| کد خبر: 109766 |

معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش شهرسازی ریل پایه در شیراز:

◄ حرکت کلان‌شهرها به سمت سیستم حمل‌ونقل ریلی ضروری است

تین‌نیوز|

معاون حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز باید به سمتی برویم که سیستم حمل‌ونقل ریلی، مترو، تراموا و اتوبوس در کلان‌شهرها و حومه کلان‌شهرها توسعه یابد.

به گزارش تین‌نیوز؛ مهرداد تقی‌زاده بهجتی، در همایش شهرسازی ریل پایه در شیراز افزود: امروز باید به سمتی برویم که سیستم حمل‌ونقل ریلی، مترو، تراموا و اتوبوس در کلان‌شهرها و حومه کلان‌شهرها توسعه یابد.

وی حمل‌ونقل ریلی را بهترین مدل حمل‌ونقلی در دنیا اعلام کرد و گفت: امروز برای تأمین ایمنی جاده‌ها اقداماتی مانند نصب دوربین و نظارت، اصلاح پیچ‌ها و تعریض راه‌ها انجام می‌شود اما در کشورهای پیشرفته دنیا نخستین راه ایجاد ایمنی این است که به شکل افراطی و جدی به سمت توسعه حمل‌ونقل ریلی آمده‌اند.

معاون حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: یکی از شاخص‌های موفقیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی این است که علاوه بر افراد فاقد وسیله نقلیه شخصی، کسانی هم که وسیله نقلیه شخصی دارند از این ناوگان و سیستم استفاده کنند.

تقی زاده گفت: به‌رغم توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی و بهبود کیفیت و افزایش ایمنی و سرعت و باوجوداینکه در سال ۹۴ هیچ حادثه‌ای در راه‌آهن کشور شاهد نبودیم، تعداد مسافران ناوگان حمل‌ونقل ریلی در کشور حدود ۴ تا ۵ درصد کاهش داشته درحالی‌که باید افزایش می‌یافت.

وی افزود: در اتوبوس برون‌شهری نیز وضع به همین شکل است و طی ۲ تا سه سال گذشته در این ناوگان نیز با کاهش مسافر مواجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در مقابل می‌بینیم که تمایل مردم به استفاده از خودرو شخصی افزایش داشته و در حقیقت کشور خودرو محور شده است.

معاون حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز متأسفانه در شهرها به پیاده‌روها نیز توجه نمی‌شود و همه توجه‌ها به سمت ایجاد و گسترش خیابان، اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها برای تردد سریع‌تر و بیشتر خودروها معطوف شده است.

تقی زاده، ضمن تأکید بر لزوم ساخت پایانه‌ها و ایستگاه‌های مسافری برون‌شهری در داخل شهرها افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا این پایانه‌ها داخل شهرها قرار دارد چرا که هرچه این نوع تسهیلات از شهرها فاصله بیشتری داشته باشند به همان میزان استقبال مردم از آن‌ها کمتر خواهد شد.

وی گفت: در گذشته وزارت راه و شهرسازی به دلیل راحتی و کم‌هزینه بر بودن از ایجاد پایانه‌ها و ایستگاه‌ها در خارج از شهر استقبال می‌کرد اما امروز معتقدیم که این ایستگاه‌ها باید در داخل شهرها ایجاد شود.

بر اساس اخبار روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران وی در پایان یادآور شد: مجموعه اقداماتی که در تهران در حوزه حمل‌ونقل انجام گرفته خصوصاً در بحث فعالیت‌های عمرانی و ساخت پل‌ها، تقاطع‌ها و خیابان‌ها، این شهر را تبدیل به یک شهر خودرو محور کرده و به نظر می‌رسد برخی از کلان‌شهرهای کشور نیز همین مسیر را در پیش‌گرفته‌اند که قطعاً آینده آن‌ها نیز شبیه تهران امروز خواهد بود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    همه می دانند که ضروری است اقای تقی زاده. لطف بفرمایید و اقدامی در این زمینه انجام دهید

  • ehsam khalegifar۰۹۸۷ @ gmail. com 0 0

    چرا ما راه اهن سریع السیر در ایران نداریم؟؟؟ مطمئنا اگر راه اهن مشهد تهران تبریز و از آن طرف راه اهن تهران اصفهان شیراز بندر عباس و راه اهن سریع السیر تهران همدان خسروی کربلا را داشتیم مطمئنا دیگر شاهد ترافیک و تصادفات در ایران کمتر بودیم. این خطا ها از جهت پوشش جمعیتی بالای خود و همینطور ترانزیتی و زیارتی بودن خود رگ های حیاتی حمل و نقل ایران هستند و مطمئنا با ایجاد این مسیرهای سریع السیر خون تازه ای به اقتصاد کشور وارد میشد.