| کد خبر: 198784 |

۱۲میلیارد ریال برای مرمت بازار تبریز هزینه می‌شود

طی سال جاری ۱۲ میلیارد ریال برای مرمت و ساماندهی بازار تاریخی تبریز هزینه می‌شود.

تین نیوز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی گفت: طی سال جاری ۱۲ میلیارد ریال برای مرمت و ساماندهی بازار تاریخی تبریز هزینه می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مرتضی آبدار  افزود: این اعتبار به صورت مرحله بندی های مختلف در قالب مرمت و ساماندهی این اثر فاخر فرهنگی و تاریخی با برنامه ­ریزی های اداره کل، پایگاه میراث جهانی بازار تبریز و جلب مشارکت اصناف و بازاریان هزینه می شود.

وی اظهار داشت: بر همین اساس امسال پایش و مرمت بخش های مختلف بازار سرپوشیده تبریز از جمله تکمیل کف سازی معابر عمومی بازار با مشارکت کسبه و ارگان های ذی­ربط از جمله شهرداری، اتمام مرمت بخش آسیب دیده سرای ایکی قاپیلی به دلیل اتش سوزی، ادامه سبک سازی، تداوم ایزولاسیون و لکه گیری پشت بام و جداره سازی ورودی های اصلی بازار در دستور کار قرار گرفته است.

آبدار با بیان اینکه موضوع ساماندهی، استحکام بخشی و سبک سازی بناهای واقع در بازار سرپوشیده تبریز به منظور مقاوم سازی بخش های مختلف آن در گذر زمان یکی از موضوعات مهم و مورد توجه میراث فرهنگی است، گفت: مرمت و بازسازی طاق­ ها و گنبدها، بازسازی دیوارها و اجرای طاق­ نماها و استحکام بخشی دیوارهای در معرض خطر از اقداماتی که پیش از این برای ساماندهی این مجموعه تاریخی انجام شده است.

وی با بیان اینکه پایش و مرمت مداوم و مشارکت بازاریان، کلید واژه صیانت از بازار جهانی تبریز است، یادآوری کرد: لازمه صیانت و حفاظت از بازار تاریخی تبریز به عنوان یک اثر فرهنگی جهانی جلب مشارکت بازاریان است.

آبدار از تداوم عملیات ساماندهی و مرمت این اثر فاخر تاریخی خبر داد و اضافه کرد: بازار سرپوشیده تبریز سند باشکوه فرهنگ، هنر، تاریخ، سیاست و اقتصاد آذربایجان به شمار می رود که با توجه به چنین جایگاهی همواره جزو اولویت های مرمت اداره کل میراث فرهنگی استان قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کلان شهر تبریز به صورت شعاعی در اطراف بازار گسترش یافته است، به نوعی این اثر تاریخی بخش بزرگی از شریان اصلی پویایی در بافت تاریخی تبریز را در خود جای داده است که به صورت مداوم از منظر کالبدی و آسیب­ های احتمالی توسط متخصصان و کارشناسان خبره میراث فرهنگی در حال پایش است.

بازار تاریخی تبریز که پیشینه آن  دست کم به هزار سال پیش باز می گردد، با مساحتی نزدیک به ۲۷ هکتار به عنوان یک بلوک شهری و کامل ترین سازمان­ اجتماعی در بازارهای ایران، در سال ۱۳۸۹ به شماره ۱۳۴۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این بازار با حدود یک کیلومتر مربع مساحت بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار سرپوشیده در سطح جهان به‌شمار می‌رود که از بازارچه‌ها، دالان‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته‌است و پیش‌تر به جهت قرار گرفتن تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی،  آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده‌است.

بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود ۵ هزار و ۵۰۰  باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌ بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.