| کد خبر: 115305 |

​شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری حومه شهری تشکیل می‌شود

◄ گام روبه‌جلوی مجلس برای قطارهای حومه‌ای

تین‌نیوز|

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری حومه‌ای برای ساماندهی حمل‌ونقل حاشیه شهرها در زیرمجموعه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.
 
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر یکشنبه و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه کشور با ۱۴۱ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف، ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر، ماده ۶۴ را مصوب کردند.

بر اساس ماده ۶۴؛ به‌منظور تقویت اقتصاد حمل‌ونقل ریلی و ترغیب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در این زمینه و تسریع و تسهیل اجرای پروژه‌ها و افزایش رضایتمندی و اقبال عمومی از خدمات ارائه‌شده در این نوع حمل‌ونقل:

الف- سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در احداث و بهره‌برداری از حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری و برون‌شهری به‌مانند سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته تلقی شده و مشمول کلیه قوانین و مقررات مرتبط با سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته خواهد بود.

ب- مالیات بر ارزش‌افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی علاوه بر معافیت‌های مذکور ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده با نرخ صفر محاسبه خواهد شد.

نمایندگان همچنین یک بند به این ماده الحاق کردند و بر اساس این بند الحاقی وزارت راه و شهرسازی موظف است شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری حومه‌ای را با هدف ساماندهی حاشیه شهرها و توسعه امور حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای و ساخت خطوط مستقل حومه‌ای در زیرمجموعه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد.
 
این شرکت با همکاری شهرداری‌های مربوطه متولی کلیه امور حمل‌ونقل ریلی مسافری حومه‌ای در کشور است. فعالیت شرکت‌های قطارهای شهری به‌طور مستقل در امور توسعه حمل‌ونقل ریلی حومه بلامانع است.
 
اساسنامه شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری حومه‌ای ظرف مدت ۶ ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد. نمایندگان مجلس همچنین ماده ۶۵ را نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه بازگرداندند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.