| کد خبر: 170736 |

مطالبه میراث‌فرهنگی از سفارتخانه‌های ایران برای بازاریابی

کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری کشور، یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده در توسعه این صنعت در ایران را بازاریابی می‌دانند و اعتقاد دارند آنچه موجب می‌شود به‌رغم ظرفیت‌های جذاب طبیعی، تاریخی و فرهنگی کشور، تراز گردشگری کشور در سطح نامطلوبی باشد این است که سفر به ایران در خارج از کشور به‌نحو موثری تبلیغ نمی‌شود.

تین نیوز

 کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری کشور، یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده در توسعه این صنعت در ایران را بازاریابی می‌دانند و اعتقاد دارند آنچه موجب می‌شود به‌رغم ظرفیت‌های جذاب طبیعی، تاریخی و فرهنگی کشور، تراز گردشگری کشور در سطح نامطلوبی باشد این است که سفر به ایران در خارج از کشور به‌نحو موثری تبلیغ نمی‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، بسیاری از تورگردانان کشور که در زمینه جذب گردشگر خارجی فعال هستند، یکی از اصلی‌ترین مطالبات خود از مسوولان را بازاریابی منسجم و گسترده از طرف نمایندگان دولت ایران در کشورهای خارجی برای سفر خارجی‌ها به ایران عنوان و اظهار می‌کنند که بازاریابی به‌منظور جذب گردشگر در حیطه وظایف آنان نیست و کسب‌وکار اصلی آنان طراحی بسته‌های سفر و ساماندهی حضور گردشگران خارجی در کشور است. صاحب‌نظران می‌گویند در تبلیغ گردشگری ایران در خارج از مرزها، ایفاگر نقش اصلی، سفارتخانه‌های ایران هستند و این نکته‌ای است که رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در دیدار خود با سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی بر آن تاکید کرد.

به‌گزارش خبرگزاری میراث آریا، علی‌اصغر مونسان در این نشست اظهار کرد: سفرا باید در موضوع تبلیغات و حضور در نمایشگاه‌ها مشارکت و همکاری داشته باشند. به‌علاوه، برگزاری موزه‌های مشترک که در دیپلماسی عمومی کشور نیز موثر و مفید است از دیگر مواردی است که سفرا می‌توانند به ایجاد بسترهای لازم آن کمک کنند. مثال موافق در این زمینه برگزاری نمایشگاه موزه لوور در موزه ملی ایران در نوروز امسال است که بازتاب‌های بسیار مثبتی داشت و در حال حاضر نیز در حال مذاکره برای برگزاری نمایشگاه مشترک آثار تاریخی با کشور هلند هستیم.

وی با تبیین نقش سفرا و سفارتخانه‌های ایران در کشور‌های خارجی درخصوص توسعه گردشگری کشور افزود: از سفرا می‌خواهیم دفاتر بزرگ و فعال خدمات گردشگری کشورهای محل ماموریت خود را شناسایی کنند تا با برگزاری تور آشناسازی، زمینه افزایش گردشگران ورودی به کشور را فراهم آوریم. همچنین تشویق ایرانیان خارج از کشور به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشور از دیگر مواردی است که سفرا می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند؛ چراکه دولت حمایت‌های خوبی در این خصوص انجام می‌دهد و فرآیند سرمایه‌گذاری برای این افراد بدون مشکل خواهد بود.»در همین حال اما سفرا و نمایندگان ایران در کشورهای خارجی با چالش‌هایی درخصوص بازار گردشگری ایران در کشورهای محل ماموریت خود مواجه هستند.

چالش سفرا برای جذب گردشگر به ایران

سفیر ایران در روسیه در نشست مذکور اظهار کرد: ارسال لوح فشرده معرفی داشته‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی کشورمان نیز می‌تواند در شناساندن این ظرفیت‌ها موثر باشد، سفارتخانه‌ها با در دست داشتن نمونه‌ای از این بسته‌های تبلیغاتی می‌توانند آنها را در سطح وسیعی به نمایش بگذارند.

همچنین سفیر ایران در عمان تصریح کرد: تعدیل نرخ صدور روادید برای گردشگرانی که از عمان وارد ایران می‌شوند یکی از درخواست‌های مسوولان کشور عمان است.»

سفیر ایران در اندونزی نیز خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات نمایندگی‌های خارجی جذب گردشگر، در اختیار نداشتن فهرست نمایشگاه‌ها است. در اختیار داشتن فهرست کاملی از نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و آیین‌های کشورمان می‌تواند در جلب و جذب گردشگران موثر باشد.

در ادامه این نشست، مونسان در پاسخ به اظهارات نمایندگان و سفرا گفت: متاسفانه در گذشته فهرستی از نمایشگاه‌ها وجود نداشت و امکان برنامه‌ریزی در این حوزه نیز ممکن نبود، اما امسال تقویم گردشگری کشور تهیه شده است و در دسترس قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: به همین منظور تهیه بروشور و بسته‌های تبلیغاتی به زبان‌های مختلف موضوع مهمی است و سازمان میراث‌فرهنگی آن را پیگیری می‌کند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین تاکید کرد: امکانی فراهم خواهد شد تا گردشگران ایران در خارج کشور در صورت برخورد با هرگونه مشکلی بتوانند شکایت خود را آنلاین مطرح کنند و آنلاین نیز پاسخ بگیرند. این فرآیند در آینده نزدیک اجرایی می‌شود.

حالا فعالان گردشگری امیدوارند نشست میان مسوولان گردشگری و سفرا و نمایندگان ایران در کشورهای خارجی فصل جدیدی برای نقش‌آفرینی آنها در توسعه گردشگری ورودی به ایران باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.