| کد خبر: 178886 |

جولان مرگ در نقاط حادثه‌خیز کرمانشاه

علی‌رغم اقدامات انجام شده برای کاهش تصادفات هنوز هم شاهدیم که در محورهای حادثه‌خیز استان کرمانشاه تصادفات زیادی رخ می‌دهد و سالانه حدود ۳۶۰ قربانی می‌گیرد.

تین نیوز

علی‌رغم اقدامات انجام شده برای کاهش تصادفات هنوز هم شاهدیم که در محورهای حادثه‌خیز استان کرمانشاه تصادفات زیادی رخ می‌دهد و سالانه حدود ۳۶۰ قربانی می‌گیرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، حمل و نقل جاده‌ای یکی از مرسومترین و پرکاربردترین سیستم‌های حمل و نقلی در کشور است و سالانه تعداد زیادی از سفرها از طریق این سیستم حمل و نقلی صورت می گیرد، اما علاوه بر مزایای آن معایبی نیز دارد که از آن جمله می‌توان به وقوع سوانح جاده‌ای و کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان اشاره کرد.

 با نگاهی به آمار کشته‌شدگان سوانح جاده‌ای از سال ۸۴ تاکنون - که حدود ۲۱۹ هزار نفر بوده است و قیاس آن با کشته‌شدگان سوانح سایر سیستم‌های حمل و نقلی می‌توان به این نتیجه رسید که آمار این حوزه بسیار بالا و چشم‌گیر است که عوامل متعددی نیز در این زمینه می‌تواند اثرگذار باشد.

از جمله عوامل اثرگذار در حوادث جاده‌ای می‌توان به عوامل انسانی، ایمنی خودرو و زیرساخت‌های جاده‌ای اشاره کرد؛ زیرساخت‌هایی که اگر اصلاح نشده باشد می‌تواند به نقاط حادثه‌خیزی تبدیل شوند که هرساله تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ می‌کشد.

استان کرمانشاه به واسطه اینکه یکی از استان‌های کوهستانی کشور بوده از جاده‌های پُرپیچ و خم متعددی برخوردار است که برخی از آنها عنوان «نقاط حادثه‌خیز» را یدک می کشد و سالانه شاهد وقوع تصادفات زیادی در این محورها و کشته شدن افرادی زیادی در نتیجه این حوادث هستیم.

سالانه ۳۶۰ نفر در حوادث جاده ای استان کرمانشاه کشته می‌شوند

طبق آمار سالانه ارائه شده از کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای، استان کرمانشاه به صورت میانگین سالانه ۳۶۰ فوتی در حوادث جاده ای و تصادفات برون شهری دارد که رقم قابل توجه و تاملی است.

هرچند که دستگاه‌های متولی امر چون پلیس راه در سال‌های اخیر برای کاهش آمار تصادفات و به تبع آن کشته‌شدگان ناشی از تصادفات جاده‌ای تلاش‌های زیادی کرده‌اند و قدری نیز این آمار کاهش یافته است، اما همواره و به ویژه با آغاز فصل سرما تقریبا هر روزه شاهد وقوع تصادفاتی در محورهای استان و کشته و مصدوم شدن چندین فرد در این اتفاقات هستیم؛ به ویژه که ۳۶۰ کشته در سال نیز در استان ۲ میلیون نفری چون کرمانشاه رقم قابل توجهی است.

بالاترین آمار کشته‌شدگان استان کرمانشاه مربوط به محورهای بحرانی است

سرهنگ حیدری، فرمانده پلیس راه استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر از برخی محورهای استان نیز به عنوان محورهای بحرانی یاد کرد که سالانه تصادفات زیادی در این محورها رخ داده و بالاترین آمار کشته‌شدگان ناشی از حوادث جاده‌ای استان نیز مربوط به محورهای مذکور است.

راه‌های فرعی و روستایی استانداردهای لازم را ندارند

این مسئول با اشاره به علل تصادفات گفت: علاوه بر تمام موارد فوق ما مشکلاتی در حوزه زیرساختی استان داریم و حدود ۱۵ درصد راه‌های ما به عنوان راه‌های بزرگراهی و اصلی بوده و مابقی نیز راه‌های فرعی و روستایی هستند که استانداردهای لازم را ندارند و می‌توانند از جمله علل وقوع تصادفات باشند.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم موارد ذکر شده با توجه به تلاشی که تمام دستگاه‌های مرتبط با حوادث جاده‌ای در استان داشتند و در راس این دستگاه‌ها عملکرد پلیس راه استان در جاده‌های برون شهری، باعث شد ما کاهش تلفات داشته باشیم.

حیدری میانگین کشته‌های تصادفات جاده‌ای در جاده‌های برون شهری استان کرمانشاه را ۳۶۰ نفر در سال عنوان کرد.

این مسئول با اشاره به وضعیت محورهای استان کرمانشاه بیان داشت: در استان چند محور بحرانی به لحاظ تلفات جاده‌ای داریم که شامل محور «کرمانشاه ـ کامیاران»، «اسلام‌آبادغرب ـحمیل» و محور «کرمانشاه ـ روانسر» است.

عملیات اجرایی محور «کرمانشاه ـ کامیاران» پس از ۹ سال هنوز به پایان نرسیده است

وی تصریح کرد: «کرمانشاه ـ کامیاران» از محورهایی است که عملیات اجرایی آن حدود ۹ سال است آغاز شده اما تاکنون به پایان نرسیده و بیشترین تلفات استان کرمانشاه در این محور است.

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه افزود: محور «اسلام‌آباد غرب ـ حمیل» نیز هم‌اکنون در دست پیمانکار و در حال انجام است و طبق پیش‌بینی و اعلام صورت گرفته تا پایان سال بخش عمده‌ای از دو محور «اسلام‌آبادغرب ـ حمیل» و «اسلام‌آبادغرب ـ کامیاران» مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.  

وی تاکید کرد: بهره‌برداری از محورهای فوق قطعا در کاهش تلفات استان در سنوات آتی تاثیرگذار خواهد بود و حدود ۲۰ درصد تلفات جانی ناشی از تصادفات جاده‌ای در استان را کاهش می‌دهد.

جاده‌های فرعی و روستایی با کمبود علائم روبرو هستند

حیدری در خصوص نصب علائم جاده‌ای در محورهای استان نیز گفت: در حال حاضر از این نظر در جاده‌های اصلی مشکلی نداریم، اما در جاده های فرعی با کمبودهایی در این زمینه روبرو هستیم و یا پرتگاه‌هایی در مسیرهای فرعی و روستایی وجود دارد که نیازمند ایمن‌سازی است.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است در راه‌های روستایی و فرعی توجه بیشتری صورت گیرد و بحث ایمن‌سازی این راه‌ها نیز مد نظر باشد.

عوامل موثر در کاهش تصادفات جاده‌ای

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه افزود: اگر بخواهیم شاهد کاهش تصادفات باشیم باید فرهنگ رانندگی و قوانین رانندگی در حوزه انسانی یعنی رانندگان تقویت شود و سامانه‌های هوشمند و تجهیزات متناسب با تخلفات چون دوربین‌های ثابت و دوربین‌های پایش تصویری نیز که در پیشگیری از تخلفات و انضباط بخشی به ترافیک بسیار تاثیرگذار هستند، در اختیار پلیس باشد.

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه، توسعه زیرساختی را از دیگر موارد اثرگذار دانست و گفت: جاهایی که به علت وجود جاذبه‌های طبیعی و بازارچه های مرزی چون جاده «کرمانشاه ـ روانسر» دارای افزایش تردد هستند، نیاز است که جاده تعریض و لاین‌های آن از هم تفکیک شود.

حیدری ایمنی خودرو را نیز از دیگر مواردی دانست که می تواند در کاهش تصادفات جاده ای اثرگذار باشد و افزود: ایمن‌سازی تقاطع‌ها و پرتگاه‌هایی که در محورهای استان هستند نیز بسیار در این زمینه و کاهش تصادفات می تواند اثرگذار باشند.

وی بیان داشت: بحث ایمنی‌سازی خودروها در سطح کلان نیاز به برنامه‌ریزی دارد و البته خود رانندگان نیز می‌توانند با انجام معاینات فنی دوره‌ای تا حدی اثرگذار باشند.

وجود ۱۰۲ نقطه حادثه خیز در استان کرمانشاه

فریبرز کرمی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰۲ نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه شناسایی شده است.

وی افزود: از این تعداد ۶۶ نقطه پرتصادف و ۳۶ نقطه نیز دارای تصادف هستند که هر ساله توسط سازمان متبوع تعدادی از نقاط فوق براساس اولویت انتخاب و جهت آشکارسازی و اصلاح هندسی به اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه ابلاغ می‌شود.

این مسئول ادامه داد: تمام نقاط ابلاغی در سال ۹۶ پس از آشکارسازی وارد مرحله احداث هندسی شده که تعدادی از نقاط فوق به اتمام رسیده و تعدادی نیز در دست اجراست، تمام نقاط ابلاغی در سال ۹۷ نیز آشکارسازی و به مشاور ابلاغ شده است.

۱۰ نقطه از مناطق حادثه‌خیز در دست اصلاح بوده و ۹۰ درصد پیشرفت دارد

کرمی با یادآوری اینکه ۱۰۲ نقطه حادثه‌خیز در استان کرمانشاه داریم، گفت: از این تعداد ۱۰ نقطه رفع نقص شده و اقدامات صورت گرفته روی این نقاط به مرز ۹۰ درصد رسیده است، رفع نقص ۱۰ نقطه دیگر از نقاط حادثه‌خیز استان نیز در دستور کار بوده و برای برآورد به مشاور سپرده شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: حدود ۸۲ نقطه از نقاط حادثه خیز استان باقی می‌ماند که برای عملیاتی شدن و رفع نقص این نقاط نیاز به ۸۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی تصریح کرد: پیچ حادثه‌خیز لعل‌آباد در محور کرمانشاه ـ اسلام آبادغرب، پیچ حادثه خیز کریم حاصله در محور اسلام آبادغرب، تقاطع غیرهمسطح سه راهی ایوان در محور اسلام آبادغرب به سمت ایلام، نقطه حادثه خیز عین الکش، نقطه حادثه خیز سه راه تویسرکان در محور کرمانشاه- همدان، نقطه حادثه خیز تقاطع بیدسرخ در محور اسلام‌آبادغرب، نقطه حادثه خیز هریل آباد، پیچ اول شمشیر در منطقه اورامانات و نقطه حادثه خیز هلشی واقع در ماهیدشت سرفیروزآباد مواردی است که تاکنون در استان کرمانشاه اصلاح و رفع نقص شده اند.

اقدامات انجام شده برای اصلاح نقاط حادثه خیز استان کرمانشاه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع نقص مسیرهای مذکور گفت: از جمله این اقدامات می توان به آشکارسازی مسیرهای حادثه ساز، بریدن پیچ‌ها، تراشه‌بری، تعریض پل‌ها، نصب علائم ایمنی و لکه‌گیری و آسفالت مسیرها اشاره کرد.

وی بحرانی‌ترین محور استان را محور «کرمانشاه ـ کامیاران» اعلام کرد و گفت: محورهای «کرمانشاه ـ روانسر»، «کرمانشاه ـ عین‌الکش» و «اسلام‌آبادغرب ـ حمیل» نیز جزو بحرانی‌ترین محورهای استان هستند که بالاترین آمار تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند.

نگاهی به اخبار تصادفات در محورهای استان کرمانشاه و همچنین اظهارات فوق نشان می‌دهد که علاوه بر عامل انسانی، بحث زیرساخت‌های جاده‌ای و ایمن‌سازی محورها از مهمترین موضوعاتی است که می‌تواند در کاهش تصادفات بسیار اثرگذار باشد.

لذا می‌طلبد مسئولین مربوطه اولا نسبت به اتمام  عملیات اجرایی محورهای بحرانی تعجیل کنند و ثانیا ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز به ویژه محورهای فرعی و روستایی را در اولویت اقدامات خود قرار دهند و در بحث اعتبارات نیز اعتبارات ویژه‌ای در نظر بگیرند تا شاهد کاهش وقوع تصادفات و به تبع آن تلفات جانی ناشی از این حوادث در محورهای استان کرمانشاه باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.