اسلوموشن رسانه ای در هزاره سوم
◄ همایش پرسرعت با مجری کم سرعت!
تین نیوز | اولین همایش ملی راه آهن سریعالسیر در ایران فردا ساعت 8 صبح در تهران برگزار خواهد شد، اما آنچه در این میان مهم است اطلاعرسانی ضعیف این همایش از سوی شرکت برگزار کننده آن است.
به گزارش تین نیوز، در حالی که این روزها از تصادفات وحشتناک جادهای خبرهای دلخراشی به گوش میرسد و در ایران سالانه به طور متوسط 20 هزار نفر در تصادفات کشته میشوند، حمل و نقل ریلی میتواند بهترین و ایمنترین گزینه سفر و حمل بار باشد.
توجیه اقتصادی قطارهای سریع السیر
بحث قطارهای پرسرعت چند صباحی است که به طور جدی از سوی وزارت راه و شهرسازی، راه آهن و شخص مدیرعامل آن پیگیری میشود و ایران، بهترین کشور از نظر توجیه اقتصادی برای توسعه قطارهای پرسرعت است زیرا کشورهایی که دارای وسعت خاکی بسیار و دارای فاصله جغرافیایی بین شهری طولانی هستند، توسعه این قطارها برای آنها مطرح میشود.
با توجه به اینکه درآمد و منافع حاصل از صنعت ریلی برای تمامی کشور است و میتواند به شکوفایی و رشد اقتصادی کمک شایانی کند و با توجه به تحریمهای موجود که هواپیماهای کمتر از ۱۰ سال به ایران فروخته نمیشود، توسعه حمل و نقل ریلی و بویژه قطارهای سریعالسیر ضرورت دارد.
آمار جهانی محیط زیست
بر اساس آمار جهانی محیط زیست، حمل و نقل هوایی 14 درصد عامل تخریب محیط زیست، حمل و نقل جادهای 84 درصد و حمل و نقل ریلی دو درصد محیط زیست را تخریب میکند، بنابراین سالم بودن سفر و تأثیر مخرب کمتر برای محیط زیست از دیگر ویژگی قطارهای پرسرعت است که میتواند محیط زیست را حفظ کند.
برگزاری همایش ملی قطارهای سریع السیر توسط شرکت ناشناس فنی و مهندسی
حال با توجه به اهمیت قطارهای پرسرعت در ایران، فردا اولین همایش ملی قطارهای سریعالسیر توسط یک شرکت فنی و مهندسی برگزار میشود. مسئولان برگزاری این همایش با دعوت از اساتید مجرب و معتبر حوزه ریلی از دانشگاههای سراسر کشور و نام بردن از حامیان بزرگ سعی کردهاند بر اهمیت این همایش تأکید کنند.
بایکوت خبری همایش از سوی شرکت برگزارکننده
اما آنچه در این میان به چشم میخورد بایکوت خبری این همایش مهم از سوی مسئولان شرکت برگزارکننده آن است که با به کارگرفتن افراد ناآشنا با اصول روابط عمومی و عدم ارتباط با رسانهها موجب شده است که این همایش با کمترین بازخورد برگزار شود.
حامیان همایش از حامی بودن خود خبر ندارند
اگر به سایت شرکت برگزارکننده این همایش مراجعه کنید با لوگوی بسیاری از سازمانها و نهادهای دولتی و انجمنهای فعال ریلی برخورد میکنید اما بسیاری از آنها حتی از حامی بودن خود خبر ندارند.
در تماسی که با چندتن از حامیان ذکر شده در سایت شرکت برگزارکننده همایش ملی قطارهای سریعالسیر برقرار شد، اینها از حامی بودن خود اطلاعی نداشتند و حتی از برگزاری چنین همایشی اظهار بیاطلاعی میکردند.
مدیرعامل یکی از انجمنهایی که به عنوان حامی این همایش اعلام شده گفت: «من در حال حاضر در سفر هستم و از برگزاری چنین همایشی اطلاع ندارم، در صورت امکان اگر شما اطلاعات بیشتری به دست آوردید به من نیز اطلاع دهید.»
کارشناس روابط عمومی یکی دیگر از حامیان اصلی ذکر شده نیز گفت: «من برای اولین بار این موضوع را از شما میشنوم و هیچ اطلاعی از نحوه برگزاری و زمان و مکان آن ندارم.»
نکاتی جالب از پاسخگویی
اما نکته جالب ماجرا نحوه پاسخگویی روابط عمومی این شرکت به تماس خبرنگاران و تماس گیرندگان است که بسیار بیحوصله و به حالت بازجویی از مجرم است. وی در یک تماس به فرد تماس گیرنده در پاسخ به اینکه این همایش کی و چگونه برگزار میشود با یک لحن نامناسب گفت: «الان وقت پاسخگویی ندارم» و بلافاصله گوشی را قطع میکند.
رسانهها به عقیده کارشناسان خبره این حوزه، رکن چهارم دموکراسی است و بازتاب رسانهای گسترده چنین همایش مهمی میتواند به جلب توجه بیشتر دولتمردان و مردم کمک شایانی کند و روند احداث قطارهای سریعالسیر را که در دنیا جایگاه خوبی پیدا کرده در ایران تسریع نماید.
با توجه به اهمیت این موضوع و نیز تأکیدی که وزیر راه و شهرسازی و معاون ریلی وی که فردی متخصص و خبره در این حوزه حمل و نقل است و بر روی بهبود خدمات ریلی تاکید دارد، واگذاری اجرای چنین همایشی در سطح ملی به شرکت ها و موسسات آشنا به ارتباطات رسانه ای تاثیرگذاری بیشتری دارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.