| کد خبر: 19813 |

مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن عنوان کرد:

◄ قطارهای سریع السیر، بازگشت سرمایه مناسبی دارند

تین نیوز | مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن بر ضرورت تربیت یک نسل برای بهره برداری از سیستم قطارهای سریع السیر به صورت آکادمیک و برنامه ریزی شده تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز ، علی قارداشی، مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی در سمینار بین المللی امور مسافرین و سیستم های ریلی سریع السیر گفت: هر چند سیستم های ریلی سریع السیر  دارای هزینه راه اندازی اولیه بالایی هستند اما بر آوردهای کارشناسانه نشان از آن دارد که در بازه چند ساله قطارهای سریع السیر دارای بازگشت سرمایه مناسبی هستند؛ به نحوی که تجربه احداث خطوط سریع السیر در دنیا 50 سال است که استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما عمده مسیر بین شهرها بین 400 تا 800 کیلومتر با هم فاصله دارند، گفت: بر اساس استاندارد، در تقسیم بندی استفاده از انواع حمل و نقل معمولا در مسافت خیلی زیاد از حمل و نقل هوایی، در مسافت نزدیک از حمل و نقل ریلی و قطار معمولی و در مسافت بین 400 تا 800 کیلومتر در حمل و نقل از قطار سریع السیر که مطلوب ترین نوع هستند، استفاده می شود. البته در دنیا قطارهای سریع السیری هستند که در مسافت 2000 کیلومتر هم مورد استفاده قرار گرفته اند.

این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت استفاده از تکنولوژی قطار سریع السیر ابراز داشت: ما در ایران برای 30 طرح مجوز داریم که تنها دو خط آنها به عنوان خطوط سریع السیر است که عبارتند از: خط تهران - مشهد و خط تهران – اصفهان. این در حالی است که می توان و باید تا پروژه های دیگری مانند تهران - تبریز، اصفهان –شیراز- یزد و...مورد  مطالعه مورد قرارگیرد.

وی گفت: امروزه در اروپا صحبت در خصوص شبکه قطارهای سریع السیر کشوری است لذا ما باید در بررسی ها و مطالعات پروژه ها نیم نگاهی هم به این موضوع داشته باشیم.

علی قارداشی در خصوص چشم انداز توسعه خطوط رآه اهن ایران ابراز داشت: با توجه به اینکه سیستم قطارهای سریع السیر یک پکیج کامل است و نه فقط یک قطار؛ لذا ضرورت تربیت یک نسل برای بهره برداری از سیستم قطارهای سریع السیر به صورت آکادمیک و  برنامه ریزی شده امری اجتناب ناپذیر است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.