای مصرف را به سمت اشتباه ببرد.
 
به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن هزینه احداث هر کیلومتر خط ‌آهن در کشور 5 میلیارد تومان است و با احتساب هدف‌گذاری ساخت سالانه 1200 کیلومتر خط آهن، باید 6 هزار میلیارد تومان در هر سال برای احداث این خطوط اختصاص یابد.
 
وی با تاکید براینکه دولت باید توجه ویژه ای به اولویت‌سنجی در اجرای پروژه‌های عمرانی داشته باشد گفت: احداث یک خط‌ آهن جدید، پس از  7 سال بازگشت سرمایه کامل دارد، بنابراین اگر کل هزینه اجرای پروژه‌های عمرانی که حدود 400 هزار میلیارد تومان است به سیستم ریلی اختصاص یابد پس از 7 سال بازگشت سرمایه را به دنبال دارد و از آن زمان به بعد دولت می‌تواند با درآمدهای حاصل، پروژه‌های بعدی را اجرا کند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه موافقت مجلس با پیشنهاد 1500 میلیارد تومانی دولت مبنی بر افزایش اعتبار حوزه ریلی  از محل سود و عوارض گمرکی را یک اتفاق خوب دراین حوزه برشمرد و تصریح کرد: از سوی دیگر اختصاص درصدی از بودجه عمرانی به سیستم ریلی کشور، اختصاص 10 هزار میلیارد تومان منابع به راه‌آهن در قالب تبصره 21 قانون اجرای هدفمندی یارانه‌ها از محل درآمد حاصل از آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی به توسعه تولید و حمل و نقل در سالجاری؛ دو اتفاق مناسب و مطلوب برای سیستم ریلی است.
 
وی تصریح کرد: به دلیل ‌انصراف عده محدودی از مردم از دریافت یارانه‌ها، 3400 میلیارد تومان از این رقم محقق شده است و پیرو همین مساله در سالجاری تلاش شد تا از محل درآمدهای حاصل از آزادسازی نرخ سوخت، تعرفه سیستم ریلی ثابت نگه داشته شود.
 
به گفته پورسیدآقایی ثبات تعرفه‌ها به افزایش  استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی در بخش مسافر کمک میکند و موجب می شود صاحبان کالا نیز برای جابه‌جایی کالاهای خود از این سیستم بیشتر استفاده کنند که بطور حتم موجب کاهش حضور کامیون‌ها در جاده و کاهش سوانح رانندگی می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.