| کد خبر: 55101 |

بررسی درباره امکان تحقق چند پروژه حمل‌ونقل ترکیبی در دولت یازدهم نشان می‌دهد

فرودگاه‌های پایتخت در انتظار اتصال ریلی

تین نیوز | با وجود تاکید زیاد و برنامه‌ریزی مکرر وزارت راه و شهرسازی بر اتصال ریلی (راه‌اندازی ایستگاه مترو و قطار) فرودگاه امام خمینی(ره) و مهرآباد، این دو فرودگاه همچنان باید منتظر باشند تا صدای سوت قطار فرودگاه مهرآباد در ایستگاه فرودگاه امام بپیچد.

حمل‌ونقل ترکیبی یکی از مسائل مورد توجه وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم است که وی از ابتدای تکیه زدن بر مسند وزارت، بر آن تاکید داشته و وعده‌هایی در راستای تحقق آن ارائه کرده است. اتصال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) از طریق ریل نیز یکی از وعده‌های وزیر راه و شهرسازی در راستای تحقق اهداف حمل و نقل ترکیبی است. عباس آخوندی، در روزهای آغازین وزارت خود در جمع خبرنگاران، از ماموریتی خبر داد که در راستای بررسی امکان اتصال ریلی فرودگاه امام خمینی(ره) به فرودگاه مهرآباد (از طریق مترو و راه‌آهن) به مدیرعامل راه‌آهن کشور داده و از او خواسته تا با مذاکره با مدیرعامل مترو تهران، این امکان را بررسی کند که راه‌آهن تهران ـ قم در نزدیکی فرودگاه امام به مترو فرودگاه امام متصل و ایستگاه تبادلی ایجاد شود.

آنچه وزیر راه و شهرسازی از عملکرد ترکیبی خط راه‌آهن تهران ـ قم با مترو فرودگاه امام خمینی درنظر دارد، آن است که ایستگاه تبادل مسافران در تقاطع راه‌آهن و مترو این فرودگاه ایجاد شود. همچنین با توجه به اینکه خط آهن تهران ـ قم در قطعه‌ای از مسیر به مترو فرودگاه امام و پرند نزدیک می‌شود، وزیر راه و شهرسازی معتقد است، باید ایستگاهی تبادلی نیز در این محل احداث شود. بدین ترتیب اگر مسافری از قم به فرودگاه می‌آید، می‌تواند ابتدا از راه‌آهن استفاده کرده، سپس در ایستگاه تبادل، از طریق مترو پرند به فرودگاه امام خمینی منتقل شود. همچنین مسافران از هر نقطه از شهر تهران می‌توانند ابتدا وارد مترو شده، سپس در ایستگاه تبادلی از طریق راه‌آهن به سمت قم منتقل شوند؛ امکانی که با توجه به نبود مترو و ایستگاه قطار در فرودگاه امام(ره)، فعلا امکانپذیر نیست.

راه‌اندازی مترو فرودگاه امام(ره) تا یک سال دیگر
براساس اطلاعات منتشر شده از سوی روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور، علی رستمی، مدیرعامل فرودگاه مهرآباد پیش‌بینی کرد مترو این فرودگاه تا نیمه دوم سال جاری به بهره‌برداری برسد، اما مترو فرودگاه امام خمینی(ره) تا زمان بهره‌برداری هنوز فاصله زیادی دارد.

حمیدرضا سیدی، مدیرعامل فرودگاه امام خمینی (ره) در این‌باره اظهار کرد: این ایستگاه در دست ساخت و با مدیریت شرکت مترو تهران، در حال اتصال به مترو است. به گفته وی، مترو از وسط فرودگاه امام(ره) عبور کرده و به مترو پرند وصل می‌شود. سیدی افزود: بخش‌هایی از زیرساخت‌های مترو این فرودگاه آماده و بخش‌هایی نیز تا نزدیکی فرودگاه ریل‌گذاری شده است.

وی که به تازگی به مدیریت فرودگاه امام(ره) منصوب شده است، اگرچه از وضعیت دقیق پیشرفت مترو اظهار بی‌اطلاعی کرد اما با توجه به مشاهدات خود، توضیح داد اگر پروژه با همین سرعت فعلی ادامه مسیر دهد، به احتمال زیاد حدود یک سال دیگر کار داشته باشد. بنا به گفته هابیل درویشی، مدیرعامل شرکت مترو تهران، تمام اعتبارات این ایستگاه باید از سوی دولت تامین شود که تاکنون نزدیک به ۱۲۰ میلیارد پرداخت شده است، ۱۰۰ میلیارد آن در دولت دهم و کمتر از ۲۰ میلیارد در دولت یازدهم. کلنگ مترو فرودگاه امام(ره) در سال ۸۸ به زمین زده شد.

آنطور که مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی در آن زمان اعلام کردند، این مترو در ۳ قطعه از حرم مطهر تا شهر جدید پرند ساخته می‌شود. همچنین اعلام کردند در زمان دولت‌های هفتم و هشتم، ساخت این مترو مطرح شد اما اقدامی انجام نشد. این در حالی است که غلامرضا شیرازیان، عضو هیات‌مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفته است طرح اولیه این مترو در طراحی اولیه، ساخت مترو در ارتفاع ۸ متری زمین بود اما بعد از اینکه در دولت نهم و دهم، مسئولیت ساخت آن به شرکت مترو سپرده شد، مدیرعامل مترو تقبل کرد تا پایان دولت دهم ساخت این پروژه را تمام کند؛ به شرط اینکه مترو از زیرزمین بگذرد. به گفته وی، همین امر باعث متوقف شدن و پیشرفت نکردن کار ساخت این پروژه شد.

ابوالفضل قناعتی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره اظهار کرد: در دولت قبل، برآورد بودجه این پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان بود که ۲۰۰ میلیارد تومان آن به‌وسیله دولت تخصیص داده شد و بقیه وصول نشد. وی معتقد است بعد از آن، با توجه به تغییر دولت و به خاطر تامین نشدن اعتبار، کار با کندی پیش می‌رود.
وی با اشاره به بازدید شورای شهر تهران از مترو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) در روزهای پایانی سال گذشته، اظهار کرد: وعده داده بودند تا پایان نیمه نخست سال ۹۴ بخشی از مسیر مترو در فرودگاه امام افتتاح شود اما به نظر می‌رسد تا پیش از شهریور، این امر محقق نشود.

قناعتی افزود: با توجه به آنکه برنامه تهران، توسعه مترو به میزان ۳۰ کیلومتر در سال است، در مجموع، هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خطوط ۳، ‌۶، ۷ و فرودگاه امام(ره) در بودجه تدارک دیده شده، البته برای ۳۰ کیلومتر مترو، رقمی بیشتر مورد نیاز است که با توجه به محدودیت منابع این رقم دیده شده است.

راه‌اندازی ایستگاه قطار در فرودگاه امام(ره) هنوز کلید نخورده است
با توجه به اینکه فرودگاه امام خمینی(ره) قرار است به شهر فرودگاهی تبدیل شده و در توسعه صادرات نقش جدی داشته باشد، راه‌اندازی ایستگاه قطار در این فرودگاه ضروری به نظر می‌رسد. این موضوع همواره مورد تاکید جدی وزیر راه و شهرسازی نیز بوده است. از سوی دیگر همین چند روز پیش بود که مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران درباره طرح اتصال فرودگاه امام خمینی(ره) به شبکه سراسری ریلی برون‌شهری، گفت: تلاش می‌کنیم تا ۱۴ ماه آینده و همزمان با افتتاح ترمینال زیارتی فرودگاه امام(ره)، انشعابی از راه‌آهن تهران ـ قم به این فرودگاه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در میان‌مدت با راه‌اندازی ادامه خط یک مترو، این خط به فرودگاه امام خمینی متصل می‌شود، افزود: به طور حتم وقتی ظرفیت فرودگاه امام خمینی(ره) به ۳۰ میلیون نفر افزایش یابد، تلاش می‌کنیم خط آهن اکسپرس بین تهران و فرودگاه امام(ره) راه‌اندازی شود. مدیرعامل فرودگاه امام در این باره گفت: از آنجا که در مجموعه شهر فرودگاهی امام(ره)، راه‌اندازی دو منطقه آزاد و ویژه اقتصادی هم دیده شده است، بنابراین به طور قطع باید زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی نیز در کنار هوایی وجود داشته باشد زیرا قرار است این فرودگاه به مرکز لجستیک و صادرات و واردات پایتخت تبدیل شود.

وی با تاکید بر ضرورت اتصال این فرودگاه به شبکه ریلی کشور،افزود: قرار است بنا به تکلیف وزیر راه و شهرسازی، مطالعات این کار به‌وسیله مدیرعامل راه‌آهن انجام شود. البته هنوز این طرح نهایی نشده، تنها پیشنهادهایی از سوی وزیر راه و شهرسازی داده شده است. بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد، اگرچه با تاکید ویژه وزیر راه و شهرسازی،‌ توسعه مترو و ایجاد ایستگاه راه‌آهن در فرودگاه امام خمینی(ره) و مهرآباد سرعت گرفته است اما این پروژه‌ها به‌ویژه با توجه به مشکلات بودجه، تا نهایی شدن فاصله زیادی دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.