| کد خبر: 182741 |

لرستان و ظرفیت های ناشناخته گردشگری

لرستان سرزمین جاذبه‌ها و ظرفیت‌های منحصربه‌فرد گردشگری طبیعی و تاریخی است که تاکنون آن‌گونه که شایسته این جاذبه‌ها بوده موردتوجه قرار نگرفته است.

تین نیوز

لرستان سرزمین جاذبه‌ها و ظرفیت‌های منحصربه‌فرد گردشگری طبیعی و تاریخی است که تاکنون آن‌گونه که شایسته این جاذبه‌ها بوده موردتوجه قرار نگرفته است.

به گزارش تین‌نیوز، سرزمین تاریخی لرستان را می‌توان با داشتن هزاران اثر باستانی و تاریخی، طبیعی، آبشارهای خروشان و کوه های سربه فلک کشیده از مهم ترین مناطق گردشگری ایران برشمرد، برخی از آثار و بناهای باستانی و تاریخی کشف شده در این استان متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی است.

بر اساس اعلام کارشناسان، بیش از پنج هزار اثر تاریخی و فرهنگی در لرستان وجود دارد که دو هزار و 300 مورد از آنها ثبت ملی شده است.

برخی از این آثار مانند نقوش و کنده کاری های داخل غارها و اشیا مفرغی و سفالینه ها، حکایت از تاریخ 40 هزار ساله زیست در این دیار دارد.

بیش از 250 غار مسکونی و پناهگاه صخره ای نظیر غارهای پاسنگر، گنجی قمری، یافته، غار کوگان، گرارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره در مناطق مختلف لرستان، جلوه ای خاص و دیدنی به این دیار بخشیده است.

غارهای منقوش پیش از تاریخ مانند غار هومیان یک، هومیان دو، میرملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم آباد از دیگر جاذبه های منحصربه فرد این دیار به شمار می رود.

بناهای تاریخی شگفت انگیز این استان همچون قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری از دیگر بناهایی است که در خرم آباد مرکز استان لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن در این سرزمین همچون گوهری گرانبها زینت بخش چشمان رهگذران و مردم علاقه مند به تاریخ ایران زمین شده اند.

آبشارهای زیبایی همچون نوژیان، بیشه، وارک، شوی، آب سفید، چکان، سرکانه و افرینه تنها نمونه هایی از این ظرفیت خدادادی است که منظره زیبا و چشم نوازی را به خود اختصاص داده اند و جلوه های بی نظیر طبیعی را به گردشگران این سرزمین نمایش می دهند.

اگرچه بهره گیری از این همه مواهب گردشگری رونقی به سفره گردشگری مردم این استان نداده است اما ایجاد زیرساخت های لازم برای حضور گردشگران در این استان ضرورتی است که با ایجاد اماکنی برای اقامت مسافران و گردشگران باید درنظر گرفته شود.

جاذبه های طبیعی و باستانی تنها قسمتی از ظرفیت های گردشگری این استان در کنار ظرفیت های گردشگری سلامت، عشایری و روستایی و بوم گردی این دیار است.

 یک هزارو 371 گردشگر خارجی امسال از لرستان دیدن کردند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 855 هزار و 165 گردشگر داخلی و یک هزار 371 گردشگر خارجی در این استان اقامت کردند.

سید امین قاسمی اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته نیز یک هزار و 98 گردشگر خارجی و 678 هزار و 100 گردشگر داخلی به این استان سفر کردند.

وی ادامه داد: در 11 ماه گذشته نیز دو هزار و 124 شب اقامت اتباع خارجی در لرستان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش 13 درصدی نشان می دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: تعداد شب اقامت این اتباع در طول مدت مشابه سال گذشته یک هزار و 893 نفر شب بوده است.

 

142 واحد اقامتی در لرستان وجود دارد

قاسمی اظهار داشت: 142 واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی سفره خانه های سنتی و مجتمع های خدماتی بین راهی در این استان وجود دارد که به مسافران خدمات لازم ارایه می دهند.

وی با بیان اینکه اکنون یک هزار و 990 تخت در مراکز اقامتی لرستان وجود دارد افزود: 22 هتل با ظرفیت یک هزار و 705 تخت و 10 مهمانپذیر با ظرفیت 290 تخت در استان لرستان دایر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اضافه کرد: این استان دارای 15 سفره خانه سنتی و پنج مجتمع گردشگری است و موافقت نامه اولیه برای ایجاد 9 مکان گردشگری جدید نیز در لرستان صادر شد.

 

برای نخستین بار در این استان سوت قطار گردشگری به صدا در می آید

قاسمی گفت: پس از بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مسیر راه آهن لرستان نخستین قطار گردشگری استان در 12 اسفند سال جاری رونمایی و در 29 اسفند به مقصد لرستان حرکت می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: قطار گردشگری لرستان شامل ریل باس مدرن با ظرفیت 336 صندلی در چهار واگن و پیمودن مسافت 74 کیلومتر با مبدا شهرستان دورود تا ایستگاه کشور در ایام نوروز با گذر از 19 ایستگاه رفت و برگشت و بلاک های بین ایستگاهی است.

قاسمی اظهار داشت: آبشارهای زیبای بیشه، آب گرمه، عیدانه، جلوه های بی نظیری از زندگی روستایی در آب شباندر، چشمه آب درمانی گوگردی چم سنگر، شاهکار مهندسی صنعت حمل و نقل ریلی در ایستگاه سپید دشت در کنار رودخانه خروشان سزار، کوه های سربه فلک کشیده، تونل ها و پل های راه آهن ثبت شده در فهرست آثار ملی از جمله جلوه های ویژه و جاذبه های گردشگری در مسیر حرکت این قطار گردشگری است.

وی ادامه داد: اقامت در اقامتگاه های بوم گردی، طبخ و سرو غذاهای بومی و اجرای موسیقی محلی در طی این مسافرت ریلی در کنار بازدید از آثار تاریخی شهرهای خرم آباد و بروجرد مانند قلعه فلک الافلاک، مساجد تاریخی بروجرد و جاذبه های گردشگری الیگودرز از برنامه های بسته گردشگری این قطار به همت شرکت حامی گشت گهر و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان است.

اعتبارات حوزه گردشگری استان دو برابر شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: اعتبارات گردشگری این استان در سال جاری نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

قاسمی با اشاره به کمبود اعتبارات در دستگاه های اجرایی و گستردگی خدمات افزود: در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان تلاش می شود کمبودهای موجود برطرف شود.

وی اظهار داشت: در سال جاری حضور گردشگر در استان نسبت به سال های گذشته بیش از دو برابر بوده است و با برنامه ریزی کوشش می شود نوروز امسال نیز شاهد حضور گردشگران در لرستان باشیم.

لرستان از استان های مقصد گردشگری

استاندار لرستان نیز در این مورد گفت: این استان به یکی از استان های مقصد گردشگری تبدیل شده است.

سید موسی خادمی اظهار داشت: استقبال از مسافران نوروزی در استان با استفاده از امکانات و ظرفیت های موجود در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در بازه زمانی باقی مانده تا آغاز تعطیلات نوروزی ایجاد طرح های جدید و سرمایه گذاری بهره وری لازم ندارد، تاکید کرد: در این راستا باید همه امکانات و ظرفیت های موجود برای استفاده بهینه به کار گیری شود.

خادمی افزود: هم افزایی دستگاه های اجرایی مربوطه در راستای استقبال از مسافران نوروزی و تعیین شرح خدمات دستگاه ها در اولویت کاری قرار گیرد.

او گفت: در راستای راه اندازی ایستگاه های کیلومتر 30 در جاده های ورودی شهرها نیز تلاش شود با ایجاد جاذبه های لازم و برگزاری برنامه های فرهنگی رانندگان را تشویق به توقف و استراحت کوتاه کنند.

استاندار لرستان ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی غرب کشور را با تاکید بر لرستان یکی از مناطقی اعلام کرده است که امسال گردشگر بسیاری خواهد داشت.

خادمی اظهار کرد: در لرستان نسبت به سال قبل رشد بالای گردشگر خواهیم داشت.

وی افزود: 12 کمیته تخصصی در ستاد خدمات سفر لرستان با هدف پذیرایی از مسافران تشکیل شده است.

خادمی ادامه داد: تا قبل از 25 اسفند رزمایش آمادگی استقبال از مسافران نوروزی در لرستان برگزار می شود.

حرکت قطار گردشگری لرستان آغازی توانمند داشته باشد

استاندار لرستان به استفاده از ظرفیت قطار گردشگری و حرکت آن در جاذبه های گردشگری استان اشاره کرد و گفت: حرکت قطار گردشگری در استان جریانی ملی است و در این راستا باید برنامه ریزی های لازم و کارشناسی صورت گیرد.

خادمی با تاکید بر اهمیت راه اندازی قطار گردشگری استان در راستای معرفی جاذبه های گردشگری لرستان تاکید کرد: این طرح باید به خوبی آغاز شود چرا که در صورت شروع ناموفق باعث شکست طرح می شود.

وی یاد آور شد: زیرساخت ها و برنامه ریزی های کارشناسی در این طرح حایز اهمیت است و توانمند نبودن این طرح باعث ایجاد حرکتی ضد گردشگری می شود.

خادمی بیان کرد: ابزار و عناصر لازم برای حرکت قطار گردشگری در لرستان فراهم شده است و از طرفی این استان دارای جاذبه های گردشگری منحصر به فردی است.

وی افزود: راه اندازی مطلوب این قطار در بخش نرم افزاری نیز باید به خوبی مدیریت و فعال شود.

استاندار لرستان ادامه داد: توانمندی در راستای راه اندازی موفقیت آمیز این طرح در استان باید اثبات شود.

خادمی افزود: آغاز بد و ناموفق هر طرحی باعث هزینه جبران ناپذیر می شود و در این راستا این طرح باید آغازی موفیت آمیز داشته باشد چرا که شروع ناموفق باعث پیگیری نشدن در مراحل بعدی می شود.

وی بر ضرورت حمایت از این طرح تاکید کرد و گفت: در این راستا باید با ارتباطات قوی و استفاده از ظرفیت های تورگردان ها و تورهای ملی مسافرگیری شود.

استاندار لرستان با تاکید بر اهمیت راه اندازی قطار گردشگری در سطح استان در راستای معرفی جاذبه های

وی به قیمت گذاری هتل های استان اشاره کرد و گفت: درجه بندی هتل ها باید به درستی انجام شود و پس از تعیین تکلیف درجه گذاری آنها قیمت های متناسب و معقول با سطح هتل ها اعلام شود.

خادمی همچنین در خصوص ساماندهی آبشار بیشه افزود: امسال مدیریت آبشار بیشه به بنیادمسکن واگذار شده است.

100 خانه مسافر در لرستان راه اندازی می شود

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: به منظور توسعه ظرفیت های اقامتی 100خانه مسافر در این استان راه اندازی می شود.

مهدی بهاروند افزود: بر اساس نیاز استان در ایام افزایش گردشگر ایجاد ظرفیت های بیشتر اقامتی و خانه مسافر ضروری است.

وی بیان کرد: پیش از این در ایام افزایش مسافر برخی افراد به صورت خودگران اقدام به اجاره خانه مسافر می کردند.

به گفته وی، با توجه به اینکه این مراکز بدون تایید مراکز نظارتی و ساماندهی بودند میراث فرهنگی استان اقدام به عقد قرار داد با یک شرکت برای ساماندهی خانه مسافرهای استان کرد.

بهاروند ادامه داد: مدارک این شرکت به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال و موافقت کسب شده است.

وی ادامه داد: در این شرکت ها تعداد 500 خانه مسافر ثبت می شود اما به دلیل امکان ظرفیت مسافرپذیری هتل ها و مراکز اقامتی استان مجوز ثبت 100 خانه مسافر در استان صادر شده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: بیشتر خانه های مسافر استان در شهرستان های خرم آباد، بروجرد و الیگودرز راه اندازی می شود.

وی اظهار داشت: مدارک متقاضیان راه اندازی خانه مسافر در استان تحویل گرفته شده است و به زودی مجوزهای مورد نیاز صادر می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.