| کد خبر: 73108 |

چرا واگن‌های داخلی مشتری ندارند؟

تین نیوز | مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا، نبود گرایش بین شرکت‌های ریلی در خرید واگن های ساخت داخل را بی انصافی دانست و گفت: اگر شرایط مورد نظر در واگن های ایرانی لحاظ شود قطعا بخشی از نیاز داخلی از طریق آن ها تامین می‌شود.

سید حسن موسوی نژاد  تصریح کرد: متاسفانه باید اذعان کنیم که کارنامه تولید داخل در حوزه ساخت واگن، کارنامه موفقی نبوده است. هرچند سابقه نسبتا طولانی در این زمینه وجو دارد اما همچنان برخی تولیدات از نظر کیفیت خدمات ارائه شده نیاز به ارتقا دارند.

وی با بیان این که تصور قیمت پایین‌تر واگن‌های داخلی در قیاس با نمونه‌های خارجی درست نیست، اظهار کرد: قطعا شرکت‌های ریلی ترجیح می‌دهند در شرایط برابر به جای زمان طولانی پیگیری وارد کردن واگن‌های جدید، از تولید داخل استفاده کنند اما قیمت بالاتر، در کنار نیاز به ارتقای کیفیت و البته افزایش توان تولیدی باعث شده این تولیدات چندان مورد توجه قرار نگیرند.

مدیرعامل رجا با بیان اینکه ناوگان ایران به 1500 واگن جدید نیاز دارد، گفت: این نیاز باید ظرف سه سال تامین شود و از این رو قطعا استفاده از ظرفیت داخلی در دستور کار قرار خواهد داشت. باور ما این است که از این تعداد می‌توان بخش قابل توجهی را به بخش داخلی سپرد اما به شرطی که محصولات تولید شده نیاز کیفی مدنظر را تامین کنند.

موسوی نژاد واردات واگن ‌های نوساز خارجی از سوی شرکت‌های حمل و نقل ریلی در طول ماه‌های گذشته را تکذیب کرد و توضیح داد: در ابتدا ما باید در نظر داشته باشیم که در شرایط فعلی و با قیمت‌های اعمالی برای بلیت‌ها بسیاری از شرکت‌ها برای وارد کردن واگن‌های نو با مشکل روبه رو هستند. هر واگن نوساز حدود سه میلیارد تومان هزینه دارد و از این رو وارد کردن 1500 واگن جدید منابع اعتباری خاص خود را طلب می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط قطعا صحبت از نبود علاقه بین شرکت‌های ریلی برای خرید محصولات دداخلی قدری بی انصافی است در صورتی که شرایط فراهم باشد قطعا بخش اصلی نیازها از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.

مدیرعامل رجا حمایت دولت از ارتقای کیفیت تولیدات و بهبود شرایط شرکت‌های ریلی را شرطی مهم در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: راه اندازی دعوای داخلی و خارجی برای صنعت ما مفید نیست. همان طور که شرکت رجا در خرید واگن‌های خود کشش تولیدی داخل پیشرو بوده و نیاز خود را تامین کرده، قطعا در صورت فراهم شدن شرایط و برابری تولیدات داخلی با نمونه‌های خارجی، مابقی نیاز نیز از همین طریق پیگیری می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 0 0

    احسنت بر آقای مهندس موسوی نژاد. دوستان محترم دست اندر کار در کشور تو رو خدا بزارید واگن نو بیاد توسیستم ریلی. از داخل باشه بهتر نبود از خارج بزارین بیاد.. حق مردم ما و لیاقتشون بیش از اینهاست.

  • کارشناس وزارت راه 0 0

    باید با همکاری رجا و راه آهن و انجمن صنفی صنایع ریلی راهکارهایی برای استفاده حداکثری از صنایع داخل اتخاذ شود و تفاهمات به صورت یک سند داخلی مشخص و پیگیری شود.