| کد خبر: 105350 |

آخرین آمارها از جابه‌جایی بار ریلی در گفت‌وگو با مدیرکل راه‌آهن شمال غرب

◄ تحقق ۷۸۶ درصدی برنامه‌های پیش‌بینی‌شده راه‌آهن شمال غرب

تین‌نیوز| راه‌آهن شمال غرب یکی از محوهای مهم در بین نواحی مختلف راه‌آهنی کشور درزمینهٔ حمل بار و مسافر است چراکه می‌تواند پل رابط راه‌آهن کشور و اروپا باشد. هرچند توسعه ناوگان ریلی در این بخش از کشور به دلایل مختلفی از جمله صعب‌العبور بودن کوه‌های بسیاری در این منطقه رشد کمی داشته است. در خصوص آخرین وضعیت راه‌آهن شمال غرب به سراغ مهندس خدائی، مدیرکل راه‌آهن شمال غرب رفتیم.
 
تازه‌ترین آمارها از راه‌آهن شمال غرب شامل چه مواردی می‌شود؟
راه‌آهن شمال غرب کشور در حوزه چهار استان قرار دارد. این راه‌آهن 570 کیلومتر خط اصلی دارد که 36 درصد آن در آذربایجان شرقی، 15 درصد آن در آذربایجان غربی، 34 درصد در استان زنجان و 15 درصد آن در محدوده استان قزوین قرار دارد. راه‌آهن آذربایجان فقط در محدوده استان زنجان- قزوین و قزوین - تهران دوخطه می‌شود که محدوده استان زنجان در سه قطعه به سه پیمانکار واگذارشده و طی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. تعداد ایستگاه‌های راه‌آهن شمال غرب 35 ایستگاه است. این ایستگاه‌ها شامل ایستگاه‌های تشکیلاتی، محلی، فرماندهی و... هستند.

تحقق 786 درصدی برنامه‌های پیش‌بینی‌شده راه‌آهن شمال غرب درزمینهٔ تناژ، تخلیه و تحقق 53 و 42 درصدی درزمینهٔ تن کیلومتر و تناژ بارگیری شده و 54 و 48 درصدی درزمینهٔ تن کیلومتر بار ناخالص و خالص حمل شده ازجمله آمارهای راه‌آهن شمال غرب کشور در 6 ماهه گذشته است.

همچنین می‌توان به تحقق 286 درصدی برنامه‌های پیش‌بینی‌شده راه‌آهن شمال غرب درزمینهٔ تناژ، تخلیه و تحقق سایر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده اشاره کرد. ازجمله دیگر دست‌آوردهای راه‌آهن شمال غرب در 6 ماهه نخست سال جاری به مواردی همچون افزایش 53 درصدی تن کیلومتر بارگیری شده، 42 درصدی تناژ بارگیری شده، 54 درصدی تن کیلومتر بار ناخالص حمل شده و 48 درصدی تن کیلومتر بار خالص حمل شده می‌توان اشاره کرد.

همچنین واحد کارخانه‌های راه‌آهن زنجان نیز مجهز به دستگاه بازسازی بولستر بوژی‌های ۱۰۰-۱۸ گردیده است. هدف از راه‌اندازی این دستگاه ارتقاء ضریب ایمنی و کاهش سوانح بوده است. پیش‌ازاین، کارخانجات راه‌آهن زنجان برای انجام بازسازی بولستر بوژی‌های ۱۰۰- ۱۸ اقدام به اعزام بولسترها به واحدهای تعمیراتی نواحی دیگر می‌کرد که این امر علاوه برافزایش هزینه‌ها منجر به طولانی شدن مدت‌زمان تعمیرات اساسی واگن‌ها نیز می‌شد. لذا با تجهیز واحد یادشده به این دستگاه، کارخانجات راه‌آهن زنجان تاکنون موفق به بازسازی ۹۸ بولسترگردیده و در حال حاضر نیز روزانه توانایی بازسازی بیش از ۴ بولستر را دارد.
 
جزئیات بیشتری در خصوص تناژهای بارگیری شده راه‌آهن شمال غرب و آمارهای آن در شش ماه گذشته بگویید.
در خصوص مقایسه آمارهای 6 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل می‌توان به افزایش 201 درصدی تناژ گفت. همچنین تن کیلومتر و تعداد واگن‌های بارگیری شده در راه‌آهن شمال غرب به ترتیب افزایش 79 و 170 درصدی مواجه بوده است. تناژ بارگیری شده راه‌آهن شمال غرب در 6 ماهه اول سال جاری 132561، تن کیلومتر بارگیری شده 40029670 و تعداد واگن بارگیری شده 2519 بوده است. این آمار در سال گذشته درزمینهٔ‌های تناژ، تن کیلومتر و تعداد واگن بارگیری شده به ترتیب 43973، 22351862 و 934 بوده است.
 
درزمینهٔ تناژ و بار تخلیه‌شده در 6 ماه نخست امسال نیز امسال توانسته‌ایم به رقم 169290 تناژ تخلیه‌شده و 3078 عدد واگن تخلیه‌شده برسیم که به ترتیب افزایش 43 و 42 درصدی بوده است. درزمینهٔ تن کیلومتر بار خالص و تن کیلومتر بار ناخالص نیز با افزایش 19 و 18 درصدی نسبت به شش‌ماهه نخست سال پیش روبرو بوده‌ایم. مقدار تن کیلومتر بار خالص و ناخالص حمل شده راه‌آهن شمال غرب امسال نیز به ترتیب 128812910 و 271764515 بوده است.
 
کمی هم درباره وضعیت تعمیرات اساسی و جاری راه‌آهن شمال غرب و آمارهای مربوط به این حوزه بگویید.
 
در خصوص تعمیرات راه‌آهن شمال غرب می‌توان به افزایش 37 درصدی تعمیرات اساسی، 33 درصدی تعمیرات جاری واگن‌های باری، 10 درصدی تعمیرات ویژه واگن‌های باری و 38 درصدی تعمیرات ویژه سالن‌های مسافری، در شش‌ماهه اول سال 95 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره کرد. همچنین تعداد واگن‌های تعمیر اساسی شده شش‌ماهه اول سال جاری 276 دستگاه و شش‌ماهه اول سال 94، 201 دستگاه بوده است که حاکی از افزایش 37 درصدی در این زمینه است.

تعداد تعمیرات جاری و ویژه واگن‌های باری نیز در مدت‌زمان ذکرشده به ترتیب 2358 و 314 بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (جاری باری 1769 و ویژه باری 287) دارای افزایش 33 و 10 درصدی است. ضمن اینکه درزمینهٔ تعمیرات ویژه سالن‌های مسافری نیز با 11 دستگاه تعمیری، شاهد رشد 38 درصدی هستیم. (این رقم در شش‌ماهه اول سال گذشته 8 دستگاه بود). درنهایت اینکه تعمیرات اساسی واگن‌ها در واحد تعمیرات واگن کارخانجات راه‌آهن زنجان و تعمیرات جاری و ویژه واگن‌های باری و ویژه سالن‌های مسافری در پست‌های بازدید و خطوط تعمیراتی اداره کل انجام پذیرفته است.
 
درزمینهٔ برنامه‌های آموزشی چه اقداماتی در سال جاری از سوی راه‌آهن شمال غرب صورت گرفته است؟
 
در این مدت 238 نفر از همکاران در 13 کلاس آموزشی مختلف در حوزه‌های: سیر و حرکت، ناوگان، ایمنی، ارتباطات و علائم، فنی و زیربنایی، ماشین‌آلات، اداری، مالی، فناوری اطلاعات، اندیشه‌های اسلامی، اخلاق و ... شرکت داشتند که در این میان کلاس‌های آموزشی: راهبرد رزین جرثقیل‌دار با 13826، سامانه تدارکات الکترونیک دولت با 1272، عملیات تخصصی نگهداری فضای سبز با 1080 و مهارت‌های هفتگانه ICDL با 1040 نفر ساعت آموزش بیشترین نفر ساعت دوره‌های آموزشی را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین دوره آموزش آشنایی با سیستم هشداردهنده ATC لکوموتیوها به‌منظور توانمندسازی همکاران لوکوموتیوران در راستای نحوه استفاده از این سیستم با حضور ۲۸ نفر از لکوموتیو رانان اداره کل راه‌آهن شمال غرب در شهریورماه امسال با همکاری و مساعدت مرکز آموزش و تحقیقات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در واحد آموزش ایستگاه راه‌آهن زنجان برگزار شد. در این دوره آموزشی ۳ روزه، کارکردهای مختلف سیستم ATC و نقش این سیستم در ارتقاء ایمنی و کاهش سوانح به همکاران آموزش داده شد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.