| کد خبر: 22468 |

فاجعه زیست محیطی در لرستان / واژگونی قطار، ۱۲۰ هزار قطعه ماهی را نابود کرد

تین نیوز | واژگونی قطار دورود و ورود سود سوزآور به رودخانه سزار دورود سبب نابودی ۱۲۰ هزار قطعه ماهی و وارد شدن خسارت ۱۲ میلیارد ریالی به محیط زیست شد.

سانحه در خطوط ریلی استان لرستان موضوعی است که در سال های اخیر همواره حادثه آفریده و خسارات زیست محیطی به همراه داشته  و آخرین سانحه آن شامگاه چهارشنبه 26 شهریورماه امسال در کیلومتر 3 جنوب شهرستان دورود رخ داد که یک قطار ریلی که از خوزستان به سمت تهران در حرکت بود واژگون شد و تلفانی زیست محیطی زیادی را به همراه داشت.
 
ماشالله نعمتی، فرماندار شهرستان دورود اظهار کرد: شامگاه چهارشنبه وقتی این سانحه را به ما اطلاع دادند خیلی سریع جلسه‌ای برگزار کردیم و تمام امکانات شهرستان و حتی استان را برای رسیدگی به این سانحه بسیج کردیم.
 
60 هزار لیتر از هیدروکسید سدیم به داخل رودخانه سزار دورود وارد شد
وی با اشاره به جزئیات واژگونی این قطار ریلی افزود: این قطار باری دارای 26 واگن بود که 8 واگن آن واژگون شده بود که از این 8 واگن 3 تای آن حاوی کک بوده و 5 واگن دیگر حاوی سود سوزآور (هیدوکسید سدیم ) بوده که ظرفیت هر واگن 38 هزار لیتر بوده است.

 
فرماندار شهرستان دورود بیان کرد: بعد از واژگونی این 8 واگن مقداری از سود سوزآور به داخل رودخانه سزار شهرستان دورود وارد می‌شود که طبق آخرین بررسی ها و گزارشات محیط زیست استان لرستان 1.5 مخزن معادل 60 هزار لیتر از هیدروکسید سدیم به داخل رودخانه سزار وارد شد.
 
وی با اشاره به بسیج شدن تمام امکانات شهرستان و استان در محل سانحه تصریح کرد: همان شب ستاد بحران در شهرستان دورود تشکیل شد و از آنجایی که با واژگونی قطار مسیر ریلی مسدود شده بود 20 دستگاه اتوبوس به محل سانحه فرستده شد تا مسافران قطار مسافربری را که دارای 800 مسافر بود به اهواز منتقل کند و در همان شب این کار انجام شد.
 
 120 هزار قطعه ماهی در اثر ورود اسید به رودخانه سزار دورود نابود شدند
نعمتی با اشاره به پیگری های استاندار لرستان از لحظات نخست این حادثه گفت: استاندار لرستان از ساعات شروع حادثه پیگیر این موضوع بودند و ما همان شب با تجهیز و ارسال کردن ماشین آلات گودال هایی کندیم که از نشت بیشتر اسید به رودخانه جلوگیری کند و خداروشکر این ممانعت به عمل آمد.

 
فرماندار شهرستان دورود با اشاره به خسارات وارد شده از این سانحه خاطرنشان کرد: براساس آخرین گزارشات محیط زیست استان لرستان بر اثر وارد شدن 60 هزار لیتر سودسوزآور به رودخانه سزار دورود 120 هزار ماهی نابود شد.
 
6 ماه نخست امسال 6 سانحه قطار در دورود رخ داده است
وی با اشاره به بالا بودن سوانح در خطوط ریلی لرستان اظهار کرد: عمر خطوط ریلی دورود به پایان رسیده به طوریکه در 6 ماه نخست امسال  6 سانحه قطاری داشتیم که یعنی هر ماه شاهد یک سانحه بودیم.

 
 نعمتی افزود: حدود 90 کیلومتر از خطوط ریلی شهرستان دورود نیاز به بازسازی دارد که 140 میلیارد تومان اعتبار برای این کار نیاز است تا مسیر بازسازی شود که با توجه به تردد روزانه 40 قطار از این مسیر هزینه زیادی نیست. چراکه اگر این مسیر بازسازی نشود سوانح ادامه دارد و اگر یک قطار مسافربری دچار سانحه شود فاجعه ای بزرگ  به بار می آورد.
 
وی با اشاره به جلسه ای که با حضور استاندار لرستان در این موضوع برگزار شد بیان کرد: استاندار لرستان در جلسه ای که برگزار شد اعلام کرد که باید در ظرف مدت یک هفته راه آن کشور نسبت به بازسازی این مسیر اقدام کند و گرنه حوادث احتمالی بعدی با مسئولیت راه آهن است.
 
90 کیلومتر از مسیر راه آهن دورود نیاز به بازسازی دارد
بیژن علیزاده، مدیرکل راه آهن ناحیه استان لرستان اظهار کرد: متاسفانه خطوط ریلی لرستان همیشه با مشکلات روبه رو هستند که باید بازسازی شوند و 90 کیلومتر از این مسیر نیاز به بازسازی دارد.

 
وی با اشاره به آغاز بازسازی این مسیر بیان کرد: بازسازی این مسیر آغاز شده و 14 کیلومتر آن نیز ترمیم شده ولی برای سرعت بیشتر کار نیاز به تامین اعتبار است که تقریبا 140 میلیارد تومان است.
 
مهرداد فتحی مدیرکل محیط زیست استان لرستان اظهار کرد: با توجه به شعاع نشت ماده شیمیایی در رودخانه سزار برآورد شده که 120 هزار قطعه ماهی بر اثر نشت مواد شیمایی نابود شدند که علاوه بر این تعداد ماهی به طور قطع دیگر آبزیان نیز در این اتقاق از بین رفتند.
 
 واژگونی قطار دورود  12 میلیارد به محیط زیست خسارت وارد کرد
وی افزود: از آنجایی که این رودخانه در مسیر راه آهن قرار دارد این سانحه نخستین  و آخرین حادثه نبوده است و باید این مسیر بازسازی شود.

 
مدیرکل محیط زیست لرستان با اشاره به اقدامات انجام شده در سه شبانه روز گذشته بیان کرد: کارشناسان و همکاران ما در محیط زیست در سه شبانه روز گذشته به طور مداوم مشغول فعالیت بودند که از نشت بقیه واگن ها ممانعت کرده و موضوع را مدیریت کنند تا ماهیان مرده به سلامتی مردم ضربه نزنند و خطری نداشته باشند.
 
فتحی بیرانوند با اشاره به شکایت سازمان محیط زیست از راه آهن تصریح کرد: از آنجایی که محیط زیست یک نهاد حاکمیتی است ما بر اساس قانون از راه آهن اعلام شکایت اولیه کردیم و اعلام خسارت وارد شده را اعلام کردیم.
 
وی با اشاره به میزان خسارت وارد شده به محیط زیست گفت: از آنجایی که در این حادثه برآورد شده 120 هزار ماهی تلف شده و قیمت هر قطعه ماهی هم 10 هزار تومان است بیش از 12 میلیارد ریال خسارت وارد شده که از راه آهن طلب خسارت کردیم.
 
راه‌آهن، باید پاسخگوی حوادث احتمالی باشد
مدیرکل محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: استاندار لرستان به راه آهن فرصت یک هفته ای داده اند که برای بازسازی مسیر ریلی اقدام کند و امیدوارم دیگر شاهد این فاجعه زیست محیطی نباشیم و در مواقه سانحه های احتمالی به جای پرداختن به حواشی موضوع را مدیریت کنیم.
 
هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در نشست بررسی سانحه راه‌آهن اظهار کرد: در شش ماه نخست سال 93 شش سانحه ریلی در استان لرستان اتفاق افتاده که آمار مناسبی نیست  و برای جلوگیری از این اتفاقات  نیاز به حمایت مالی است و اگر برای این امر اعتبارات لازم تخصیص نیابد شاید دوباره شاهد این اتفاقات باشیم.
 
وی بازسازی خطوط ریلی استان لرستان را نیازمند تخصیص اعتبارات دانست و افزود: برای بازسازی کامل خطوط ریلی در لرستان به 135 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و باید برای جلوگیری از حوادث بعدی این بازسازی شود.
 
استاندار لرستان بازسازی 90 کیلومتری از راه ریلی را ضروری دانست و بیان کرد: برای جلوگیری از رخ دادن حوادث احتمالی باید در 10 روز آینده 90 کیلومتر از خطوط ریلی بازسازی شود در غیراینصورت خود آنها باید پاسخگوی حوادث احتمالی باشند و مسئولیت این خطوط بر عهده استان نیست و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران باید پاسخگو باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • قربان 0 0

    سلام آقا فعلا صداشو در نیارین آقایون رفتن اینوترانس، آلمان هستند فعلا بی خیال شین قربانت

  • مرتضی 0 0

    اقا من میگم از خود دورود تا اندیمشک بازسازی فو ی میخواد یعنی هم ناحیه لرستان و هم زاگرس. قبل اینکه سانحه بدی رخ بده اقایان جواب خدارو چی میخواین بدین اگه خدتی ناکرده سانحه برای قطار مسافری بیفته زوار امام رضا از این خط میگذرن اخه روزانه چهارتا قطار مشهد عبور میکنه مردم بیگناه از این خط عبور میکنن مواظب باشین بازسازی شروع کنید