| کد خبر: 35318 |

اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال برای اجرای راه آهن زاهدان - بیرجند

تین نیوز |  وزیر راه و شهرسازی با اشاره فعال شدن پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان اعلام كرد: امسال اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای آغاز ساخت راه‌آهن زاهدان به بیرجند اختصاص یافته است تا بیرجند را از یك طرف به دریای عمان و از طرف دیگر با اتصال به شبكه سراسری به سرخس و كشورهای آسیای میانه متصل كنیم.

به گزارش تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به خراسان جنوبی٬ عباس آخوندی پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۳ دی ماه در یازدهمین سفر استانی هیئت دولت با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان طبس با اشاره به تنگناهای مالی دولت اظهار امیدواری كرد كه با بهبود روابط بین‌المللی و حفظ حقوق ملت ایران و كیان دولت جمهوری اسلامی ایران بتوانیم فضایی را فراهم كنیم تا از تمام امكانات بین‌المللی استفاده كنیم و این پروژه استراتژیك و بسیار پرهزینه را به سرانجام برسانیم.
وی با اشاره به اینكه راه‌آهن زاهدان - بیرجند به طول حدود ۱۳۰۰ كیلومتر از مسیرهای بسیار سخت عبور می‌كند، گفت: امیدواریم با عملیاتی شدن این پروژه، آثار خوبی از دولت تدبیر و امید در فرآیند توسعه سرزمین جمهوری اسلامی ایران باقی بماند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه راه‌ها در توسعه كشور نقش بسیار مهمی دارند و وزارت راه و شهرسازی به راه‌های استان خراسان جنوبی توجه كاملی دارد، افزود: دو كریدور اصلی شمال به جنوب در كشور وجود دارد؛‌ یك كریدور از زاهدان به سمت مشهد امتداد دارد كه از بیرجند عبور می‌كند؛ كریدور دیگر نیز از راور به سمت خراسان شمالی امتداد می‌یابد كه از طبس عبور می‌كند.
 
دو بانده شدن ۱۰۰ كیلومتر از محورهای خراسان جنوبی
 آخوندی ادامه داد: طول دو كریدور مذكور حدود ۸۰۰ كیلومتر است كه در پی آنیم تا این دو كریدور را به آزادراه تبدیل كرده و دو باند رفت و دو باند برگشت برای آن ساخته می‌شود.
وی افزود: با توجه به تنگناهای مالی دولت، امكان دوبانده كردن تمام ۸۰۰ كیلومتر دو كریدور موجود در كوتاه‌مدت وجود ندارد اما طبق نظر رئیس جمهور قرار شد دوبانده كردن ۱۰۰ كیلومتر از این كریدورها را در سال ۹۴ به بهره‌برداری برسانیم؛ بنابراین دو كریدور شمال جنوب كشور بسیار حائز اهمیت هستند كه می‌تواند برای توسعه اقتصاد منطقه هم از جهت ایمنی مسافر و هم از جهت سهولت انتقال بار، بسیار مفید باشد.

آخوندی بر ارتقای كیفیت جاده‌های كریدورهای شرقی و غربی كشور نیز تأكید كرد و افزود: البته تنگناهای مالی دولت بسیار زیاد است اما این اقدامات را به تدریج در دستور كار خود قرار می‌دهیم.
وی با بیان اینكه تمركز ما توسعه كریدورهای شمال جنوب و از طرفی بهسازی راه‌های موجود كشور است، اظهار كرد: در جهت بهسازی راه‌ها تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته به طوری كه میزان اعتبار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را در سال جاری بیش از ۱۰۰ درصد افزایش دادیم و حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای راهداری و ارتقای كیفیت راه‌های موجود اختصاص دادیم. این میزان در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود كه امیدواریم با هماهنگی مجلس بتوانیم اعتبارات مربوط به توسعه راه‌های جاده‌ای و ریلی را افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه بخش عمده‌ای از مواد معدنی گران‌قیمت و پرمصرف جهان در طبس تولید می‌شود، ادامه داد: شهرستان طبس فارغ از مسئله كمبود آب، به لحاظ جغرافیایی موقعیت بسیار خوبی دارد. همچنین شهرستان طبس و استان خراسان جنوبی سرمایه انسانی ارزشمندی دارد ضمن آنكه ذخیره فرهنگی- تاریخی این منطقه از همه ذخایر موجود آن ارزشمندتر است.

وی طبس را به عنوان كهن‌دژ ایران نام برد و افزود: این منطقه یكی از منابع میراث فرهنگی و سرمنشأ بخش عمده تولید دانش و توسعه نوین ایران است كه هموطنانمان از خدمات و دانش بزرگان این سرزمین چه در حوزه علوم قدیم و چه در حوزه علوم جدید و مدرن دنیا بهره‌مند شده‌اند بنابراین از جهت بهره‌ای كه از دانشمندان این منطقه برده‌ام، همواره به این شهرستان و این خطه حس تعلق دارم و خودم را مدیون به تاریخ این منطقه می‌دانم.

آخوندی افزود: خوشبختانه استراتژی دولت تدبیر و امید ایجاد تعامل سازنده و مثبت در سطح بین‌المللی و ملی است و اگر بخواهیم از همه منابع طبیعی و انسانی این منطقه استفاده كنیم، قاعدتا ارزش افزوده چند برابری در سطح جهان خواهیم داشت؛ اما اگر قرار باشد این امكانات در منطقه محدود باشد نمی‌توانیم از آنها به نفع مردم استفاده كنیم.

وی با تأكید بر اینكه رویكرد دولت تدبیر و امید تعامل سازنده با جهان و ارتباط با دیگر كشورها، توسعه تجارت، رونق اقتصاد و افزایش روابط فرهنگی است، اظهار كرد: باید بتوانیم امكانات ایران را در سواحل مكران توسعه دهیم. به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌های خوبی در چابهار انجام می‌شود. البته این سرمایه‌گذاری‌ها تنها در حوزه چابهار نیست؛ بلكه برای اینكه بتوانیم یك كریدور شمالی جنوبی از چابهار به سمت شمال داشته باشیم، باید امكان ارتباط جاده‌ای و ریلی بین دریای عمان تا شمال آسیای میانه به سمت چین و روسیه برقرار كنیم كه در یك سال گذشته اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است.
 
افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات ساخت بیمارستان‌ها
 وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به ارتباط خوبی كه طبس با استان‌های یزد، اصفهان و كرمان دارد و همچنین رویكرد دولت تدبیر و امید به توسعه گردشگری، امیدواریم بتوانیم امكان ارتباط با این منطقه را تسهیل كنیم.

آخوندی به افتتاح بیمارستان ۱۴۰ تختخوابی شهرستان طبس كه صبح امروز چهارشنبه سوم دی به بهره‌برداری رسید، اشاره كرد و افزود: دولت برنامه‌های خوبی برای توسعه خدمات درمانی دارد كه در همین راستا ۲۷ بیمارستان با حدود دو هزار و ۴۷۰ تخت تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد كه اقدام بسیار بزرگی در جهت توسعه خدمات درمانی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اعتبارات ساخت بیمارستان‌ها در لایحه بودجه ۹۴ نسبت به سال ۹۳ افزایش ۵۰ درصدی دارد.
وزیر راه و شهرسازی ضمن تشكر از نمایندگان مجلس برای حمایت از طرح‌های توسعه‌ای حوزه‌های جاده‌ای٬ ریلی٬ دریایی و هوایی گفت: علی‌رغم همه تنگناهای مالی، موضوعات مربوط به حوزه راه و شهرسازی طبس را پیگیری كرده و سایر درخواست‌ها در حوزه‌های دیگر را به هیئت دولت منتقل خواهم كرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • افغانی اصل 0 0

    وعده وزیر در تکمیل راه آهن زاهدان - بیرجند در مدت سه یا چهار سال غیرممکن است و بهتر است به ۱۳ یا ۱۴ سال اصلاح شود. مثال روشن راه آهن زاهدان به چابهار است که مقدم بر پروژه راه آهن زاهدان - بیرجند و مهمتر است و از سال ۸۸ کلنگ خورده و تاکنون پیشرفتی نداشته است و راه آهن زاهدان - بیرجند هنوز کلنگ نخورده چون هنوز نقشه های آن کامل نشده و پیمانکار ندارد.