بازدید سایت : ۳۸۱۲۳

استفاده از واگن های تولید داخل به نفع اقتصاد کشور

تین نیوز | مدیرعامل شرکت سازنده خودروهای ریلی گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، به نفع اقتصاد و بهره برداران خطوط ریلی است که از واگن ها و قطارهای مسافربری تولید داخل استفاده کنند.
 
محمد سعیدی  افزود: هم اکنون سازندگان قطار و واگن های مسافربری و باری داخل کشور بخاطر نبود خریدار داخلی و کمبود منابع مالی با مشکلات متعددی مواجه هستند.
 
وی گفت: هرچند یکی از مهمترین اقدامات توسعه ای دولت تدبیر و امید افزایش بهره گیری از شبکه های ریلی بوده و انتظار می رفت شرایط سازندگان فعال در این بخش بهبود یابد اما تاکنون اتفاقی مطلوبی در این بخش رخ نداده است.
 
وی با بیان آنکه فناوری و دانش تولید قطار، واگن مسافربری و باری و همچنین توسعه شبکه ریلی ما از کشورهای خارجی بدست آمده است، افزود: پس از سال 89 و اعمال تحریم های متعدد بر بخش های مختلف اقتصادی، خط تولید شرکت سازنده خطوط ریلی متوقف شد و این شرکت به سمت تولید واگن های باری رفت.
 
وی اضافه کرد: چندی پیش نیز به دلیل افزایش مشکل بهره برداران در تامین منابع مالی خرید، خط تولید واگن مسافربری و باری نیز متوقف شد، هرچند اکنون تمام خطوط تولید شرکت متوقف شده و شرکت برای بقاء به انجام کارهای خدماتی و تعمیری واگن های مسافری روی آورده است.
 
وی ادامه داد: اخیرا نیز دو قرارداد تولید واگن مترو با سازمان های وابسته به قطار شهری منعقد شد که علیرغم شروع خوب این فعالیت اما به دلیل بروز مشکل در تامین منابع نتوانستیم قرارداد یادشده را اجرایی کنیم.
 
وی گفت: از آنجا که منابع مالی سازمان های قطار شهری از محل طرح های عمرانی یا منابع فاینانس تامین می شود اما طی سال های اخیر امکان استفاده از این منابع وجود نداشت.
 
وی افزود: بتازگی سازمان های قطار شهری برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود اقدام به فروش اوراق مشارکت و استفاده از منابع صندوق ذخیره ارزی کرده است.
 
وی اظهار داشت: طی این مدت هنوز بهره برداران به این نتیجه نرسیده اند که خرید واگن تولید داخل می تواند برای بهره برداران ریلی سودآور و منطقی باشد زیرا منابع مالی تزریق شده برای خرید در زمان استفاده برگشت داده می شود.
 
وی تصریح کرد: برای خرید از تولیدات داخل نیازمند ایجاد انگیزه از طریق تامین منابع مالی و ارایه تسهیلات برای بهره برداران هستیم، هرچند اکنون تسهیلات مورد نظر به بهره برداران این بخش تعلق نمی گیرد.
 
وی تاکید کرد: متاسفانه به نظر می رسد منابع ارزی که از صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص می یابد، به جای خرید از محل تولیدات داخل روانه خرید از شرکت های خارجی می شود.
 
وی اظهار داشت: طبق برآوردهای صورت گرفته، خرید واگن از تولیدات داخلی نسبت به خارجی حداقل حدود 15 درصد ارزان تر است و ایران توان آن را دارد که واگن های با کیفیت و طبق استانداردهای اروپایی ساخته و در اختیار مشتریان قرار دهد.
 
به گفته وی، شرکت سازنده خودروهای ریلی و واگن مسافربری و باری سال 83 تاسیس شد و شروع به کار کرد و تاکنون 14 قطار مسافری تولید و تحویل داده است. 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.