| کد خبر: 183160 |

واکنش‌ها به برخورد مربی استقلال به پلیس

ماجرای درگیری کلامی فرهاد مجیدی بازیکن سابق تیم فوتبال استقلال و مربی فعلی این تیم با مامور راهنمایی و رانندگی ، انتقادهایی را از سوی روزنامه ها ،خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی به دنبال داشته است.

تین نیوز

ماجرای درگیری کلامی فرهاد مجیدی بازیکن سابق تیم فوتبال استقلال و مربی فعلی این تیم با مامور راهنمایی و رانندگی ، انتقادهایی را از سوی روزنامه ها ،خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی به دنبال داشته است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، بررسی امروز (11 اسفند ماه) فضای رسانه ای کشور نشان می دهد که فرهاد مجیدی در شامگاه پنجشنبه با یک دستگاه سواری هیوندا توسان در مسیر جنوب به شمال بزرگراه مدرس با سرعت 130 کیلومتر در حرکت بود که با دستور ایست مامور پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شد. این در حالیست که به گفته سردار 'محمدرضا مهماندار' رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ سرعت مجاز در آن بزرگراه 80 کیلومتراست.

مجیدی با گوشی تلفن فیلمی از گفت و گویش با مامور راهنمایی و رانندگی را که در حال اعمال قانون وی بود منتشر کرد و بازتاب های مربوط به این رویداد نیز از همان زمان شروع شد.

مربی استقلال با انتشار این فیلم سعی دارد که نشان دهد مامور راهور برخورد مناسبی با وی نداشته در حالی که مسئولان پلیس این ادعای مجیدی را تایید نمی کنند و می گویند که وی سرعت غیرمجاز داشته و از دستور پلیس نیز مبنی بر تست الکل امتناع کرده است.

در این فیلم کوتاه که در اینستاگرام مربی استقلال منتشر شده، جدال لفظی برای لحظاتی کوتاه بین وی و مامور راهور قابل شنیدن است که مامور پلیس خطاب به وی می گوید: سرعت غیرمجاز دارید و تست هم باید بدهید.

در این فیلم، مجیدی می گوید که مدارک خودرو همراهش نیست و مامور پاسخ می دهد خودرو باید به پارکینگ منتقل شود.

رسانه های منتسب به هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا، ضمن بازتاب این رویداد، دراین خصوص مواضع یکسانی دارند. آنهارفتار مربی آبی پوش تیم فوتبال استقلال را سرپیچی از قانون و عمل گزارش تصویری و انتشار آن در فضای مجازی را خلاف قانون دانسته اند.

رسانه های اصلاح طلب

...............................

** واکنش پلیس به ویدئوی اینستاگرامی فرهاد مجیدی

روزنامه آرمان با اشاره به انتشار ویدئویی که فرهاد مجیدی از مواجهه اش با پلیس در بزرگراه منتشرکرده، نوشت: سرهنگ عین الله جهانی درباره این ویدئوگفت که برابر قانون اگر فردی با سرعت غیرمجاز رانندگی کرده و مدارکی هم همراه نداشته باشد، پلیس می‌تواند نسبت به انجام تست الکل از وی اقدام کند.

وی با بیان اینکه در نهایت خودروی توسان به دلیل سرعت غیرمجاز توقیف و به پارکینگ منتقل شد، گفت: در بررسی‌هایی که انجام دادیم، مأمور راهنمایی و رانندگی هیچ تخلفی نداشت و برابر قانون رفتار کرده است، انتظار ما از چهره‌های شناخته شده‌ای همچون آقای فرهاد مجیدی نیز این است که همانطور که در ورزش الگویی ورزشی برای شهروندان هستند در قانونگرایی و عمل به مقررات نیز چنین جایگاهی را برای خود قائل باشند.

فرارو می نویسد: سردار 'حمید هداوند' جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه دستگاه‌های ثبت سرعت پلیس، سرعت 140 کیلومتر بر ساعت را ثبت کردند، اظهارکرد که این میزان از سرعت در رانندگی تخلف است و پلیس قطعا با متخلف برخورد خواهد کرد و برایش فرقی نمی‌کند که چه کسی پشت فرمان بوده است.

**جرم مجیدی در انتشار فیلم در فضای مجازی

فرارو به نقل از سردار هداوند می نویسد: آقای مجیدی حق نداشت که با دوربین تلفن همراه خود عمل پلیس را زیر سوال ببرد، چرا که افسر پلیس وظیفه خود را انجام داده است.

سردار هداوند خاطرنشان کرد: بهتر آن بود که آقای مجیدی به جای اینکه فیلم را در فضای مجازی منتشر و فضا را ملتهب کند به ما مراجعه کرده و پس از بررسی‌های لازم، به این موضوع رسیدگی می‌شد.

**ادعای مجیدی در پرسپولیسی بودن پلیس راهور

فرارو می افزاید: در ادامه حواشی مربوط به درگیری دیشب پلیس ناجا و فرهاد مجیدی، ساعاتی قبل این پلیس پستی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و گفت که به وظیفه خودش عمل کرده و هرکس دیگری هم بود این کار را انجام می داد. حالا اما در اتفاق جالبی فرهاد مجیدی عکس زیر را منتشر کرده و اعتقاد دارد این پلیس پرسپولیسی است و هنگام گذاشتن آن پست سایر عکس های خود را پاک کرده!

**پست اینستاگرامی فرهاد مجیدی

فرارو در خصوص پست مجیدی در صفحه اینستاگرامش به نقل از وی می نویسد: یادمان نرود دوربین مجهز‌تر و قوی تری مربوط به خدای بالای سرمان هست که از همه دوربین‌ها شفاف تراست. من فقط احساس وظیفه کردم تا اطلاع رسانی کنم تا با رفتار زننده بعضی از افراد، زحمات عزیزان ناجا نادیده گرفته نشود.

مربی تیم استقلال گفت: من همیشه در برابر قانون تمکین می‌کنم و شب گذشته هم هر آنچه خواستند را انجام دادم.

**برخورد با سلبریتی همچون دیگر شهروندان

روزنامه ابتکار در مطلبی می نویسد: شاید هنوز صحنه‌های طنز سریال «پژمان» یادتان باشد؛ جایی که پژمان جمشیدی – البته در موقعیت داستانی طنز– به عنوان یک بازیکن مشهور فوتبال در حال فراموش شدن است، اما هنوز می‌خواهد از مزایای شهرت برخوردار باشد؛ مزیت‌هایی که یکی از آنها نایستادن در صف یا جریمه نشدن توسط پلیس است!

در کتاب قلعه حیوانات، اثر معروف جورج اورول، جمله معروفی است که شاید گاهی آن را با اندکی تغییر – حذف کلمه «حیوانات» - شنیده باشید: «همه حیوانات برابرند، اما برخی برابرترند». این «برابرتر» بودن، طنز تلخی است درباره ویژه بودن برخی در برابر قانون. البته در کتاب، اشاره «برابرتر» بودن به اصحاب قدرت است، اما در واقعیت، گاه سلبریتی‌ها مشمول این برابرتر بودن می‌شوند و یا حداقل انتظار برابرتر بودن را دارند.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به ماجرای مجیدی آمده است: در ایران، از سال‌ها پیش اصرار عجیبی در ادبیات رسمی وجود داشته که سلبریتی‌ها را الگوهای رفتاری جوانان بدانند. این در حالی است که هم بنا بر نظر کارشناسان حوزه جامعه‌شناسی و هم بر اساس مشاهدات، الگوپنداری درباره چهره‌های مشهور تا حدی زیادی در جامعه کاهش پیدا کرده است و یا حداقل شهرت در یک وجه، باعث الگوپذیری در سایر جنبه‌ها نمی‌شود. حتی در صورت چنین نگاهی نیز، شاید لازم است که در ادبیات رسانه‌ای، این فرق نمود بیشتر یابد. در عین حال، باید مراقب بود که این نگاه باعث نشود افراد مسئول در هر حوزه‌ای، برای نمایش برابری برخورد یکسان با همه شهروندان در برابر قانون، به نمایش سخت‌گیری بی‌جا برابر سلبریتی‌ها روی بیاورند.

آفتاب یزد می نویسد: این فیلم که گویا توسط خود فرهاد مجیدی گرفته شده، همه ماجرا را نشان نمی‌دهد و نسخه‌ای کامل از همه جریان اتفاق افتاده نیست؛ اما در همین چند ثانیه نشان داده می‌شود که او با افسر پلیس راهور که ماشین او را به علت سرعت زیاد متوقف کرده است به مشاجره می‌پردازد... به نظر می‌رسد افرادی نظیر فرهاد مجیدی به واسطه جایگاهی که دارند انتظار دارند در برخورد با آنها به گونه دیگری رفتار شود.

آنچه که از متن و فیلم پیداست، مجیدی از نحوه برخورد مامور پلیس ناراحت است و نه از برخوردی که با او شده، اما همه ابعاد قضیه در فیلم مشخص نیست.

این روزنامه می افزاید: کاربری با انتشار عکسی از راجر فدرر قهرمان چندین دوره تنیس دنیا نوشت:« ایشون راجر فدرر هستن که همه دنیا میشناسنش، ولی چون آیدی کارت نداشت مامور امنیتی راهش نداد تو سالن. به قانون هم تمکین کرد و کولی بازی در نیاورد! مقایسه کنید با رفتار فرهاد مجیدی و یه عده فوتبا‌ل‌گرای قانون گریز! بعد میگن چرا پیشرفت نمی‌کنیم!»

**احتمال شکایت پلیس از فرهاد مجیدی

به گزارش تارنمای انصاف نیوز، سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا در حاشیه همایش سراسری فرماندهان (طرح نوروزی) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مامور ما خودروی آن بازیکن را که سرعت بالا داشته متوقف می کند و آن فرد از اعمال قانون سرپیچی می کند. مامور ما نباید وظیفه خود را انجام دهد؟

وی گفت: اصلا انتشار این فیلم خودش جرم است و باید با او برخورد شود.

سردار سلیمانی گفت: آدرس عوضی دادن پرداختن به مصداق است، بحث ما فقط آقای مجیدی نیست و باید برای این پدیده آسیب شناسی کنیم.

وی گفت: برای شکایت کردن از فرهاد مجیدی جلسه ای تشکیل می دهیم و فعل این بازیکن را بررسی می کنیم.

رسانه های اصولگرا

..........................

**دفاع ناجا از مامور پلیس

فارس نوشت: انتشار یک ویدئو در صفحه شخصی فرهاد مجیدی مبنی بر جروبحث او با یک مأمور پلیس راهور حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت. به‌طوری‌که مهمان‌دار رئیس پلیس راهور تهران به این اتفاق واکنش نشان داد و در مصاحبه‌ای از مأمور خود دفاع کرد.

در همین راستا فرهاد مجیدی اظهار داشت: طبیعی است که آقای مهماندار از منافع سازمانی خود دفاع کند، اما کاش ایشان در کنار این دفاع که معلوم است فقط به گزارش مأمور خود بسنده کرده، به نکات دیگری هم توجه کند. حمایت از سرباز و نیرو وظیفه یک فرمانده است، اما بهتر است نحوه برخورد هم فرهنگ سازی شود. من دنبال رنگی کردن پلیس نیستم و ما همیشه برخورد خوب دیده ایم این بار هم به خاطر اجرا و اعمال قانون تا ساعت دو نصف شب تا انتقال به پارکینگ منتظر ماندم.

فارس در مطلبی به نقل از سردار 'ایوب سلیمانی' جانشین فرمانده ناجا در حاشیه چهاردهمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی سراسر کشور در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی نوشت: پلیس خدمتگزار با سعه صدر، فروتنی و تواضع در صحنه مأموریت حاضر می‌شود، اما اگر کسی تعدی کند به پلیس یا تجهیزات پلیس صدمه بزند قطعا با قاطعیت پیگیری می‌شود.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: ما در هیچ جا در حمایت و صیانت از مأمور پلیس کوتاه نیامده و نمی‌آییم.

تارنمای راه دانا می نویسد: سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا با طرح این پرسش که آیا طبق نص صریح قانون به کسی که در مقابل قانون ایستادگی کند، چه می‌گویند؟ گفت‌: آیا پخش تصاویر نافرمانی در برابر قانون اشاعه نافرمانی نیست؟ این فوتبالیست‌ کشورمان الگوی یک عده‌ای هستند و پلیس راهور نیز به عنوان یک نیروی خدماتی و خدمتگزار مردم و برای حفظ ایمنی و سلامت خود مردم در خیابان خودروی این فرد را متوقف کرده است. آیا درست است که به گونه‌ای رفتار کنیم تا شان و منزلت نیروی پلیس را زیر سوال ببریم؟.

**جریان سازی فرهاد مجیدی

در بخشی از گزارس فارس می خوانیم: سردار سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا با تشریح اتفاق رخ داده میان فرهاد مجیدی و مأمور نیروی انتظامی گفت که مگر نه اینکه هر چه آدم بزرگ‌تر باشد باید خاضع‌تر باشد؟ مجیدی در برابر قانون مقاومت کرده و مأمور ما وظیفه خود را انجام داد نه توهین کرد و نه برخورد.

این مقام ارشد نیروی انتظامی با تأکید بر این مطلب که طبق نص قانون مقابل مأمور قانون ایستادن خلاف، جرم و مستوجب کیفر است گفت: اگر یک نفر در مقابل مأمور قانون بایستد و با افتخار فیلم را منتشر کند آیا پدیده بد را منتشر نمی‌کند. آیا جریان‌سازی نمی‌کند.

** تمرد از فرمان پلیس توسط سلبریتی ها

'فوتبالیستی که فوت نکرد!' عنوان گزارشی در روزنامه جوان با اشاره به دستورپلیس برای انجام تست سلامت فرهادی است. در این گزارش آمده است: درخواست مأمور پلیس از فرهاد مجیدی، یکی از مربیان تیم فوتبال استقلال تهران برای انجام تست الکل و ارائه مدارک، خشم بازیکن سابق آبی‌پوشان پایتخت را به همراه داشت. مجیدی در حالی که از لحظه اعتراض خود فیلم گرفته، آن را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است!

جوان می افزاید: اعتراض افراد متوهم و مشهور به فرمان پلیس سابقه‌ای طولانی دارد، به طوری که همواره در خیابان‌ها و جاده‌ها همزمان با متوقف شدن خودرو‌ها شاهد اعتراض سلبریتی‌هایی هستیم که گمان می‌کنند شهرت آن‌ها یعنی یک امتیاز فراقانونی. شاید بتوان این اعتراض را نشانه‌ای از روح جمعی جامعه مقابل یک درخواست قانونی قلمداد کرد. فراموش نکنیم که اعتراض بیجای بازیکنان فوتبال تیم ملی ایران به داور بازی مقابل ژاپن هم سبب بازماندن تیم ایران از رسیدن به فینال جام ملت‌های آسیا شد.

این روزنامه ادامه می دهد: براساس فیلم منتشر شده که به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد، رفتار مجیدی حکایت از یک پیام روشن دارد و آن تمرد از فرمان پلیس است.

روزنامه صبح نو درباره این موضوع با تیتر 'سرکشی در برابر قانون' نوشت: برخورد نامناسب بازیکن سال‌های دور تیم فوتبال استقلال و مربی این روزهای تیم آبی‌پوش پایتخت با مأمور اجرای قانون خبرساز شد. آقای فرهاد مجیدی که گویا بامداد دیروز با خودروی خود در یکی از بزرگراه‌های تهران سرعت بسیار بالایی داشته است از سوی پلیس راهور متوقف می‌شود؛ اما وی در برابر خواسته پلیس مبنی‌بر ارائه مدارک خودرو و نیز انجام تست الکل سرباز می‌زند. اتفاقی که نمونه‌های مشابه جهانی آن هم شاید اتفاق افتاده باشد؛ اما هر شخصی در هر جایگاه و مقامی باید در برابر پلیس رفتار مناسب داشته باشد.

تارنمای الف در یادداشتی با عنوان 'رفتار سیاسی فرهاد مجیدی' در این باره نوشت: تمرد اشرافی یک سلبریتی را از منظر رفتار سیاسی حاکمان تحلیل کنید؛ ماجرا آزاردهنده ترست.

دو نکته:

یکم. اشتباه فرهاد مجیدی چیست؟ رفتار خلاف قانون؟ ازین هم فراتر. قانون شکنی و توهین به مجری قانون؟ ازین هم افزون تر. زشتی رفتار این فوتبالیست به رخ کشیدن قانون شکنی است. یعنی هم قانون شکنی و هم توهین به مجری قانون و بدتر از همه اشاعه آن.

خب این جسارت از کجا آمده است؟ چه شد که یک نفر تصور کرد می تواند متهورانه به قانون تعدی کند و از حرمت شکنی اش فیلم بگیرد و پخش کند؟... این داستان دنباله دار متوقف به مجیدی نیست. 'گردنکشی اشرافیت سیاسی' مقابل قانون است که موجب تمرد و 'سرکشی اشرافیت اقتصادی' می شود.

دوم. مجیدی ماجرای قانون شکنی اش را استقلال-پرسپولیسی می کند. یعنی از دوقطبی ورزشی می خواهد برای رفتار خلاف قانونش اعتبار بگیرد. این رفتار نیز وام گرفته از رفتار سیاسی حاکمان است. اینکه در دوقطبی استقلال- پرسپولیس رفتار غیرقانونی ات را کتمان می کنی برآمده از رفتار اهل سیاستی است که در دوقطبی های غیر واقعی، بی تدبیری ها و کم کاری ها را توجیه می کنند.

**واکنش 'علی علیزاده' به انتشار فیلم توسط مجیدی

مشرق نیوز با تیتر ' اگر فرهاد مجیدی در آمریکا بود زنده می‌ماند؟!' نوشت: علی علیزاده (تحلیلگر سیاسی) در سه توییت خود درباره اقدام غیراخلاقی فرهاد مجیدی و برخورد زشت با یک افسر راهنمایی و رانندگی نوشت:

یک: فرهاد مجیدی بازیکن سابق اسقلال برای سرعت بالا متوقف شده. اما از دادن تست الکل خودداری و به جایش با پلیس مجادله و از پلیس فیلم گرفته.

‌نباید گذاشت اقتدار پلیس ایران تا این حد پایین بیاید. مجیدی اگر در آمریکا چنین میکرد، رسانه‌ها نابودش میکردند. البته اگر از شلیک پلیس زنده مانده بود.

دو: فرهاد مجیدی اول یک مامور پلیس را تحقیر کرد. ولی با کشاندن دعوا به شبکه‌های اجتماعی کل پلیس را. با یقین می‌گویم در هیچ‌یک از کشورهای لیبرال غربی، یک سلبریتی چنین جراتی نمیکرد. اگر ناجا و فرماندهانش مقابل طاغی‌گری یک سلبریتی نایستند، مسئول هرج و مرج و بی‌قانونی آینده ایران خواهند بود.

سه: اگر از طرفداران فرهاد مجیدی هستید توصیه میکنم چشمتان را ببندید و جای او یک مداح حزب‌اللهی، یک آقازاده حکومتی یا یک بازیکن تیم رقیبتان را بگذارید. حالا احساس‌تان نسبت به اینکه برای مامور قانون شاخ و شانه بکشد و بعد هم با یارگیری از شبکه‌های اجتماعی، اقتدار پلیس را تحقیر کند، چیست؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.