| کد خبر: 271862 |

◄ چرا گردشگری ایران درآمدزا نیست؟

در پنل تخصصی کمیسیون گردشگری اتاق ایران در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو 2024 از مغفول ماندن ظرفیت‌های درآمدزایی توریسم در ایران انتقاد شد.

تین نیوز

ششمین دوره نمایشگاه توانمندی های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) از روز شنبه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد. کمیسیون های تخصصی اتاق ایران در حاشیه این نمایشگاه، پنل های تخصصی را در بخش های مختلف برگزار می کنند. بر اساس برنامه، کمیسیون گردشگری اتاق ایران دیروز پنل تخصصی «توانمندی ها و ظرفیت های گردشگری ایران» با حضور سخنرانان بخش خصوصی و بخش دولتی برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، در آغاز این نشست اکبر غمخوار، مشاور کمیسیون گردشگری اتاق ایران ضمن اشاره به جاذبه های گردشگری ایران، گفت: به جز اقلیم آلاسکا سایر اقلیم های جهان را در کشور داریم و افزون بر این آثار تاریخی و طبیعی فراوانی نیز در کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان ساخت: جاذبه های طبیعی کشور فاصله کمی با یکدیگر داشته و برای سفر از نقاط سرد و پیست اسکی به مناطق کویری و گرم، زمان کمی نیاز است و این امر از جمله نقاط قوت کشور در حوزه توریسم است.

بیشتر بخوانید:

سفر با هواپیما تعطیل می شود

غمخوار ضمن اشاره به ظرفیت بالای اقوام ایرانی از کرد، لر و عرب گرفته تا سایر اقوام و نوع پوشش و فرهنگ متنوع آنها، به ظرفیت های کشور در این حوزه اشاره داشت. وی همچنین فضاهای اقامتی متعدد موجود در کشور را برشمرد و ظرفیت هتل های شیراز، متل قو و سایر شهرها را قابل قبول ارزیابی کرد و در عین حال تنوع غذایی ایران را از جمله نقاط قوت گردشگری کشور دانست.

غمخوار همچنین مناطق آزاد ایران را مهم ارزیابی و ظرفیت های این مناطق از جمله امکان غواصی، پرنده نگری و فراهم بودن امکان بازدید از جاذبه ها را ارزشمند خواند.

وی با تأکید بر اهمیت توسعه گردشگری داخلی با هدف گسترش جذب گردشگران خارجی در آینده، گفت: برای جذب گردشگر نگاه به کشورهای همسایه داریم و معتقدیم این کشورها می توانند در توسعه گردشگری منطقه ای نقش محوری داشته باشند.

مشاور کمیسیون گردشگری اتاق ایران ادامه داد: سعی کرده ایم تنوع گردشگری داشته باشیم؛ گردشگری تاریخی- زیارتی، گردشگری سلامت، گردشگری ماجراجویانه و برگزاری کنفرانس ها را با هدف جذب گردشگر از جمله اقدامات برای جذب گردشگر می دانیم. اخیراً توریسم کشاورزی را نیز مورد توجه قرار داده ایم تا زمینه گردشگران علاقه مند به این حوزه به ایران فراهم باشد.

غمخوار ضمن تأکید بر اهمیت گردشگری ورزشی یادآور شد: وجود استادیوم آزادی، پیست های اسکی، مسابقات ماهیگیری و مواردی از این دست، می تواند نقطه قوت ایران برای جذب گردشگران باشد.

وی با اشاره به وجود ابنیه زیارتی و تاریخی در ایران و نیز با اشاره به وجود کلیساهای قدیمی در کشور، نقاط قوت گردشگری ایران از این حیث را برجسته دانست.

مشاور کمیسیون گردشگری اتاق ایران در ادامه تورهای پسته، زعفران، مزارع چای و امکان تجربه غذاهای لذیذ ایرانی را از دیگر جاذبه های کشور دانست؛ غمخوار همچنین به ظرفیت های گردشگری دریایی نیز اشاره داشت.

وی در ادامه صحبت های خود به موفقیت های حاصل شده در حوزه توسعه گردشگری الکترونیکی در کشور اشاره داشت و خواستار معرفی بیشتر جاذبه های ایران، بخشودگی مالیاتی در حوزه توریسم، تسهیل صدور روادید و تسهیل سرمایه گذاری از سوی دولت شد.

بررسی ظرفیت های گردشگری ورزشی

در ادامه این نشست رحیمی، مشاور شورای عالی صنایع دریایی و رئیس کارگروه ورزش های دریایی و ساحلی به عنوان سخنران بعدی گفت: با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص کمبود آب در کشور، در حوزه تخصصی گردشگری ورزشی به این جمع بندی رسیده ایم که بتوانیم کسب وکارها و گردشگری ورزش های دریایی- ساحلی را در کشور گسترش دهیم و بتوانیم به طور تخصصی سهم خود را در حوزه کمبود آب در سال های آینده انجام دهیم. برای نخستین بار فدراسیون گردشگری ساحلی ایجاد کردیم تا بتوانیم حکمرانی ورزش های دریایی و ساحلی را با یک برنامه راهبردی در سراسر کشور به سرانجام برسانیم.

وی در ادامه اضافه کرد: برای اولین بار انجمن ورزش های ساحلی – دریایی را ایجاد کردیم و برای اولین بار نخستین المپیاد ورزشی را در سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار شد. در کنار این موضوع در شورای عالی صنایع دریایی که مسئولیت سواحل کشور را برعهده دارد، کارگروه ورزش های ساحلی و دریایی را نیز ایجاد و جلسات مختلفی را با حضور اندیشمندان و فعالان حوزه بخش خصوصی برگزار کردیم تا به یک نقشه راهی در حوزه توسعه ورزش های دریایی دست پیدا کنیم.

اقتصاد آبی

ضرورت توجه به اقتصاد آبی

 حبیب هنری، استاد دانشگاه علامه و رئیس انجمن مدیریت ورزش ایران نیز گفت: آنچه که ما از ورزش به آن رسیده ایم، تأثیراتی است که از ورزش به لحاظ علمی و تجربی دریافت کرده ایم، ورزش می تواند تأثیرات اجتماعی، سیاسی، مذهبی، اقتصادی، سلامت، فرهنگی را در برداشته باشد.

وی افزود: اقتصاد آبی در دنیا بحث شناخته شده ای است که انتظار داریم از این مبحث کشور بهره لازم را ببرد، آنچه اعداد و ارقام نشان می دهند که از مواهب آبی و مرزهای دریایی خود نتوانسته ایم بهره لازم را ببریم. استان ها و جزایری که این پتانسیل را دارند و همچنین با ۱۲ کشور ساحل مرزی داریم. وقتی بحث از مقاصد ساحلی می شود، باید بتوانیم از اقتصاد ساحلی استفاده کنیم.

 

درآمد ۱.۵ تریلیون دلاری گردشگری سلامت

دکتر حسن راشکی، دبیر کمیته تخصصی گردشگری سلامت کمیسیون گردشگری اتاق ایران در ادامه این نشست گفت: یک ونیم تریلیون دلار درآمد گردشگری سلامت است. کشور ایران به سبب موقعیت جغرافیایی ظرفیت بالایی در گردشگری سلامت دارد؛ چراکه ۱۵ کشور با مجموع ۶۵۰ میلیون جمعیت در پیرامون کشور هستند.

وی افزود: ارتباطات فرهنگی، کلامی و مذهبی نزدیکی بین ایران و کشورهای همسایه وجود دارد و این فرصتی برای توسعه گردشگری سلامت است. همچنین پتانسیل های سخت افزاری مطلوبی در کشور است و بیش از ۳۰۰ بیمارستان خصوصی در کشور وجود دارند و در زمینه جراحی های زیبایی حرف های زیادی برای گفتن داریم.

دبیر کمیته تخصصی گردشگری سلامت کمیسیون گردشگری اتاق ایران خاطرنشان کرد: دانشگاه های ایران در سال های اخیر توجه ویژه ای به گردشگری سلامت دارند و باید از ظرفیت اساتید در حوزه گردشگری سلامت استفاده کنیم.

راشکی همچنین با ذکر پتانسیل های بالای ایران در حوزه چشم پزشکی گفت: بعد از اسپانیا، ایران توان و کیفیت بالایی در حوزه خدمات چشم پزشکی داریم و در حال حاضر امکان پیوند قرنیه استاندارد در کشور وجود دارد. افزون بر این، ایران یکی از کشورهایی است که امکان تغییر رنگ چشم را دارد و در صورت تبلیغات و آگاه شدن مردم جهان این موضوع می تواند درآمدزایی خوبی برای کشور داشته باشد.

وی همچنین به ظرفیت های ایران در زمینه درمان نازایی، جراحی های چاقی و لاپاراسکوپی اشاره کرد و نقطه ضعف اصلی همیشگی در حوزه گردشگری سلامت را عدم اطلاع رسانی درست و بازاریابی جهانی برای شناساندن پتانسیل های ایران در این حوزه دانست.

گردشگری سلامت

تک محوری کار کردن هنر نیست

احد عظیم زاده، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در ادامه این نشست گفت: به تنهایی نمی توان کاری از پیش برد، مدیر به تیم نیاز دارد، تک محوری کار کردن هنر نیست بلکه گروهی کار کردن هنر است. ما باید دست به دست هم بدهیم و کشور خود را بسازیم، اما متأسفانه بعضی مدیریت ها را به بعضی افراد می سپارند که تخصص ندارند.

وی ادامه داد: باید اقتصاد را به فعالان این حوزه سپرد. سهم دولت باید در اقتصاد کوچک باشد و اقتصاد در دست فعالان اقتصادی باشد، مگر فعالان اقتصادی در کار دولت دخالت می کنند، اجازه دخالت هم ندارند. دولت باید اقتصاد را مدیریت کند، اما دخالتی در آن نداشته باشد.

عظیم زاده تأکید کرد: در این صورت می توانیم گردشگری را در کشور رونق ببخشیم. در بحث گردشگری کشور از زیرساخت های لازم برخوردار نیست. دولت باید وقت و بودجه بگذارد و به دست کسانی بسپارد که تخصص این کار را دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.