| کد خبر: 34477 |

مقصد: مشهدالرضا

تین نیوز | پایتخت معنوی کشورمان با آمار ۳۲میلیون مسافر - زائر در سال، مدت‌هاست که به مقصد اصلی بسیاری از سفرهای داخلی تبدیل شده است؛ زائرانی که برای سفر، بهانه نمی‌خواهند؛ همین که دلشان هوای حرم و گنبد طلایی امام‌رضا(ع) را بکند، راهی می‌شوند.
 
 مقدمات سفرشان یكی یكی و پشت سر هم جور می‌شود؛ انگار كه واقعا طلبیده شده باشند. اگر شما هم هوای این سفر معنوی به دلتان افتاده، فقط باید شال و كلاه كنید، چمدان ببندید و راهی شوید. مقصد، دیار مهربانی است؛ مشهدالرضا؛ شهری كه محل شهادت است؛ شهری كه گنبد طلایی امام هشتم بین كوچه و خیابان‌هایش مثل نگین می‌درخشد. اگر هوای سفر دارید، فقط كافی است عازم شوید و به جمع 32میلیون مسافر در سالی بپیوندید كه هر سال به قصد زیارت پا به مشهدالرضا می‌گذارند. برای اینكه حساب و كتاب هزینه سفر دست‌تان بیاید، هزینه‌های سفر از طریق 3راه اصلی به مقصد مشهد و مبدا شهرهای مختلف كشورمان را بررسی كرده‌ایم تا انتخاب آسان‌تری داشته باشید.
 
هوایی
 در هوای كوی تو...

زائران امام‌رضا(ع) برای رسیدن به مشهد می‌توانند از مسیر هوایی هم استفاده كنند. صرفه‌جویی در زمان مهم‌‌ترین فاكتور انتخاب این راه برای رسیدن به مقصد است و این یعنی بیشتر افرادی كه با هواپیما عازم مشهد می‌شوند، ترجیح می‌دهند هزینه بالاتری برای رسیدن به مقصد بپردازند و در عوض زمان كمتری در راه باشند. به جز تهران، پرواز به مشهد از فرودگاه‌های بیشتر شهرهای كشور امكان‌پذیر است و مسافران می‌توانند از دورترین نقاط كشورمان هم با هواپیما خودشان را به مشهد برسانند. همین مسئله باعث شده كه فرودگاه مشهد به‌عنوان دومین فرودگاه پرترافیك كشور روزانه به 22000مسافر داخلی و خارجی و حداقل 170و حداكثر 240پرواز سرویس بدهد و به 34مسیر داخلی و 20مسیر خارجی پروازمستقیم داشته باشد.
 
برای تهیه بلیت هواپیما به مقصد مشهد، می‌توانید از طریق آژانس‌های مسافرتی یا دفاتر و سایت‌های شركت‌های هواپیمایی فعال در صنعت حمل‌ونقل هوایی اقدام كنید. اگر می‌خواهید هزینه كمتری برای بلیت بپردازید، درصورت امكان بلیت را به‌صورت چارتر خریداری كنید؛ پرواز چارتر به پرواز اجاره‌شده‌ای گفته می‌شود كه بلیت‌های آن توسط شركت اجاره‌كننده كه می‌تواند یك ارگان، سازمان یا یك آژانس مسافرتی باشد فروخته می‌شود. یكی از مشخصه‌های اصلی اینگونه پرواز‌ها، ریسك ناشی از پر یا خالی بودن پرواز است كه مستقیما متوجه چار‌تر‌كننده است چرا كه چارتر‌دهنده در هر شرایطی هزینه‌ كامل پرواز را دریافت می‌كند. باتوجه به همین موضوع برای پایین آوردن هزینه تهیه بلیت می‌توانید تا آخرین ساعات قبل از پرواز صبر كنید چون در این مواقع شركت‌های چارتركننده به‌خاطر خالی نماندن صندلی‌ها و جلوگیری از ضرر و زیان، قیمت‌ها را پایین می‌آورند و بلیت‌ها را ارزان‌تر از نرخ مصوب می‌فروشند. این بلیت‌ها را می‌توانید از سایت‌هایی تهیه كنید كه به‌طور تخصصی به فروش بلیت‌های چارتر می‌پردازند و دستشان همیشه پر است.
 
ریلی
 خط‌هایی كه به تو ختم می‌شود

قطارها در همه جای دنیا با داشتن كمترین آمار سانحه «امن‌ترین وسیله سفر» لقب گرفته‌اند. مشهد هم از سال‌ها پیش به شبكه ریلی كشور پیوسته و یكی از ایستگاه‌های پررفت‌وآمد و شلوغ راه‌آهن كشورمان را به‌خودش اختصاص داده است. همین مسئله باعث شده كه سفر ریلی به این شهر تنوع زیادی داشته باشد و قطارهای مختلفی از مبدأ‌های گوناگون عازم مشهد شوند. با این حال مسیر تهران - مشهد با در اختیارداشتن سهم 45درصدی، بیشترین سهم انتقال مسافر ریلی كشور را از آن خود كرده است. مسافران این مسیر پر رفت‌وآمد با عبور از شهرهای گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور به مشهد می‌رسند.
 
از بین شركت‌های فعال در زمینه سفرهای ریلی، شركت‌های نورالرضا، ریل سیر كوثر، وانیا ریل، راه‌آهن شرقی بنیاد، رجا، راه‌آهن حمل‌ونقل، ریل ترابر سبا، رعد تبریز و جوپار وظیفه حمل‌ونقل ریلی بین شهرهای مختلف كشور به مقصد مشهد مقدس را به‌عهده گرفته‌اند و مسافران مشتاق را از شهرهای قزوین، زنجان، قم، سمنان، تهران، طبس، تبریز، كرج، ساری، شاهرود، سرخس، اندیمشك، اهواز، كرمان، ملایر، اراك، كاشان، شیراز، اصفهان، بندرعباس و یزد به مشهد می‌رسانند و این یعنی اگر ساكن هركدام از این شهرها باشید می‌توانید با قطار، خودتان را به مشهد برسانید.
 
انتخاب نوع قطار بستگی مستقیمی به میزان هزینه‌ای كه برای سفر درنظر گرفته‌اید دارد. برای تهیه بلیت قطار می‌توانید با مراجعه به آژانس‌های مسافربری یا شركت‌های فعال شبكه ریلی یا فروش آنلاین در اینترنت با توجه به نوع قطار بلیت دلخواه‌تان را تهیه كنید. البته قبل از خرید بهتر است اطلاعات كاملی درباره نوع قطاری كه قرار است شما را به مقصد برساند، امكانات اختصاصی‌اش و مدت زمانی كه قرار است در راه باشید، به‌دست بیاورید.
 
جاده‌ای 
اتوبانی به نام تو
سفر با اتوبوس شاید برای افرادی كه از مسیرهای نزدیك راهی مشهد می‌شوند جزو نخستین و بهترین گزینه‌ها باشد اما برای ساكنان شهرهای دورتر كه در فاصله‌های چندصد كیلومتری با این شهر قرار گرفته‌اند، اتوبوس وسیله مناسبی به‌نظر نمی‌رسد؛ اما از آنجا كه اتوبوس جزو كم‌هزینه‌ترین وسیله‌های سفر بین شهری در كشورمان است، خیلی‌ها قید مدت زمان طولانی در راه بودن را می‌زنند و ترجیح می‌دهند با هزینه كمتر و از این طریق راهی سفر شوند. از پایانه‌های مختلف در شهرهای كوچك و بزرگ كشورمان، هر روزه اتوبوس‌هایی به سمت مشهد و به مقصد پایانه‌های اتوبوسرانی این شهر حركت می‌كنند. بین تمام پایانه‌های شهر مشهد، پایانه امام‌رضا(ع) با وسعت 470هزار مترمربع بزرگ‌ترین پایانه مسافربری كشور است كه امكان ارائه خدمات به 80هزار مسافر و پذیرش 2000دستگاه اتوبوس را در یك روز دارد.بلیت‌های اتوبوس را هم می‌توانید از طریق مراجعه مستقیم به پایانه‌های اتوبوسرانی، تعاونی‌های مختلف یا نمایندگی‌های شركت‌های مسافربری تهیه كنید. با این حال آسان‌ترین راه مراجعه به سایت‌های فروش بلیت اتوبوس‌های بین جاده‌ای و خرید اینترنتی است. دقت كنید كه قیمت بلیت با توجه به تجهیزات اتوبوس و نوع تعاونی متغیر است. درحال حاضر گران‌ترین بلیت متعلق به اتوبوس‌های VIP است كه شرایط ویژه‌ای را برای مسافران فراهم كرده‌اند. اصطلاح VIPمخفف كلمه Very Important Person(شخص بسیار مهم) است. این اتوبوس‌های جدید به وسایل تأمین آسایش بیشتر مسافران، سیستم تهویه هوا و... مجهز شده و ظرفیت 26نفر مسافر را دارند.
 
مسافران عاشقی كه... .
خیابان‌های مشهد با سكوت آشنا نیستند؛ هیچ‌وقت خالی از مسافر نبوده اند؛ برای مشهد، همه فصل‌ها فصل سفر است. در تعطیلات تابستانی و تعطیلات نوروزی، این شهر به مقصد جماعتی تبدیل می‌شود كه یا كارمندند و حقوق بگیر و چشم‌شان دنبال عددهای قرمز روی تن تقویم برای مسافرت، یا بچه مدرسه‌ای دارند و ایام تعطیل تنها گزینه پیش رویشان برای سفر است. پاییز و زمستان مشهد هم هیچ‌وقت بدون مسافر نیست، این دو فصل هم، زمان ورود مسافرانی است كه شغل‌شان كشاورزی و باغداری است؛ مسافرانی كه در 6ماهه دوم سال می‌توانند فارغ از هیاهوی كار و زراعت، به گشت و‌گذار بپردازند. برای این گروه هم مشهد نخستین مقصد سفر است. به جز این، مركز استان خراسان رضوی در ایام و مناسبت‌های مذهبی هم پذیرای جمعیت عاشقی است كه دوست دارند روزشان را در كنار حرم امام‌شان به شب برسانند. اینگونه است كه آمار زائران مشهد هر سال از سال قبل بیشتر می‌شود؛ مسافرانی كه از راه‌های مختلف خودشان را به این شهر می‌رسانند. سفر جاده‌ای، ریلی و هوایی 3راه اصلی و پرطرفدار ورود مسافر به این شهر است كه آمار بالایی از حجم سفرهای انجام شده كشور را هم در بر می‌گیرد. با این حال به این آمار چند میلیون نفری می‌توانید تعداد افرادی را هم كه با پای پیاده راهی این شهر می‌شوند اضافه كنید؛ عاشقانی كه تعدادشان كم هم نیست. طبق گفته‌های حسین رضایی یكی از اعضای هیأت مدیره جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی، تعداد زائران پیاده ورودی به مشهدالرضا در پایان روز 28صفر سال گذشته بیش از 67هزار و 600نفر بود؛ مسافران عاشقی كه از سیستان و بلوچستان، كرمان، سمنان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و مازندران به مشهد وارد شدند.

مسیر نوع وسیله قیمت بلیت به طور میانگین (تومان) هزینه یك خانواده چهارنفره (تومان)
زمینی ولوو یا اسكانیا 28000 112000
زمینی VIP 47500 190000
ریلی 6 صندلی درجه 2 - رجاء 27500 165000 (كوپه دربست)
ریلی اتوبوسی دوطبقه - رجاء 40700 162800
ریلی 4 تخته درجه یك - بنیاد 84000 336000 (كوپه دربست)
ریلی 4 تخته درجه یك سیمرغ - رجاء 70000 28000 (كوپه دربست)
ریلی تندروی پردیس - رجاء 72000 288000
هوایی ایرباس A300 ماهان ایر بزرگسال 156000 كودك 2-12 سال 108000 216000+312000
هوایی بوئینگ-آسمان ایر بزرگسال 170400 كودك 2-12 سال 85200 170400+340800
هوایی فوكر-قشم ایر بزرگسال 170400 كودك 2-12 سال 85200 170400+340800
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.