| کد خبر: 49040 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ ماجرای ۴۰ ساله طرح برقی کردن خط آهن تهران - مشهد

تین نیوز | معاون سابق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن گفت: تمایل دولت دهم به طرح قطار مغناطیسی یک از دلایل کند شدن حرکت برقی سازی خط آهن تهران - مشهد است.

عباس قربانعلی بیک، اولین مجری طرح برقی کردن راه آهن و معاون سابق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن در گفتگو با تین نیوز گفت: اولین بار پیشنهاد برقی کردن طرح برقی سازی خط آهن تهران مشهد توسط مشاورین ژاپنی حدود 40 سال پیش به عنوان گزینه ای به جای احداث راه آهن سریع السیر مطرح شد.

وی ابراز داشت: پس از انقلاب، برقی کردن این مسیر برای اولین بار در سال 1382 در کمیسیون مشترک یکی از کشورهای اروپایی مطرح و مورد تایید وزیر راه و ترابری وقت، مهندس خرم، در دولت هشتم قرار گرفت که به دلیل مخالفت های مسئولان، راه آهن مدت 2.5 سال این طرح را متوقف کرد.

اولین مجری طرح برقی کردن راه آهن ادامه داد: بالاخره ابتدای سال 85 در سفر استانی دولت نهم این طرح مصوب شد  و ما توانستیم تا اولین مناقصه این پروژه را دو سال بعد در سال 87  برگزار کنیم. مناقصه ای که به دلیل اختلافات سیاسی عملیاتی نشد.

قربانعلی بیک عنوان داشت: با همه این اتفاقات، و تمایل دولت دهم به طرح قطار مغناطیسی، در پایان کار دولت دهم، قرارداد این پروژه به صورت BOT به قرارگاه خاتم الاوصیاء واگذار شد.

این کارشناس در ادامه با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر موضوع توسعه حمل و نقل ریلی اظهار داشت: خوشبختانه در دولت یازدهم شاهد هستیم فعالیت های گسترده ای برای اجرایی شدن این پروژه انجام شده است که نهایتاً منجر به گشایش اعتبار و تخصیص بودجه برای این پروژه شده است.

شایان ذکر است در سال گذشته با امضای قرارداد فاینانس برقی کردن راه آهن تهران-مشهد در شورای اقتصاد، اصلاح و احداث خط موجود برای سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، احداث شبکه برقی راه آهن برای سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و تعمیر و نگهداری ۷۰ دستگاه لکوموتیو برقی به عهده کنسرسیوم ایرانی – چینی گذاشته شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • قربانعلی بیک 0 0

    با سلام و تشکر از مسئولین و فعالان محترم سایت ظاهرا در چاپ این مطلب دو بار بجای لغت(تمایل) از(عدم تمایل) دولت دهم به قطار مغناطیسی استفاده شده است که تقاضا دارد اصلاح فرمایید. با سپاس تین نیوز: با تشکر و پوزش. اصلاح شد.