| کد خبر: 253761 |

ثبت خاطره سفر نوروزی با چشم نوازی سازه آبی"شیاده"و"الیمالات"در دل جنگل مازندران

سازه های آبی مازندران در دل طبیعت همواره ظرفیتی مهم برای توسعه صنعت گردشگری است، دو سد کوچک شیاده بابل و الیمالات چمستان که در دل طبیعت ایجاد شده، نمونه ای از تفرجگاه گردشگری چشم نوازی آب در طبیعت جنگلی این خطه است.

تین نیوز

 سازه های آبی مازندران در دل طبیعت همواره ظرفیتی مهم برای توسعه صنعت گردشگری است، دو سد کوچک شیاده بابل و الیمالات چمستان که در دل طبیعت ایجاد شده، نمونه ای از تفرجگاه گردشگری چشم نوازی آب در طبیعت جنگلی این خطه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وجود دریا، جنگل و داشته های فرهنگی، تاریخی و گردشگری بسیار زیبا در صورت معرفی می تواند باعث شود تا استان مازندران همچنان یکی از قطب های گردشگری اصلی گردشگری کشور باشد و این مساله را رونق دهد.

هرچند طبق بررسی های صورت گرفته تاکنون برای زیر ساخت گردشگری سازه های آبی مازندران به صورت جدی سرمایه گذاری قابل توجهی انجام نشده است، اما به دلیل جاذبه گردشگری ویژه ای که دل طبیعت این سازه وجود دارد، بدون تبلیغات هر ساله شاهد حضور میلیون ها مسافر در سدهای استان هستیم.

منطقه سد شیاده از مناطق تفریحی و گردشگری در شهرستان بابل است که همه ساله گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را از اقصی نقاط کشور به خود جلب و جذب می کند، این منطقه زیبا و دیدنی در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی بابل واقع شده و سد بر روی رودخانه چلیم یکی از سرشاخه های رودخانه بابلرود در روستای شیاده و در بخش بندپی غربی این شهرستان بسته شده است.

منطقه بکر سد شیاده به دلیل دارا بودن آب و هوای مساعد و وجود جنگل در چهار سوی خود، مکان مناسبی برای پیاده روی، برگزاری اردوهای یک روزه سیاحتی، صعود به ارتفاعات نزدیک سد شیاده، ماهیگیری و قایقرانی است که جذابیت های طبیعی این منطقه علاقه و رغبت دیدار مجدد مسافران و گردشگران را از این منطقه افزایش می دهد.
این مکان علاوه برایام عید نوروز در روزهای تعطیل معمولی نیز شاهد حضور جمع زیادی ازخانواده ها از هر قشر است که استفاده از این فضای مناسب برای ایجاد نشاط و روحیه را انتخاب می کنند.

 

شیاده و الیمالات

الیمالات؛ دریاچه ای زیبا در دل طبیعت جنگلی چمستان

نور، یکی از شهرستان های استان مازندران است که در سمت شمال با دریای زیبای خزر هم مرز است. با این وجود، خزر تنها پهنه آبی این شهرستان نیست و می توان دریاچه ها و رودخانه های زیادی را در آن مشاهده کرد.
شهر چمستان مرکز بخش چمستان در این شهرستان به شمار رفته و یکی از بهترین نقاطی است که می توان برای سفر برگزید. دریاچه سد الیمالات در هشت کیلومتری مسیر نور به چمستان در جنوب دو راهی منتهی به روستای کارگرکلا قرار دارد. فاصله دریاچه با خود جاده حدود سه کیلومتر است.
تفرجگاه دریاچه الیمالات در دل جنگل واقع شده است. در آنجا همه چیز برای چند ساعت تفریح و البته آرامش مهیا است. بعد از پارک اتومبیل، باید مسیری پنج دقیقه ای را پیاده روی کنید و بعد از طی این مسافت از بلندی به سمت پایین که دریاچه در آنجا واقع شده، هدایت می شوید. پلی زیبا شما را به آنجا وصل می کند.
ماهیانی از جمله آمور در این دریاچه زندگی می کنند. البته به دلیل این که اغلب مردم این ناحیه ماهی های قرمز شب عید خود را درون آب دریاچه رها می کنند، می توان تعداد قابل توجهی از این نوع ماهی را هم مشاهده کرد. این دریاچه برای قایق سواری و ماهیگیری لحظاتی جذاب می آفریند.
این دریاچه به دلیل قرار گرفتن در میان جنگل، مناطق استوایی را برایتان تداعی می کند. بخشی از مسیر دسترسی به دریاچه سد خاکی الیمالات از میان درختان سر به فلک کشیده می گذرد و چشم اندازهایی بی نظیر را ارایه می دهد.

تماشای ساحل دریا، رودخانه ها، آبشارها، چشمه ها، قنات، سازه های آبی نظیر سدها، بندهای خاکی و استخرهای طبیعی و قایق سواری در آب های خروشان در کره خاکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری به شمار می رود که از فعالیت های هیدروتوریسم به شمار می رود.
مازندران با داشتن تعداد رودخانه های یادشده به طول هفت هزار کیلومتر و داشتن ۱۰ سد و ۸۰۰ آب بندان یکی از برخوردارترین استان های کشور به لحاظ ظرفیت توسعه صنعت هیدروتوریسم در حوزه رودخانه ها به شمار می رود.​

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.