بازدید سایت : ۶۷۴۶۰
| کد خبر ۳۰۰۵۸۶
کپی شد

پول سفرهای لغو شده کجاست؟

با وجود اعلام شرایط اضطراری پس از حمله اسرائیل به ایران و صدور بخشنامه هایی برای بازپرداخت کامل هزینه سفرهای لغوشده، بسیاری از مسافران در دریافت مبالغ پرداختی خود از شرکت های هواپیمایی، آژانس های مسافرتی و هتل ها با موانع جدی روبرو هستند.

پول سفرهای لغو شده کجاست؟
تین نیوز |

از ۲۳ خرداد ماه پس از تجاوز اسرائیل به ایران و لغو پروازها که تا کنون ادامه داشته است، سازمان هواپیمایی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام «شرایط اضطراری» (فورس ماژور)، لغو سفرها را مشمول جریمه ندانسته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت میراث فرهنگی، شرکت های هواپیمایی، گردشگری و مراکز اقامتی را به استرداد هزینه سفرهای لغو شده، ملزم کرده اند. با این حال گزارش ها حاکی از این است که بازگشت این پول ها با چالش و موانعی مواجه شده است.

معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز تایید می کند که بسیاری از مسافران برای دریافت وجوه خود از آژانس ها و هتل ها با مشکل مواجه شده اند.

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با توجه به این شرایط، درباره استرداد نشدن هزینه سفرهای لغو شده در این مدت، اعلام کرد: تا زمانی که مبالغ مذکور از تامین کنندگان خدمات (ایرلاین ها، مراکز اقامتی و ...) دریافت نشده است، دفتر خدمات مسافرتی امکان بازپرداخت وجه به مسافر را نخواهند داشت.

در این اطلاعیه که ۲۸ خردادماه از سوی انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و در حمایت صرف از آژانس های مسافرتی صادر شده، آمده است: با توجه به شرایط ویژه پیش. آمده از وضعیت جنگی و اضطراری (فورس مازور) و مراجعات متعدد مسافران به دفاتر خدمات مسافرتی به منظور دریافت وجوه بازپرداختی ضرورت دارد رویه ای واحد و منسجم در این خصوص اتخاذ شود.

در این راستا پیشنهاد می شود سازمان های مرتبط از جمله سازمان هواپیمایی کشوری و ادارات کل میراث فرهنگی استان. ها اقدامات لازم را به این شرح به عمل آوردند:

۱. سازمان هواپیمایی کشوری با صدور دستورالعمل های لازم شرکت های هواپیمایی را ملزم به بازپرداخت کامل وجوه بلیت های کنسل شده به دفاتر فروش کند.

۲. ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که دفاتر خدمات مسافرتی برای بازپرداخت وجه مسافرین، نیازمند دریافت مبالغ پرداختی شده از مراکز اقامتی داخل و خارج از کشور با از کارگزاران مربوطه هستند.

بنابراین لازم است با مدارا و حمایت لازم، امکان بازیابی این وجوه برای دفاتر فراهم شود تا در ادامه بتوانند نسبت به استرداد وجوه به مسافران اقدام کنند تا زمانی که مبالغ مذکور از تامین کنندگان خدمات (اعم از ایرلاین ها، مراکز اقامتی و ...) دریافت نشده است، دفاتر خدمات مسافرتی امکان بازپرداخت وجه به مسافران را نخواهند داشت.

همچنین با توجه به عدم قطعیت در بازیابی این مبالغ در آینده، مسئولیتی متوجه دفاتر در قبال پرداخت زودتر از موعد نخواهد بود.

با وجود این اعتراض ها نسبت به استرداد نشدن وجوه رزروهای لغو شدۀ هتل ها، جمشید حمزه زاده، رئیس هیأت مدیره جامعه هتل داران ایران یادآور شد در بیانیه ای که جامعه حرفه ای هتلداران ایران صادر کرد، صراحتا اعلام شد که هتل های کشور بابت لغو رزرو اتاق ها به خاطر انسداد جاده ها و لغو پروازها و سایر عوامل بازدارنده سفر، هیچ جریمه ای دریافت نمی کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.