| کد خبر: 5316 |

همکاری های ریلی اعضای اکو افزایش یابد

تین نیوز | موقعیت حساس جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه، کشورمان را از نظر مسیر ترانزیت و پل مهم ارتباطی در بین کشورهای عضو اکو بسیار با اهمیت کرده است.
 
روز گذشته اجلاس سه جانبه مسئولان راه آهن ایران، ازبکستان و ترکمنستان در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در حالی این نشست برگزار شد که کشورهای فوق از وضعیت ریلی ایران و مدت زمان توقفات واگن های باری در مرزها نارضایتی دارند و می گویند وضعیت باری، واگن ها و ظرفیت جابجایی بار در ایران مناسب نیست.
افزایش مبادلات بازرگانی میان کشورهای آسیای مرکزی و ایران می تواند از یک سو به رشد روابط سیاسی دوجانبه و سه جانبه کشورهای منطقه و از سویی نیز به رشد روابط سیاسی این کشورها در قالب سازمان های منطقه ای همانند اکو کمک کند.
پتانسیل ها و ظرفیت های مبادلات اقتصادی میان کشورهای آسیای مرکزی به ویژه در قزاقستان و ترکمنستان به حدی زیاد است که افزایش همکاریهای ریلی میان ایران با قزاقستان و ترکمنستان می تواند موجب شکوفایی و رشد هرچه بیشتر مبادلات تجاری و بازرگانی این منطقه شود.
سازمان منطقه ای اکو با 10 کشور عضو جمعیتی بالغ بر 450 میلیون نفر و بیش از 7 میلیارد کیلومتر مربع مساحت را پوشش داده و با داشتن 56 هزار کیلومتر خط و قرار داشتن در کریدورهای شرق غرب و شمال جنوب پتانسیل و ظرفیت این را دارد که بتواند یکی از موفق ترین سازمان های منطقه ای به حساب بیاید. به عنوان مثال خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان که در راستای کریدور شمال- جنوب است و مقابل مسیر شرق به غرب قرار دارد، 82 کیلومتر آن در ایران 144 کیلومتر آن در خاک قزاقستان و تقریبا ۷۰۰ کیلومتر آن از داخل خاک ترکمنستان می گذرد.
مسیر گرگان- اینچه برون در ایران در خرداد92 به اتمام رسیده و محور ریلی اترک- برکت توسط قزاقستان در دست ساخت است و بخش راه آهن ترکمستان در سپتامبر 2014 تکمیل می شود. از آنجایی که عشق آباد، تهران و آستانه هر سه از اعضای سازمان اکو هسستند احداث این خط آهن می تواند موجب گسترش همکاری های اقتصادی با اکثر کشورهای منطقه و پیرامون منطقه از جمله چین و هند باشد.
میزان درآمد حاصل از ترانزیت کالا از سوی خط راه آهن جدید، برای ایران حدود ۶۰ میلیون دلار در سال تخمین شده است.
این راه آهن نقش مثبتی در توسعه همکاری های اقتصادی بین سه کشور دارد و بازارهای این کشورها را برای ایران بازتر می کند.
از آنجایی که کشورهای منطقه آسیای مرکزی محصور در خشکی هستند و تنها به واسطه ی خاک کشورهای همجوار از جمله ایران می توانند به آبهای آزاد دسترسی داشته باشند، این گونه مسیر ها می تواند اهمیت به سزایی برای این کشورها داشته باشد.
به عنوان مثال خط آهن فوق می تواند شرایط خوبی را برای قزاقستان ایجاد کند تا هم حجم بیشتری از کالاها را صادر کند و هم نیازهای خود را از طریق آن تامین کند.
ایران با توجه به اینکه اولا آسیای مرکزی به عنوان یکی از مهمترین زیرسیستم های منطقه ای برای آن محسوب می شود، ثانیا از ویژگی های ژئوپلیتیک، ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک خاص برخوردار است، ثالثا به علت همجواری سرزمینی، دارای پیوندهای قومی، مذهبی، زبانی، و تاریخی با مردم این منطقه می باشد می تواند به نقش والایی در این منطقه و به طور کلی سازمان اکو برسد.
به طور کلی باید گفت، منطقه اکو با تقاضای رو به رشدی مواجه است و برآورده کردن انتظارات وافزایش زیربناهای ریلی در منطقه نیاز به سرمایه گذاری بیشتر بر روی تاسیسات زیربنایی فیزیکی و غیرفیزیکی، غلبه بر گسستگی ها، تکمیل تجهیزات مرزی و ارتقا زیربناهای ضعیف است.
امید است با حمایت های اخیر دولت از رشد ظرفیت حمل بار توسط ریل واختصاص بودجه یک میلیارد دلاری به حوزه ریلی در آینده شاهد مرتفع شدن مشکلات بخش ریلی و راه آهن کشور باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.