| کد خبر: 251263 |

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وعده داد:

◄ چهار پروژه ریلی در یک سال آینده به بهره برداری می رسد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وعده داد پنج پروژه ریلی در یک سال آینده به بهره برداری برسد.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وعده داد چهار پروژه ریلی در یک سال آینده به بهره برداری برسد.

به گزارش تین نیوز، خیرالله خادمی  28 آذر ماه گفت:  با اولویت بندی صورت گرفته بهره برداری از 561 کیلومتر راه آهن در چند مسیر ریلی مهم در برنامه کاری قرار دارد.

وی افزود: از این میزان 155 کیلومتر حدفاصل زاهدان - خاش به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال - جنوب شرق کشور به بهره برداری رسیده است و راه آهن بستان آباد - خاوران، رشت - کاسپین و همدان - سنندج از دیگر پروژه ها است.

وی محقق شدن این برنامه را 2.5 برابر متوسط سالانه ساخت ریل در کشور اعلام کرد و افزود: با تکمیل شدن این مسیرها ضمن اتصال سه مرکز استان به شبکه ریلی و یک مسیر ریلی جدید، رکورد تازه ای در احداث سالانه راه آهن به ثبت می رسد.

بیشتر بخوانید:

بهره برداری از پنج پروژه آزادراهی تا پایان سالجاری

به گزارش تین نیوز، مرداد ماه امسال، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در مورد پروژه راه آهن بستان آباد به مهر گفته بود: فاز اول پروژه راه آهن میانه - تبریز تا شهر بستان آباد به طول ۱۳۱ کیلومتر به پایان رسیده است.

جواد رحمتی افزود: فاز دوم این پروژه نیز شامل ۴۴ کیلومتر از بستان آباد تا خاوران ریل گذاری شده است و در مراحل پایانی تکمیل ایستگاه است. تلاش می کنیم این پروژه تا هفته دولت امسال به بهره برداری برسد.

وی ابراز داشت: با افتتاح ایستگاه خاوران مسافرگیری از این منطقه به سمت شهرهای کشور آغاز می شود. فاز سوم این پروژه نیز از خاوران به ایستگاه راه آهن تبریز است که برای تکمیل این فاز به تنهایی به حدود ۳ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

وی در خصوص فاز سوم این پروژه گفت: در ایستگاه خاوران بارانداز نداریم و حتما باید این فاز سوم اجرا شود تا زمینه بارگیری قطارها در ایستگاه راه آهن تبریز فراهم شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز در خصوص این پروژه گفت: برای محور ریلی بستان آباد تا خاوران تبریز به طول ۴۴ کیلومتر دولت ۶۵۰ میلیارد تومان اختصاص داد تا در هفته دولت امسال به بهره برداری برسد.

محمد فرشکاران ابراز داشت: احداث محور جدید راه آهن میانه - تبریز به طول ۲۰۰ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده و تاکنون بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرشکاران افزود: میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه تا کنون سه هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان بوده و برای تکمیل به ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، پروژه ریلی میانه - بستان آباد - تبریز یک محور مهم ترانزیتی است که به صورت دوخطه ساخته می شود ولی آنچه فعلا قرار است افتتاح شود یک قطعه از آن از بستان آباد تا ایستگاه خاوران در حوالی تبریز است و با افتتاح این قطعه، قطارهای ترانزیتی نمی توانند از این محور استفاده کنند زیرا به ایستگاه موجود تبریز وصل نشده و امکان ادامه حرکت ندارد یعنی فعلا این مسیر بن بست است و اجرای بخش باقیمانده از ایستگاه خاوران تا ایستگاه موجود تبریز جزو برنامه های آتی است که دست کم پنج سال طول خواهد کشید.

به اعتقاد کارشناسان، افتتاح قطعه ذکر شده، برای مردم تبریز هم چندان مفید نیست زیرا باید فاصله شهر تا ایستگاه خاوران در حومه شهر را با وسیله دیگری طی کنند بعد با قطار به مقصد خود بروند و در این صورت به علت فاصله ایستگاه از شهر برای مردم جالب نیست.

به باور کارشناسان؛ اگر این طرح اکنون تا ایستگاه موجود تبریز تکمیل و آماده شده بود برای بهبود مسیر ترانزیتی شرقی غربی از مرز سرخس به مرز رازی مفید و مؤثر بود ضمن اینکه در شرایط کنونی به علت جنگ روسیه و اوکراین، حمل بارهای چین به اروپا (سالانه حدود ۸۰ میلیون تن) با عبور از روسیه خیلی محدود شده فرصت خوبی بود که بخشی از این بار انبوه به مسیر عبوری از ایران جذب می شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.