| کد خبر: 104033 |

نگاهی به حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته؛

◄ اظهارنظر مسئولان دولتی و مجلسی در خصوص حمل‌ونقل ریلی

تین‌نیوز|

سخنان رئیس‌جمهور در سفر استانی به قزوین در خصوص لزوم راه‌اندازی راه‌آهن دوخطه، نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس با شرکت راه‌آهن و حمایت مجلس برای تشکیل شرکتی مستقل برای قطارهای حومه‌ای، خرید واگن‌های باری از سوی بخش خصوصی و بارگیری ۱۰ هزار تن سنگ‌آهن از راه‌آهن تربت‌حیدریه به ترکمنستان مهم‌ترین اخبار حوزه ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته شاهد اظهارنظرهای مهمی از سوی مسئولان دولتی و مجلسی در خصوص لزوم توجه به حمل‌ونقل بود. اعضای کمیسیون عمران مجلس حمایت خود در خصوص تشکیل شرکتی مستقل برای قطارهای حومه‌ای را اعلام کردند و مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز از مشکلات این حوزه ازجمله ارزان بودن قیمت گازوئیل و تأثیر آن بر حمل‌ونقل ریلی گفت.

نیاز کشور به راه‌آهن دوخطه
هفته گذشته، رئیس‌جمهوری در سخنرانی سی و یکمین سفر استانی خود در قزوین با بیان اینکه «ما به راه‌آهن دوخطه نیاز داریم» از عملیاتی شدن پروژه دوخطه شدن راه‌آهن تهران-قزوین تا اوایل سال آینده خبر داد و گفت: اجرای این پروژه موجب تسهیل زندگی مردم می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی که از طریق قطار به قزوین سفر کرده بود، افزود: دوخطه کردن راه‌آهن قزوین-زنجان نیز آغاز شده است و تلاش می‌شود راه‌آهن قزوین-رشت نیز تا پایان سال آینده تکمیل شود.

خرید واگن خارجی توسط بخش خصوصی انجام‌شده است
در نشست مشترک شرکت راه‌آهن با اعضای کمیسیون عمران مجلس، محسن پورسیدآقایی در خصوص مشکلات موجود در راه‌آهن کشور اظهار داشت: قوانینی برای کمک به راه‌آهن مصوب شده است که متأسفانه به‌طور کامل اجرا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در ساختار جدید برای راه‌آهن مسئولیت لجستیکی تعریف شده است تصریح کرد: انجام پروژه‌های متعدد در قالب طرح‌های قطارهای سریع‌السیر، حومه‌ای و مسافربری، باری و همچنین توسعه زیرساخت از سوی یک شرکت راه‌آهن با چند معاون امکان‌پذیر نخواهد بود. درخواست دیگر مربوط به دریافت کمک‌های از پیش تعیین‌شده برای برگرداندن رقابت ناعادلانه میان ریل و جاده به نفع راه‌آهن است. درواقع راه‌آهن با دریافت مابه‌التفاوت میزان صرفه‌جویی سوخت، نیازی به بودجه دولتی نخواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سؤالات پدید آمده در اذهان عمومی و نمایندگان مجلس در خصوص خرید واگن باری از کشورهای خارجی توسط شرکت راه‌آهن اظهار داشت: از لحاظ قانونی شرکت راه‌آهن ایران علاوه بر نداشتن اجازه خرید، طرح و برنامه‌ای برای خرید واگن باری از خارج از کشور ندارد و در صورت درخواست بخش خصوصی برای استفاده از منابع وجوه اداره شده یا معرفی به صندوق توسعه ملی از سوی شرکت راه‌آهن، این بخش ملزم به خرید از ساخت داخل است؛ اما درصورتی‌که بخش خصوصی با اتکا به دارایی‌ها و اموال خود اقدام به خرید واگن از خارج از کشور کند، شرکت راه‌آهن نیز طبق قانون نمی‌تواند بر وی نظارت داشته باشد.

تشکیل شرکتی مستقل برای قطارهای حومه‌ای با حمایت مجلس
اعضای کمیسیون عمران نیز در این بازدید در خصوص اظهارات عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی درباره توسعه قطارهای حومه‌ای مبنی بر اینکه «در کلان‌شهری همانند تهران، طبق برآوردهای کارشناسان حمل‌ونقل، سالانه ۵۵۰ میلیون مسافر وارد و سپس خارج می‌شوند. لذا امیدواریم با حمایت مجلس موضوع تشکیل شرکتی مستقل برای قطارهای حومه‌ای که متولی آن راه‌آهن باشد، عملیاتی شود تا در آینده‌ای نزدیک شاهد جابجایی حجم بالای مسافران اطراف کلان‌شهرها از طریق قطارهای حومه‌ای باشیم»، حمایت خود را اعلام کردند.

ترانزیت بیش از ۲۷۰۰ تن مازوت و ۱۰ هزار تن سنگ‌آهن به ترکمنستان
در بخش ترانزیت و بهره‌برداری از راه‌آهن با توجه به اختلافات ترانزیتی میان ایران و ترکمنستان در حمل‌ونقل جاده‌ای و تصمیم وزارت راه و شهرسازی به‌منظور افزایش سهم ریل در جابجایی و ترانزیت کالا میان دو کشور در هفته گذشته شاهد رشد ترانزیت و صادرات ریلی میان ایران و ترکمنستان بودیم که اولی مربوط به احداث خطوط فرعی به‌منظور تسهیل امور حمل‌ونقل در حوزه اداره کل راه‌آهن شمالشرق ۲ و پایانه اینچه برون، تقویت تجهیزات برای تجار و بازرگانان و ترانزیت ۲۷۰۳ تن مازوت از اینچه برون استان گلستان به بندرعباس بود. همچنین اولین محموله سنگ‌آهن هماتیت صادراتی از ایستگاه راه‌آهن تربت‌حیدریه توسط شرکت کامیاران طوس خاوران بارگیری شد. طبق مذاکرات صورت گرفته قرارداد اولیه صادرات این محموله با طرف ترکمن در مرحله اول به میزان ۱۰ هزار تن است که به‌احتمال زیاد ادامه خواهد داشت.

اکنون بارگیری روزانه پنج واگن لبه‌کوتاه به وزن تقریبی ۳۰۰ تن در دستور کار است و چنانچه در مقصد تخلیه واگن‌ها مناسب باشد، این میزان به تعداد ۱۰ واگن در روز قابل افزایش است. در نیمه اول شهریورماه امسال تنها در عرض یک هفته ۱۷۸۰ تن برابر با ۳۲ واگن گندم از گرگان به اصفهان حمل شده و صادرات ۹۱۶ تن برابر با ۱۵ واگن کلینکر و سیمان از پایانه اینچه برون به کشور ترکمنستان انجام گرفت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.