| کد خبر: 15736 |

لزوم توسعه کمی و رفع گلوگاه‌ ظرفیتی سیستم ریلی با جلب مشارکت / توسعه معادن با رشد راه‌آهن متوازن باشد

تین نیوز |  یک کارشناس ریلی با تأکید بر لزوم ایجاد توازن در طرح توسعه معادن و فولاد با رشد راه‌آهن، گفت: تأمین منابع مالی، مشارکت در سرمایه‌گذاری، توسعه سخت‌ افزاری زیر ساخت‌ها و بهبود بهره‌وری فرآیند سیستم ریلی نظیر رفع گلوگاه‌های ظرفیتی، باید مورد توجه باشد.
 
محمد ساطعی  اظهار داشت: صنعت حمل و نقل به عنوان زیر‌بنای توسعه پایدار نقشی کارآمد در باروری استعدادهای بالقوه جوامع دارد و‌ از طریق جابه‌جایی بار، پیوند ناگسستنی‌ بین عوامل مختلف رشد و توسعه را فراهم می‌کند.
 
وی ‌افزود: وجود مناطق دورافتاده، وسعت و پراکندگی قطب‌های صنعتی و تولیدی، منابع طبیعی و معدنی و شرایط استراتژیک منطقه‌ای، اهمیت ارتباطات در گسترش بستر توسعه در جوامع را مشخص می‌سازد.
 
این کارشناس حمل و نقل ریلی ‌توضیح داد: راه‌آهن به عنوان شریان اصلی، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در رشد اقتصادی کشورهای دنیا دارد، قابلیت توان حمل بار انبوه در مسیرهای طولانی، صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی، استهلاک کمتر، سرعت بالا در تخلیه و بارگیری و کاهش آلودگی محیط زیست از اهمیت‌ خاص راه‌آهن است، کشورهای آمریکایی و اروپایی در دهه 70 میلادی، بیشترین سرمایه‌گذاری را در توسعه راه‌آهن انجام دادند.
 
ساطعی با تأکید بر لزوم توسعه ناوگان ریلی در معادن و اتصال ریل به معادن کشور، گفت: امروزه با توجه به رویکرد هدفمند شدن توزیع ‌یارانه‌ها، آزاد‌سازی قیمت سوخت و وابستگی صنعت فولاد و معادن به حمل و نقل ریلی، اهمیت راه‌آهن‌بیشتر از گذشته در کشورمان نمایان شده است.
 
وی اضافه کرد: طبق آمار سال 91 اصلی‌ترین مشتریان حمل و نقل ریلی، معادن و شرکت‌های فولادی بوده‌اند‌، به طوری که 70 درصد از عملکرد ریلی را به خود اختصاص داده است.
 
ساطعی با تأکید بر اینکه برای توسعه‌ متوازن و اقتصادی معادن و حمل و نقل ریلی، باید به زیر ساخت‌های حمل و نقلی و وجود نقشه راه مناسب توجه داشت، گفت: برای رسیدن به افق ترسیم شده در سند چشم انداز 1404 در تولید 55 میلیون تن فولاد که نیازمند بیش از 75 میلیون کنسانتره و گندله است،‌ توجه به زیر‌ساخت‌ها امری ضروری است و بدون آن این امر توجیه فنی و اقتصادی ندارد.
 
این کارشناس حمل و نقل ریلی بیان کرد: برای تضمین منافع طرفین و جلوگیری از هزینه‌های احتمالی ناشی از سیاست‌گذاری‌ها، باید برنامه‌ بررسی توسعه ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران)، شرکت‌های خصوصی معدنی و فولادی و شناسایی نیازهای حمل و نقل، در دستور کار قرار ‌گیر‌د.
 
مدیر عامل شرکت‌ سینا ریل‌ افزود: در این راستا تأمین ناوگان و خطوط ریلی مورد نیاز از جمله موارد بسترسازی در این باره بوده که در دو بخش قابل تفکیک است.
 
وی توضیح داد: بخش اول تأمین منابع مالی و مشارکت در سرمایه‌گذاری و توسعه سخت افزاری زیر ساخت‌های حمل و نقل ریلی ( توسعه ناوگان و خطوط ریلی) و بخش دوم ‌مشارکت در توسعه نرم افزاری و بهبود بهره‌وری فرآیند حمل و نقل ریلی (رفع گلوگاه‌های ظرفیتی و کاهش زمان دوره گردش واگن‌ها) است.
 
* لزوم افزایش توان سیستم ریلی کشور برای ورود به عرصه حمل سیمان ‌
 ساطعی با بیان اینکه جابه‌جایی سیمان توسط سیستم ریلی کشور باید توسعه یابد، گفت:‌ سیمان به عنوان یکی از مهمترین عناصر توسعه‌ای در تأمین زیرساخت‌های اقتصادی کشور، نهاده‌ای استراتژیک محسوب می‌شود.
 
وی بیان کرد: در پیش بینی لایحه بودجه 93، قرار است 246 طرح عمرانی به بهره‌برداری برسد که می توان به اجرای 389 کیلومتر آزاد‌راه، 441 کیلومتر راه‌آهن جدید، اجرای دو بندر شیلات، احداث 57.5 ‌کیلومتر مترو، احداث 80 هزار متر فضای آموزشی دانشگاه‌ها و از این قبیل اشاره کرد.
 
‌ساطعی اضافه کرد: مشکلات و مسائلی که در صنعت سیمان و به خصوص در زمینه صادرات و همچنین اتمام طرح‌های توسعه‌ای درست اجرا وجود دارد، ‌شامل مشکلات‌ انتقال ارز، عدم رشد زیرساخت‌های حمل و نقلی در کشور متناسب با رشد صنایع به ویژه صنعت سیمان و محدودیت امکانات پایانه‌های مدرن است.
 
این کارشناس حمل و نقل ریلی اظهار داشت: طبق آمار رسمی کشور در این زمینه در سال‌های 85 تا 91 رشد صنعت حمل و نقل کشور 34 درصد بوده و این در حالی است که صنعت سیمان با رشد 99 درصدی مواجه بوده است.
 
ساطعی ‌بیان کرد: ‌سیستم حمل و نقل ریلی در حمل سیمان توسعه آن چنانی نیافته و لزوم توجه به ایجاد چنین ظرفیت‌هایی، در جهت توسعه صنعت ریلی کشور حس می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.