| کد خبر: 40614 |

تشکیک در یک پروژه ریلی میلیاردی

تین نیوز |  در حالی که نزدیک به 10 سال از شروع اجرای پروژه راه آهن اردبیل - میانه سپری شده و تاکنون میلیاردها تومان برای آن هزینه شده است، نماینده مردم اردبیل در مجلس می گوید که این پروزه اقتصادی نیست و باید متوقف شود.
 
پروژه راه آهن اردبیل- میانه بطول 175 کیلومتر یکی از مطالبات جدی مردم استان اردبیل است که عملیات اجرایی آن در سال 85 شروع شد. برای افتتاح این پروژه دولت مردان سابق وعده های دو سه ساله می دادند و این وعده ها تا پایان دولت دهم همچنان ادامه داشت.
 
این وعده ها در حالی است که به گفته مسوولان، این پروژه هم اکنون کمی بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای آن بیش از سه هزار میلیارد ریال هزینه شده و جهت تکمیل پروژه به 30 هزار میلیارد ریال نیاز است.
 
آخرین تصمیم ها در باره این پروژه، اجرای آن از طریق فایناس چینی است. مسوولان استان چندی پیش خبر دادند که قرار است یک شرکت چینی به صورت فاینانس حدود یک میلیارد دلار در پروژه در دست اجرای راه آهن اردبیل - میانه سرمایه گذاری کند، خبری که چند روز پیش معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در دیدار از پروژه، آن را تکرار کرد.
 
اجرای ابنیه فنی ، از جمله 23 کیلومتر تونل و حدود پنج کیلومتر پل از اقدام های ضروری در این پروژه سخت و زمان بر است ، پروژه ای که منصور حقیقت پور نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین بکلی اجرای آن را زیر سوال برده و پیشنهاد می کند که تعطیل شده و راه اهن اردبیل در مسیر دیگری اجرایی شود.
 
حقیقت پور که چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران اردبیلی سخن می گفت، اظهار کرد: در مورد راه آهن اردبیل اخبار خوبی برای مردم ندارم و نباید به افکار عمومی آدرس دروغ بدهیم .
 
وی با بیان اینکه در دوران تصدی استانداری اردبیل (87-89 ) تسلطی بر این پروژه نداشتم چرا که این پروژه ملی تعریف شده بود و از این رو مسوولان اینجانب را در جریان قرار ندادند، افزود: با ورود به مجلس توانستم به پروژه های ملی ورود کنم.
 
او گفت که پروژه راه آهن اردبیل دارای پیچیدگی های فراوانی است و انتخاب مسیر راه آهن اردبیل از ابتدا اشتباه بوده و گرایش های سیاسی در این زمینه نقش داشت.
 
به گفته وی ، از 175 کیلومتر مسیر راه آهن، 23 کیلومتر آن تونل می باشد و 4.6 کیلومتر نیز پل است که هم اکنون بسیاری از تونل ها ریزش داشته و یا پیچیده است و از طرفی باید رانش را نیز در نظر بگیریم.
 
به گفته وی، این پروژه اقتصادی نیست و تجدید نظر در اجرای آن تصمیم شجاعانه می خواهد که در این زمینه با وزیر راه و شهرسازی صحبت هایی شده است.
 
وی با بیان اینکه که یک ریال هزینه بیشتر در این پروژه خیانت به اردبیل است و باید تعطیل شود، اظهار کرد : همچنانکه به رغم قول های آقای احمدی نژاد این پروژه تا سال 1392 تکمیل نشد، در زمان این دولت نیز به پایان نخواهد رسید و از این رو جلوی ضرر را باید گرفت.
 
حقیقت پور اعتقاد دارد که مسبر بستان آباد - سراب - اردبیل برای اجرای راه آهن مقرون به صرفه است و هزینه این مسیر حتی کمتر از میزان هزینه هایی است که قرار است از این پس در پروژه راه آهن اردبیل - میانه صرف شود.
 
نماینده اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس در ادامه گفت و گوی خبری به موضوع تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی مستقل اردبیل در شورای عالی مناطق آزاد اشاره کرد و گفت : این موضوع نیازمند بررسی و مطالعه جامع کارشناسان است که پیش بینی می شود یک سال به طول بیانجامد.
 
وی اضافه کرد : پیشنهاد الحاق فرودگاه اردبیل و نمین به این منطقه ارایه شده که تحقق آن می تواند برکات بسیاری داشته باشد چرا که سرمایه گذاران بدون نیاز به ویزا می توانند به استان تردد کنند و از طرفی گمرک فرودگاه نیز می تواند رونق بگیرد.
 
حقیقت پور همچنین بیان کرد: پیشنهادهایی از جمله تبدیل اردبیل به منطقه آزاد غلات خاورمیانه ارایه شده که باید بیشتر روی آن کار شود و می تواند در کنار طرح هایی چون تبدیل مازندران به منطقه آزاد مرکبات و تبدیل گیلان به منطقه آزاد برنج خاورمیانه قابلیت اجرایی داشته باشند.
 
وی با اشاره به شروع عملیات اجرایی پروژه احداث دهکده پتروشیمی اردبیل گفت : با بهره برداری از این پروژه به ارزش یک هزار و 600 میلیارد تومان، برای یک هزار نفر به طور مستقیم و یک هزار و 600 نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود آن هم در شرایطی که به هیچ وجه امکان ایجاد اشتغال توسط دولت وجود ندارد.
 
وی تشریح کرد: این پروژه هایی در کنار پروژه هایی چون پتروشیمی اردبیل ، بزرگترین واحد تولید آب های طمع دار در خاورمیانه و همچنین پروژه نیروگاه زباله سوز می تواند برخورداری استان اردبیل از توسعه را به حد تعادلی برساند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • پارسا 0 0

    اقایی نماینده با احداثراه آهن از مسیر سرچم به اردبیل دو ساعت زودتر به مقصد میرسی تا بستان اباد به اردبیل بعدشم به هر حال بدون کارشناسی نیومدن که از سرچم ریل گذاری کنن به قطع و یقیین پروژ به این سختی جوانبشون در نظر گرفته شده ولی من از این تاسف میخورم که با این اختلاف نظر های که در بین مسئولان استانی دیده میشه امیدوار به احداثراه آهن تا ۱۰۰ سال دیگه هم نباید باشیم

  • دوستدار توسعه استان اردبیل 0 0

    در مورد اظهار نظر نماینده مذکور چند نکته را به استحضار خوانندگان محترم می رسانم: ۱ - مسیر میانه - بستان آباد - سراب - اردبیل طولانیتر از مسیر میانه - اردبیل است و باعثهدر رفت سرمایه، انژی و وقت می شود. ۲ - جای سوال است ایشان چرا در زمان استاندار بودن یک کلمه در مورد غیر اقتصادی بودن و یاغیر فنی بودن مسیر مذکور حرف نزدند. ۳ - مسیر فعلی(میانه - اردبیل) بیش از ۱۰ سال است که شروع شده و از نظر زیر ساخت ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است ولی هنوز بجای نرسیده، احداثراه آهن از یک مسیر دیگر با این حساب بیش از ۲۰سال طول خواهد کشید. ۴ - متوقف کردن آن با میلیاردها تومان هزینه خیانت بزرگ به بیت المال است و با عقل منطق جور در نمی آید. ۵ - نماینده محترم هرچند کارشناس فنی راه آهن نیستند و نمی توانند در این مورد اظهار نظر داشته باشند مگر اینکه احداثآن امنیت داخلی و خارجی را تهدید کند(با توجه به تجربه، تخصص، علاقه و عضویتش در کمسیون مربوطه مجلس) ولی قطعا مسائل فوق الذکر را بهتر از همه درک می کنند. ۶ - اظهار نظر ایشان در جهت خلاف روند توسعه استان، توهین به شعور مردم استان و صرفا جهت تامین منویات درونی ایشان و جمع آوری رای در حوزه های انتخابیه بویژه شهرستانهای نیر و سرعین است. غافل از اینکه مردم خیلی آگاه تر از ایشان هستند و به صدق گفتار و عملکرد رای خواهند داد نه به فضا سازی های مسموم. ایشان از مردم منطقه با توجه به غیر بومی بودن شناخت کافی ندارند. ۷ - از ایشان انتظار می رود بجای وعده های دروغین و دهن پرکن، پروژ های متوقف شده استان را پیگیری کنند، به سرانجام برسانند و به مردم گزارش دهند. ۸ - از ایشان انتظار می رود در کمسیون تلفیق مجلس حضور داشته و از سهم استان در توزیع اعتبارات دفاع نمایند. ۹ - از ایشان انتظار می رود در مورد پروژه پتروشیمی اردبیل بجد پیگیر باشند و به مردم گزارش دهند.

  • p 0 0

    جناب آقای دوستدار توسعه استان اردبیل از صمیم قلب دوست دارم

  • فرشید 0 0

    با نزدیک شدن به زمان انتخابات از این حرف ها بیشتر خواهیم شنید … این گونه حرفها صرفا جنبه انتخاباتی داره بخصوص برای اقای نماینده محترم که سعی در کسب حداکثری رای زادگاهشون منطقه نیر دارند.

  • افندی زاده 0 0

    من با آقای نماینده موافقم. اردبیل برای اینکه از طریق خط آهن به نقاط مهم دنیا وصل بشه، باید به شهرهای هشتپر و رودبار در جنوب شرقی، به شهر میانه در جنوب غربی، به لنکران در شمال شرقی و به بستان آباد در غرب وصل بشه. اگر با احداثخط اردبیل _ بستان آباد شروع کنیم هم سریع تر و ارزونتر حاضر میشه هم اردبیل رو به اروپا نزدیکتر از خط میانه وصل میکنه و هم آذربایجان ایران رو به قفقاز و روسیه وصل می کنه. بعد از این خط، خط اردبیل _ لنکران یا اردبیل _ آستارا باید احداثبشه و بعد خط اردبیل _ رودبار یا اردبیل _ هشتپر باید احداثبشه تا فاصله ریلی اردبیل با شمال، مرکز، جنوب، شرق کشور کوتاهتر بشه. و بعداً خط اردبیل میانه برای وصل کردن اردبیل به غرب کشور احداثبشه. در مورد اردبیل به میانه هم به جای اینکه اردبیل رو مستقیماً از راه کوهها به میانه وصل کنند، بهتر بود از راه شهر نیر وصل کنند تا هم فاصله کوتاهتر بشه، هم احداثش ارزونتر دربیاد و هم هزینه نگهداریش پایین باشه و هم دهقان فداکار(دهقان فداکار که یادتون هست از میانه؟) خیالش آسوده تر باشه.

  • افندی زاده 0 0

    البته مطمئناً یکی از دلایلی که جناب نماینده محترم اردبیل(آقای حقیقت پور) در زمان تصدی استانداری در اردبیل، به ادامه راه آهن اردبیل میانه همچنان راغب بوده، نبود راه آهن رشت _ قزوین و میانه _ بستان آباد بوده است. پس در حال حاضر به قول قدیمی ها جلوی ضرر رو از هرجا بگیری منفعته. آقای نماینده! پس لطفاً قاطع و سریع، پیش به سوی بوستان آباد!

    • جلیل وند 0 0

      با سلام. مردم مظلوم استان اردبیل و شهرستانهای تابعه. تا زمانی که مابین نمایندگان اختلاف نظر وجود داشته باشد همین است که می بینید. از هر مسیری که راه آهن به اردبیل بیاید برای مردم فرقی نمی کند. منتها نظر کارشناسان بر این است که راه آهن بستان آباد به اردبیل با هزینه کمتر قابل اجراست و مسیر راه آهن قبلی قابل اجرا نبوده و اگر به اجرا هم در آید در زمستان قابل بهره برداری نخواهد بود. پس جلوی ضرر را از هر کجا بگیری منفعت است. بیاید علاقانه عمل کنیم.