تعزیرات: آزادسازی نرخ بلیت به معنی رهاسازی نیست
سخنگوی سازمان تعزیرات با انتقاد از قیمتهای نجومی بلیت هواپیما تأکید کرد که آزادسازی نرخها بهمعنای رهاسازی بازار نیست و نظارت در کنار درک مفهوم عرضه و تقاضا و رقابت بازار، باید جدیتر شود.
سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: آزادسازی قیمتها بر مبنای اصول عرضه و تقاضا و رقابت انجام شده، اما در برخی مسیرها و ایام خاص، این آزادسازی با نوعی رهاسازی اشتباه گرفته شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، سید یاسر رایگانی با اشاره به آزادسازی قیمتها گفت: برخی آزادسازیها که بر اساس اسناد بالادستی انجام شده، متأسفانه باعث نارضایتی در بین مردم شده است. بهطور مشخص به موضوع بلیت هواپیما اشاره میکنم. آزادسازی قیمتها بر مبنای اصول عرضه و تقاضا و رقابت انجام شده، اما در برخی مسیرها و ایام خاص، این آزادسازی با نوعی رهاسازی اشتباه گرفته شده است.
وی با بیان نمونههایی از قیمتهای بالا افزود: در بررسیهای میدانی اخیر، قیمت بلیت یک پرواز داخلی از تهران به حدود 9 میلیون و 500 هزار تومان رسیده و در مسیرهایی مانند تهران – مشهد نیز در مقاطعی شاهد نرخهای بسیار بالایی بودهایم که در برخی موارد قابل دفاع نیست.
رایگانی تأکید کرد: انتظار ما از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکتهای هواپیمایی و مراجع نظارتی این است که با وجود پذیرش اصل آزادسازی، نظارت مؤثرتری بر قیمتگذاریها اعمال شود تا دسترسی به خدمات هوایی تنها برای قشر خاصی از جامعه محدود نشود. به ویژه در شرایطی که برخی هموطنان به دلیل بیماری یا محدودیتهای دیگر امکان استفاده از حملونقل زمینی یا ریلی را ندارند، قیمتهای بالا نباید مانع بهرهمندی آنها از خدمات پروازی شود.
سخنگوی سازمان تعزیرات افزود: امیدواریم با تقویت نظارتها، فرایند ارائه خدمات در حوزه حملونقل هوایی ساماندهی شود تا رضایت عمومی تأمین و عدالت در دسترسی به این خدمات رعایت شود.
رایگانی همچنین درباره افزایش کرایه تاکسیها در فرودگاهها گفت: در برخی فرودگاهها قیمت خدمات بالاتر از عرف ارائه میشود و بارها در گشتهای مشترک به این موضوع ورود کردهایم. آخرین مورد اصلاح قیمتها مربوط به فرودگاه شیراز بود. ضوابط قیمتگذاری در خدمات فرودگاهی باید رعایت شود و ارائه خدمات، به ویژه تاکسیها، تابع اصول و قواعد قیمتگذاری باشد.