| کد خبر: 28971 |

مشکلات تردد دانشجویان با ریل باس اختصاصی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی

تین نیوز | دانشگاه شهید مدنی آذربایجان که در ۴۰ کیلومتری تبریز واقع شده تنها دانشگاه دارای ریل باس اختصاصی در دنیاست و اکثر دانشجویان بومی و دانشجویان بومی ساکن در تبریز از قطار برای رفت و آمد به دانشگاه استفاده می کنند ولی متاسفانه افزایش مشکلات و کاستی های این قطار باعث شده دانشجویان از وضعیت نامناسب این ریل باس ناراضی باشند.
 
اگر دانشجوی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان باشی و صبح هنگام برای سوار شدن به قطار هفت و نیم مسیر تبریز-آذرشهر به ایستگاه راه آهن تبریز وارد شوی در ابتدا با صحنه ای رو به رو می شوی که با خود فکر میکنی در یکی از شهرهای توسعه یافته هستی که مردم به واسطه وجود وسایل حمل و نقل عمومی مجهز و به روز برای انجام امور خود و مراجعت به محل کار، در این ایستگاه ازدحام کرده اند.اما با نخستین تجربه مسافرت با ریل باس دانشگاه شهید مدنی در مسیر تبریز- آذرشهر ذهنیتی متفاوت با هر مکان دیگری در ذهن ایجاد می شود. ریل باسی که  معمولا ۴۵ دقیقه طول می کشد تا تو را به  دانشگاه برساند در حالی که سرعت تعبیه شده در این ریل باس، بسیار بیشتر از سرعت فعلی آن است و به نوعی می توان گفت ریل باسی است که سفر با آن، یادآور  فیلم های سفر در زمان مربوط به دهه های ۸۰ تا ۹۰ است.
 
همچنین در چند سال اخیر به دلیل افزایش ظرفیت دانشگاه ها و کاهش تعداد فارغ التحصیلان این دانشگاه، ظرفیت فعلی ریل باس دانشگاه جوابگو نبوده و معمولا تعداد زیادی از دانشجویان بخصوص در تایم اول صبح سرپا ایستاده یا بر روی پله های کوچک بین واگن ها بر روی کاغذهای A۴  که در کف قطار پهن کرده اند می نشینند.
 
دانشجویان نام قطار را کمپوت دانشجو گذاشته اند
تعدادی از دانشجویان نام قطار ریل باس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان را کمپوت دانشجو گذاشته اند و اکثرا معتقدند چهار سال دوره کارشناسی را با مشکلات بسیاری از جمله رفت و آمد سپری کرده اند.
 
به نظر می رسد نشستن دانشجویان بر روی کف و پله های واگن اولین قطار ریل باس دانشگاهی دنیا نه در شان آنان و نه در شان استان باشد و مهم تر از همه اینکه اگر خدایی نکرده اتفاقی ناگوار برای دانشجویان در طول حرکت قطار از تبریز به آذرشهر بیفتد وزارت علوم یا شرکت قطارهای مسافربری رجا پاسخگو خواهد بود.
 
افزایش تعداد واگن ها مهم ترین مطالبه دانشجویان
آیدین، یکی از دانشجویان این دانشگاه است و دو سالی می شود که از قطار ریل باس برای رفت و آمد خود به دانشگاه استفاده می کند ولی رضایت چندانی از وضعیت فعلی قطار دانشگاه ندارد و معتقد است افزایش تعداد واگن ها، مهم ترین مطالبه دانشجویان بومی این دانشگاه از مسئولان مربوطه است.
 
وی با بیان اینکه وضعیت فعلی قطار دانشگاه در شان دانشجویان نیست و دانشجویان انتظار دارند که سرپرست جدید دانشگاه دکتر ولیزاده فکری به حال آنان بکند و می گوید:اگر به هر دلیل امکان افزایش تعداد واگن به ریل باس دانشگاه وجود ندارد باید مسئولان آن را به دانشجو بگویند تا با همفکری بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه، راه حل دیگری برای کاهش مشکلات دانشجویان پیدا شود.
 
این دانشجو در ادامه سخنان خود با بیان اینکه انواع نشریات در دانشگاه چاپ و منتشر می شود و سعی می کنند این تفکر را به دانشجو القاء کنند که دانشجو باید در تصمیم گیری های استانی و ملی منفعل نباشد، ادامه می دهد: متاسفانه برخی تشکل ها همچون شورای صنفی، تا کنون علی رغم پیگیری های متعدد دانشجویان به این مهم توجهی نکرده است و جوابی که اکثر دانشجویان از این تشکل مثلا مدافع حقوق دانشجو گرفته اند این بوده است که : امروز با رییس جلسه داریم.
 
استفاده از اتوبوس های بین شهری می تواند مشکلات را کاهش دهد
آیدین همچنین می گوید: اگر امکان افزایش واگن های قطار وجود ندارد حداقل دانشگاه می تواند در چندین نقطه از شهر، با هزینه خود دانشجویان سرویس هایی قرار دهد تا دانشجویانی که نمی توانند از قطار استفاده کنند و یا محل زندگی آنان فاصله زیادی از ایستگاه راه آهن دارند توسط این سرویس ها به دانشگاه رفت و آمد کنند.
 
وی همچنین تصریح می کند: تعداد زیادی از دانشجویانی که سرپا می ایستند و یا مجبورند به دلیل کمبود فضا، بر کف قطار بنشینند نیز مجبورند بلیط یا هزینه بلیط را پرداخت کنند در حالی که راه آهن تبریز باید به تعداد صندلی های موجود در قطار از دانشجویان بلیط یا هزینه بلیط بگیرد.
 
کاهش حمل و نقل جاده ای مهم ترین اولویت دانشگاه است
با توجه به مشکلات موجود، یکی از مهم ترین مطالبات دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، لزوم هماهنگی مسئولان دانشگاه با شرکت های اتودربست است تا دانشجویان ضمن پرداخت هزینه اتوبوس از میادین اصلی شهر در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون اتلاف وقت بتوانند به دانشگاه رفت و آمد کنند.
 
در همین راستا معاون دانشجویی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان می گوید: چون حذف حمل و نقل جاده ای در راستای ایجاد امنیت هرچه بیشتر برای دانشجویان و کاهش بسیاری از مشکلات اجتماعی در اتوبوس ها از مهم ترین اولویت های این دانشگاه است، نمی توانیم مسئولیت رفت و آمد دانشجویان با اتوبوس را قبول کنیم.
 
فیروز اسدیان ادامه می دهد: همچنین کمتر شرکتی آماده عقد قرارداد با دانشگاه در این زمینه است چرا که تعداد دانشجویانی که از این وسایط نقلیه برای رفت و آمد خود استفاده  کنند ثابت نبوده و شرکت ها حاضر به قبول چنین ریسکی نخواهند بود.
 
ریل باس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان زیان ده است
با توجه به اخذ بلیط یا قیمت بلیط از دانشجویان سرپاایستاده و شاکی بودن تعداد زیادی از آنان، اسدیان با بیان اینکه مدیریت قطار بر عهده شرکت راه آهن است و من نمی توانم در این مورد اظهار نظری داشته باشم تصریح می کند: مدیریت راه آهن بارها و بارها طی مکاتبات خود با معاونت دانشجویی ابراز کرده اند که این قطار به جز تایم صبح و آخرین تایم برگشت از آذرشهر به سمت تبریز زیان ده است و عملا عدم دریافت هزینه از دانشجویانی که سرپا می ایستند امکان نخواهد داشت.
 
اسدیان می افزاید: بیش از ۵۰ درصد صندلی های ریل باس دانشگاه به جز اولین تایم صبح و آخرین تایم برگشت خالی هستند و راه آهن استان خواستار توقف فعالیت این ریل باس بود که مسئولان دانشگاه ضمن هماهنگی با استانداری آذربایجان شرقی و صرفا به خاطر راحتی دانشجویان و خدشه دار نشدن اعتبار و نام دانشگاه، مانع این امر شدند.
 
ریل باس دوم دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در راه است
فیروز اسدیان با بیان اینکه مشکلات دانشجویان را طی نامه ای به استانداری آذربایجان شرقی و وزارت علوم منعکس کرده ایم، اظهار می کند: طبق هماهنگی های حضوری که پنج شنبه هفته گذشته با معاون وزیر علوم داشتیم، قول مساعد دادند که مشکلات دانشجویان را از طریق وزارت به مسئولان مربوطه منعکس نمایند تا در اسرع وقت نسبت به راه اندازی ریل باس دوم دانشگاه شهید مدنی آذربایجان اقدام شود چرا که امکان افزودن واگن به ریل باس فعلی وجود ندارد و تعداد چنین ریل باس هایی در کل کشور محدود است.
 
همچنین طبق گفته معاون دانشجویی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، واگن های ریل باس دانشگاه توسط شرکت راه آهن استان بیمه شده است و در صورت وقوع هرگونه حادثه در این مسیر، مسئولیت با شرکت راه آهن است.
 
هر ماه ۱۳۰ میلیون تومان هزینه نگه داری از ریل باس است  
مدیرکل راه آهن آذربایجان شرقی نیز در این باره با بیان اینکه ریل باس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان زیان ده است، می افزاید: ماهیانه، ۱۳۰ میلیون تومان هزینه نگه داری و تامین قطعات این ریل باس است.
 
علی موسوی اظهار داشت: امیدواریم در آینده ای نزدیک، ریل باس دومی به دانشگاه اختصاص یابد ولی با این وضعیت نابسامان اقتصادی و تحریم ها، بخش خصوصی انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این بخش ندارد.
 
این مقام مسئول ادامه داد: ما خیلی راحت می توانیم که به تعداد صندلی های موجود در ریل باس، دانشجو سوار ریل باس کنیم ولی به دلیل ایجاد سفرامن برای دانشجو و آرامش خاطر خانواده های آنان به دلیل برخی مشکلات سفر جاده ای، فقط در نوبت صبح و آخرین نوبت برگشت ریل باس از آذرشهر به تبریز، بیش از ظرفیت ریل باس، دانشجو سوار می کنیم.
 
وی همچنین ابراز داشت: ما با استفاده از تمامی امکانات خود سعی می کنیم بهترین خدمات را به دانشجویان این دانشگاه ارائه دهیم و در مورد مساله برقی شدن این مسیر، این عزیزان بدانند که زیر ساخت های لازم برای این امر فراهم شده است ولی اولا بنا به دلایل اقتصادی و تحریم جمهوری اسلامی ایران، واگن ها و لوکوموتیو برقی خریداری نشده است و ثانیا به دلیل عدم امکان مانور برای قطار برقی در این مسیر، این مهم فعلا اجرایی نشده است.
 
گفتنی است خط برقی راه آهن در مسیر تبریز-آذرشهر به عنوان نخستین همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران با کشور روسیه در صنعت حمل و نقل ریلی، درزمان دولت قبلی توسط  نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی وقت با حضور مقامات و مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران و روسیه افتتاح شد.
 
و همچنین طرف روس آمادگی خود را برای افزایش مشارکت در این زمینه اعلام کرد ولی به نظر می رسد این افتتاح نیز یکی دیگر از افتتاح های نمادین بود چرا که  تا به امروز برقی بودن خط ریلی تبریز- آذرشهر محقق نشده و به یکی از آرزوهای چندین و چند ساله دانشجویان و حتی مسئولان دانشگاه تبدیل شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مرتضی 0 0

    خط اهن برقی شده ولی قطار برقی ندارن? واقعا مسخره ست

  • 0 0

    بنده در سال ۸۶ در جلسه ای در راه اهن بودم که هنوز پروژه شروع نشده بود و روی موضوع بحثکارشناسی شد و تمام کارشناسان ادارات مختلف راه؟ آهن این پروژه را به دلایل مختلف رد کردند ولی رئیس جلسه گفت ان پروژه را در هر صورت باید بسازیم. خوب نتیجه اینطور می شود.