| کد خبر: 119941 |

◄اولویت‌‌های اجرای راه‌آهن‌ سریع‌السیر از نگاه مردم

تین‌نیوز| هفته گذشته مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان از مشارکت چین در پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران خبر داد.

حجت‌الله غلامی گفت: پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های احداثی در استان شناخته می‌شود و عملیات اجرایی آن از حد فاصل قم- تهران با مشارکت شرکت CRET از کشور چین شروع شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران گفت: این پروژه به عنوان یکی از مهم‌ترین احداث‌ها در استان شناخته می‌شود و عملیات اجرایی آن از حد فاصل قم- تهران با مشارکت شرکت CRET کشور چین شروع شده است.

وی یادآور شد: در سفری که مقام عالی وزارت در شهریور ماه به استان اصفهان داشتند عملیات اجرایی قطعه اصفهان- قم شروع شد و با تکمیل این پروژه حجم بسیاری از سفرهای جاده‌ای استان به ریل منتقل خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ما در استان چند برنامه مرتبط با قطار حومه‌ای و شهرسازی ریل پایه را شروع کردیم ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که در راستای سخنان دکتر آخوندی قرار است عملیاتی کنیم قطار اصفهان- شاهین شهر که طرح این برنامه به شورای عالی حمل و نقل ارسال شده است.

غلامی افزود: این برنامه در شوراء عالی حمل نقل در دو مرحله بررسی شد که با توجه به مشکلاتی که در زمینه ایمنی مطرح شد، با چاره اندیشی‌های متعدد این مشکل را بر طرف طرح را و دوباره به شورا ارسال کردیم. با تصویب این طرح و با مشارکت بخش خصوصی این محور عملیاتی خواهد شد.

وی بیان کرد: در افق ۱۴۰۴ جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفری برای شهر شاهین شهر پیش‌بینی شده از این رو این پروژه می‌تواند حجم زیادی از سفرهای بین شهری را به خود اختصاص دهد و ایمنی سفر را بالا ببرد.

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود آورده است: قطار برقی تهران مشهد برای ما خیلی مهمتر هست که متاسفانه هنوز ساختش آغاز نشده و جای تعجب دارد. آیا برقی کردن این مسیر مهم سخت‌تر از سریع‌السیر اصفهان است؟

وی در ادامه نوشته است: میزان سفر مشهد چند برابر اصفهان است و بیشترین مسافر ریلی کشور دارد. از نظر پوشش جمعیتی هم این خط از کاشان عبور نکرد و این خودش در آینده چالش می‌شود که بخش مسافری فقط تا اصفهان اهمیت خواهد داشت که این با اهداف انتقال ترافیک از جاده به ریل منافات دارد چون هدف این است که بیشترین بازدهی پوشش جمعیت داشته باشد. با این حال مردم منتظرند به‌جای وعده، اجرا شدن پروژه را ببینند.

او همچنین با بیان این که «متاسفانه اشتباهی که دولت قبل شده بود پروژه قم اصفهان بود!» آورده است: خوشبختانه وزیر راه آن‌را به تهران - فرودگاه امام - قم - اصفهان اصلاح کرد که حداقل پوشش جمعیت را چندبرابر کرد چون بدون تهران قطار سریع‌السیر شوخی بود.

این کاربر در بخش دیگری از پیام خود عنوان کرده است: به‌نظرم در اجرای پروژه‌ها از نظر اهمیت باید به ترافیک جاده‌ای توجه کرد و میزان مسافر که به‌ترتیب اولویت عبارتند از:
1_ تهران مشهد که همگان اذعان دارند
2_ تهران شمال که ترافیک جاده چالوس هراز امان بریده است
3_ تهران تبریز که ترافیک آزادراه کرج قزوین بسیار سنگین و پرتصادف ترین در ایران است و راه مشترک شمالغرب و استان گیلان هم هست
4_تهران اصفهان، آن‌هم به‌دلیل وجود قم

این کاربر با بیان این که با توجه به میزان ترافیک جاده‌ای اصفهان به نسبت مشهد و شمال و شمالغرب به‌دلیل تراکم جمعیتی پایین کمترین دسترسی به اهداف راه‌آهن سریع السیر را ازنظر انتقال ترافیک جاده ای به ریل دارد، تاکید کرده است: موقع تعطیلات می‌بینیم که شلوغترین جاده‌های ایران کدام نواحی است و متوجه می‌شویم کدام نواحی مستعدتر هستند. متاسفانه در ایران سرمایه‌گذاری با بهره و بازده اهمیت ندارد و هنوز اولویت‌های اصلی شناسایی نشده‌اند تا با توجه به آن بیشترین نتیجه را گرفت. راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان باید انجام می‌شد ولی این سرمایه‌گذاری در راه‌آهن مشهد و شمال خیلی بیشتر و چند برابر بازده و بازگشت سرمایه داشت و تحول ساز بود تا اصفهان.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.