| کد خبر: 13875 |

راه آهن گیلان تا پایان سال ۹۴ به بهره‌برداری می‌رسد

تین نیوز |   عضو مجمع نمایندگان استان گیلان می‌گوید با اختصاص فاینانس به پروژه راه آهن گیلان، این پروژه تا پایان سال 94 به بهره برداری می‌رسد.
 
وجود راه آهن برای استان های شمالی کشور همچون استان گیلان از چند جهت اهمیت فراوان دارد. نخست این که شهرهای شمالی یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگران داخلی هستند. هر ماه هزاران نفر از مردم سراسر ایران، شهرهای شمالی کشور را به عنوان مقصد مسافرت انتخاب می کنند و همین موضوع باعث شده است تا جاده های منتهی به شهرهای شمالی همیشه شاهد ترافیک های بعضاً سنگین باشد. بر همین اساس آمار حوادث جاده ای نیز در این جاده بسیار زیاد است.
 
یکی از راه های کم کردن بار مسافران از جاده ها استفاده از حمل و نقل ریلی است. موضوعی که اگرچه در ایران از سال های دور مورد استفاده قرار می گیرد، اما سرعت افزایش خطوط ریلی آنچنان که باید و شاید زیاد نیست. راه آهن گیلان نیز یکی از پروژه های بزرگ حمل و نقل ریلی است که از سال ها پیش آغاز شده است و اگر چه قرار بود در سال 91 به بهره برداری برسد، اما هنوز مراحل اجرایی را می گذراند.
 
مهرداد لاهوتی عضو مجمع نمایندگان استان گیلان  به روند پیشرفت راه آهن استان گیلان اشاره می کند و می گوید: پروژه راه آهن ما در تمام خطوط فعال است، اما نوع عملیات با هم تفاوت دارد. حدود سی کیلومتر از قزوین ریل گذاری شده است. در بخش های دیگر هم زیرسازی به اتمام رسیده و بخش تونل ها نیمه کاره است.
 
او معتقد است با روندی که در حال حاضر طی می شود این خط از راه آهن تا پایان سال 94 به بهره برداری خواهد رسید. او در این باره می گوید: با این روند راه آهن در بد بینانه ترین حالت در سال آینده به مرحله بهره برداری می رسد. مراحل اجرای این پروژه با محدودیت منابع روبرو بود که قرار شده امسال از محل فاینانس به این پروژه تزریق شود تا با سرعت بیشتری شاهد پیشرفت این پروژه باشیم.
 
به گفته لاهوتی پروژه راه آهن استان گیلان باید سال 91 باید به بهره برداری می رسید، اما تاخیر زیادی داشت. او معتقد است «الان اراده ای وجود دارد برای این که این پروژه زودتر به بهره برداری برسد. به خصوص با آمدن فاینانس که یکی از راه های تامین منابع مالی است. مسیر طی شده و فاینانس ها و منابع هم مشخص شده است. اگر مشکل مشکل فنی برای پروژه پیش نیاید که قطعاً پیش نمی آید، این پروژه تا پایان سال 94 به بهره برداری خواهد رسید. چون عمده کارهای سخت پروژه مثل تونل ها و حاشیه سد منجیل و مناطق سخت به پایان رسیده است. ریل گذاری هم آغاز شده و امیدوارم با همین سرعت ادامه پیدا کند.
 
این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که دولت اعلام کرده تا پایان سال 93 یا در آغاز سال 94 این پروژه به پایان خواهد رسید، تاکید می کند که «اما با سرعتی که در کار دیده می شود اتمام این پروژه زودتر از سال 94 غیر منطقی است و به عقیده من این پروژه در سال 94 به بهره برداری می رسد.
 
لاهوتی همچنین درباره تاثیرات این خط راه آهن بر حمل و نقل و همچنین گردشگری استان گیلان چنین می گوید: بحث حمل و نقل بار یکی از مهمترین مباحث در ارتباط با این پروژه است. خزر به عنوان یکی از منابع نفتی مطرح است و باید نفت خام خزر به پالایشگاه ها حمل شود. همچنین مسافران نیز مسیری پر حادثه ای را برای رسیدن به شهرهای شمالی طی می کنند. این خط راه آهن می تواند می تواند تلفات جاده ای را کاهش دهد.
 
او همچنین به ادامه این خط راه آهن در نوار ساحلی اشاره می کند و می گوید: ما در جلسه با آقای رئیس جمهور درباره نوار ساحلی گیلان و مازندران و گلستان صحبت کرده ایم. در حال فراهم آوردن بسته هستیم تحت عنوان نوار ساحلی که همین راه آهن تا استان گلستان برود و از آنجا نیز به خراسان متصل شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس پیمانکار 0 0

    اگر منظور از راه آهن گیلان راه آهن تا رشت باشد شاید در سال ۹۴ ساخته شود ولی اگر منظور رسیدن به انزلی باشد حداقل ۴ سال باید منتظر باشیم

  • کارشناس 0 0

    با ید خاطر نشان کنم که قرار بود تا منجیل این طرح تا پایان سال ۹۲ افتتاح شود و با توجه به پیشرفت فیزیکی خوبی که از منجیل تا رشت بود قرار بود تا پایان ۹۳ تا رشت افتتاح گردد ولی متاسفانه عملکرد شرکت ساخت در سا لهای اخیر ضعیف بوده و واقعا همانطوریکه کارشناس پیمانکار اعلام کرده معلوم نیستکی این طرح افتتاح می گردد.

  • بهلول دانا 0 0

    متاسفانه این مسیر در سال ۹۳ یا ۹۴ یا ۹۵ هم به رشت نمی رسد تا چه برسه به انزلی بدبین نیستم آنچه دیگران بیان نکرده اند را افشا می کنم. طفا یک متخصص پلسازی را با خود به کیلومتر ۵۵ مسیر ببرید تا به شما بگوید اتمام آن پل چقدر زمان لازم دارد. سوء مدیریت پروژه و سپردن کارهای بزرگ به افراد کوچک در طول سالهای عمر پروژه ببه خصوص سالهای اخیر باعثاین وضع شده است.