| کد خبر: 67975 |

ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن متناسب با فرهنگ و اقلیم

تین نیوز | در دولت تدبیر و امید طرح‌های راه‌آهن با توجه به سه فاکتور شهروند‌مداری، توسعه اقتصادی و توسعه پایدار مورد بازبینی و بازنگری قرار گرفت تا با ارتقاء مشخصات فنی و مهندسی طرح‌ها به این شاخص‌ها نزدیک شوند.
 

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سید مسعود نصرآزادانی در آستانه برگزاری نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته با تاکید بر مزایای گسترش شبکه ریلی گفت: در حال حاضر حدود 10 هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور در حال بهره‌برداری است و حدود 5 هزار کیلومتر درحال ساخت، 5 هزار کیلومتر نیز در حال مطالعه و آماده اجرا است، تلاش ما این است تا در راستای ارتقا حقوق شهروندان  شبکه ریلی کشور را گسترده‌تر، ایمن‌تر و سریع‌تر در دسترس هموطنان قرار دهیم. 

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه ها سهولت به ایستگاه‌های راه‌آهن را یکی از مصادیق بارز رعایت حقوق شهروندان برشمرد و اظهار داشت: دسترسی سریع، ایمن، راحت و ارزان چهار مولفه مهم و اساسی در شهروند‌مداری پروژه‌های ریلی است که با تاکید بر آن سعی شده است تا ایستگاه‌های راه‌آهن به دورن بافت‌های جمعیتی منتقل شود.

وی با اشاره به جابه‌جایی ایستگاه‌های کلانشهرهای رشت، همدان، کرمانشاه و تعدادی دیگر به درون بافت شهری افزود: این ایستگاه‌ها در طرح قبل با فاصله قابل توجهی از مراکز شهری در نظر گرفته شده بودند که با رویکرد کارایی برای شهروندان و نیز تغییراتی در معماری آنها به درون شهرها منتقل شدند.

نصرآزادانی اتصال مراکز استان‌ها را اولویت‌های اصلی طرح‌های جدیدی دانست و عنوان کرد: با رویکرد شهروند محور بودن طرح‌ها، اولویت با اتصال مراکز استان‌ها به یکدیگر است تا آحاد ملت از تسهیلات حمل و نقل سبز ریلی بهره‌مند شوند و از این طریق از مزایای ترانزیت کالا و مسافر ارزان و سریع استفاده کنند.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن محرومیت زدایی از مناطق محروم کشور را از دیگر مزایای حمل و نقل ریلی برشمرد و گفت:‌ در طرح‌های راه‌آهن و در راستای شاخص‌های توسعه پایدار سعی بر توسعه خطوط ریلی به ویژه در مناطق محروم شده است و راه‌آهن شرق کشور از چابهار تا مشهد در حال طراحی و ساخت است که مناطق محروم را تحت پوشش قرار می‌دهد و شهرهای مهم مرزی را وارد چرخه درآمدزایی و اقتصادی کشور خواهد کرد.

وی با اشاره به مزایای دیگر حمل و نقل ریلی افزود: کاهش مصرف سوخت، ایمنی بالا و کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی این بخش از حمل و نقل را سازگار با محیط زیست معرفی می‌کند که در دراز مدت قابل مشاهده خواهد بود.
نصرآزادی توسعه خطوط سریع السیر ریلی را از دیگر اهداف این معاونت برشمرد و عنوان کرد: ساخت وتوسعه خطوط سریع السیر در کشور مانند راه‌آهن قم- اصفهان آغاز شده و در صورت تامین منابع مورد نیاز سرعت اجرا افزایش خواهد یافت تا  با ساخت آن شهروندان بتوانند از زمان خود بهینه استفاده کنند، افزایش سرعت در  مسیر تهران- مشهد نیز در همین راستا صورت گرفته است.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن جانمایی ایستگاه‌های راه‌آهن را متناسب با فرهنگ و اقلیم هر شهر، از مصادیق رعایت حقوق شهروندان دانست و تاکید کرد: ایستگاه‌های راه‌آهن به ویژه در مراکز استان‌ها و کلانشهر‌ها باید شاخص معرفی آن استان در نظر گرفته شوند و ایستگاه‌ها متناسب با نیاز مسافران به خدمات شهری جانمایی شوند.

وی در پایان ارتقاء سرعت و حرکت راحتی سفر را از مقولات مهم در حمل و نقل ریلی برشمرد و افزود:  با تکیه بر حقوق شهروندی تلاش خواهیم کرد تا با استفاده ار توان مهندسی کشور ارایه خدمات ریلی را از لحاظ کیفی و کمی ارتقاء و از لحاظ هزینه‌ها، کاهش دهیم.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.